Így tedd helyre, amit az ülőmunka elrontott!

Így tedd helyre, amit az ülőmunka elrontott!

Címlap / Életmód / Egészség / Így tedd helyre, amit az ülőmunka elrontott!

A hát-, derék- és nyakfájdalom nemcsak a nyugdíjasok betegsége, hiszen ezek a problémák egyre fiatalabb korosztályokat is érintenek. Ennek egyik oka, hogy nagyon sokan végeznek ülőmunkát, ráadásul megjelent egy új keletű nehézség is: az okostelefonok miatti böngésző nyaktartás, ami szintén nem túl egészséges. Mindehhez sűrűn társul mozgásszegény életmód, ez pedig rendkívül káros hