Erre minden sofőrnek figyelnie kellene – nem csak a nőknek!

Erre minden sofőrnek figyelnie kellene – nem csak a nőknek!

Címlap / Kikapcsolódás / Utazás / Erre minden sofőrnek figyelnie kellene – nem csak a nőknek!

Bár a vezetés örök vitatéma, és folyton a nőket hozzák ki rosszabb sofőröknek (akkor is, ha a statisztika szerint ők sokkal biztonságosabban vezetnek), néhány dologra nemtől függetlenül ügyelnie kellene mindenkinek, aki a volán mögé ül. Nézd meg te is a legfontosabb tudnivalókat!

Tartsd a követési távolságot

Az egyik leggyakoribb ok, amiért a koccanások, balesetek történnek, hogy a sofőrök nem tartják be a követési távolságot. Elegendő egyetlen óvatlan pillanat, és máris nekiütközhetsz az előtted haladónak!

Ez pedig nem csak a lelkednek, de a pénztárcádnak is rosszat tesz, ugyanis a biztosító azt teszi felelőssé, aki a kötelező követési távolságot figyelmen kívül hagyta. De nem csupán a balesetek elkerülése miatt fontos, hogy kellő távolságot hagyj magadnak a fékezéshez, hanem a könnyed előzések miatt is alapvető ez a figyelmesség.

Neked nem muszáj előznöd, ha nem akarsz, de ha távolságtartás nélkül beállsz a sorba, akkor a többiektől is elveszed a lehetőséget (nem mindenki tud egyszerre két kamiont és három autót megelőzni).

Így keletkeznek az őrült nagy torlódások és persze a balesetek, hiszen a türelmetlen sofőrök úgyis megpróbálnak majd előzni – ehhez pedig ugyanolyan joguk van, mint neked a sorban álláshoz.

Használd a világítást

Bár a KRESZ előírja, hogy hazánkban lakott területen kívül mindig használnod kell a világítást, megdöbbentően sokan nem tartják be ezt a szabályt, és ezzel komoly balesetveszélyt generálnak.

Akkor is fel kell kapcsolnod a menetjelzőfényt, ha hupikék az autód, ugyanis az élénk szín sem mindig feltűnő. Ha például árnyékos részen haladsz, és veled szemben valaki kiáll előzni (tehát eleve nagyobb sebességgel vág át a másik sávba), akkor könnyen lehet, hogy későn vesz észre, és már nem tudja elkerülni az ütközést.

A helyzet még veszélyesebb, ha mondjuk sötét az autód színe és esetleg pirkadat, szürkület van… Szóval, ha valaki szemből rád villogtat, akkor első körben ne traffipaxra gondolj, hanem pillants rá a műszerfalra és nézd meg, be van-e kapcsolva a világításod.

Ködlámpa: jókor, jó helyen

A másik mumus a világítást illetően kétségtelenül a ködlámpa, ami amellett, hogy rendkívül zavaró, még balesetveszélyes is lehet, hiszen elvakítja a többi sofőrt.

A ködlámpa nagyon hasznos eszköz és valóban sokat segít, de csak akkor, ha megfelelően használod. Nincs értelme például az első ködfoszlány láttán bekapcsolnod, és ha már rég elhagytad a kritikus részt, akkor is ki kell iktatnod.

A ködlámpa helyes működtetése egyébként a következő: a sor elején haladó autónak elöl, a sor végén haladó autónak pedig hátul kell világítania a ködlámpának. Ha valaki beér, a hátsó ködlámpát mindenképpen kapcsold le, és ha valakit te érsz utol, akkor az elsővel ugyanígy kell eljárnod.

Ugyanez igaz a reflektorra, és persze az sem árt, ha leszállsz a fékről a piros lámpánál álldogálva…

Ügyelj a motorosokra és a gyalogosokra

Bár a zebrák a legtöbb esetben jól láthatóan kitáblázottak, még manapság is rettentően sok baleset történik a környékükön.

Nyilván a gyalogosoknak szintén ügyelniük kell az áthaladásra, nem szabad levágniuk a kanyarokat, hirtelen lelépniük, egyértelműen jelezniük kell áthaladási szándékukat.

Neked viszont úgy kell megközelítened a zebrát, hogy bármilyen körülmények között meg tudj állni. Hasonlóképpen ügyelned kell a motorosokra! Persze, örök vita tárgyát képezi, hogy ők többnyire időt sem hagynak arra, hogy észrevehesd őket, de sok sofőr egyáltalán nem néz maga mögé vezetés közben.

Legalább percenként pillants bele a visszapillantó tükörbe! Nem tart semeddig egy fél métert lehúzódnod, ha beért egy motoros, így ő kényelmesen meg tud előzni, még át se kell mennie a másik sávba. Meg fogja köszönni a segítségedet!

A lassabb tempó nem feltétlenül biztonságosabb

Bár biztonságosnak tűnhet, ha 60-70 km/h-val közlekedsz lakott terülten kívül, az igazság az, hogy ez legalább annyira veszélyes, mintha 140-el száguldanál a szerpentinen.

Ha túl lassú vagy, bármelyik kanyarban beérhetnek, mégpedig nagyon hirtelen és szerencsétlen módon. Sajnos elegendő – városban, főúton és autópályán egyaránt – ha egyetlenegy ember lassan halad.

Ez bizonyítottan olyan láncreakciót vált ki, ami a jóval távolabb utazó sofőrökre szintén hatással van, még akkor is, ha csak pár másodpercig lassítottál (mondjuk, amíg elővetted a mobilodat).

Hosszútávon még veszélyesebb a helyzet, és persze jellemző módon jön a torlódás, a követési távolság figyelmen kívül hagyása, és az ebből fakadó, rizikós előzések.

Szóval, ha nem tudod tartani a tempót, akkor legalább húzódj le

Tarts jobbra

Míg egyes külföldi országokban már büntetik, ha nem tartasz jobbra, addig nálunk még mindig nem ritka, hogy a sofőrök teljesen figyelmen kívül hagyják ezt a kötelezettséget.

A hiba autópályán jelentősen, de a kétsávos utakon is komolyan rontja a forgalom gyorsaságát. Nem kell félned a sávváltástól, de persze muszáj ügyelned a biztos távolságra és az indexed használatára, így a többi sofőr is látni fogja, mi a szándékod.

Nyilván nincs értelme lehúzódnod, ha látod, hogy kétszáz méter után ott egy kamion, amit még szeretnél megelőzni, de ha valakit már így is fékezésre kényszerítettél, akkor minél előbb vedd az irányt külső sávba.

Erre egyébként nagyon ügyelj! Autópályán messze nem elég egyszer belepillantani a tükörbe, így nem feltétlenül tudod felmérni a mögötted levő sebességét.

Sajátítsd el a tökéletes előzési technikát

A nők sokszor félnek az előzéstől, pedig aggodalomra semmi ok, ha kellően körültekintő vagy és elsajátítottad a megfelelő technikát.

Ami azonban kimaradhat – és ami nyáron a motorosok miatt még veszélyesebb –, hogy nem nézel bele a visszapillantó tükörbe. Pedig nem csak előtted kell megnyílnia az útnak!

Könnyen lehet, hogy mögötted már előznek, vagy beért egy a motoros, ugyanezzel a szándékkal. Tehát először nézz előre (tökéletesen ki fogsz látni, ha tartod a követési távolságot), majd pillants hátra – ha sehol senki, rakd ki az indexedet és még a saját sávodban kezdj el gyorsítani (Ha szükséges, válts vissza, nem minden autó tud negyedikben, ötödikben is nagyot nyúlni).

Az előtted haladó autó mögött néhány méterrel kezdd meg a sávváltást, majd miután biztonságosan elhagytad, jobb indexszel húzódj vissza. Ennyi az egész!

Mindig engedj utat a segélyautóknak

Bár nagyon lényeges, szomorú tény, hogy erre is fel kell hívni sokak figyelmét.

Létfontosságú, hogy a segélyautókat mindig elengedd, soha ne akadályozd őket a haladásban. Az észlelést nehezíti, ha nem nézel rendszeresen a visszapillantó tükörbe, továbbá, ha túl hangosan hallgatod a zenét.

A legrosszabb, amit akkor tehetsz, ha beér egy segélyautó, hogy belelépsz a fékbe. Persze, ezzel az ösztönös reakcióval a sofőrök számolnak, de lényegében sokkal többet ártasz vele, mint használsz, hiszen szembe forgalom esetén a szirénázó autót is lassításra kényszeríted.

A helyes teendő, hogy megfigyeled, melyik oldalról közelít, majd alaposan körülnézve (nehogy új balesetet generálj), az ellenkező oldalra, indexszel lehúzódsz (nem feltétlenül kell megállnod!).

A szirénázó, fényjelzést is használó autónak mindig fontos a dolga, soha ne akadályozd a haladásban, és ne is kövesd, hogy gyorsabban célba érj!

VIDEO A csillagjegyek stresszkezelése a legrosszabbtól a legjobbig

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!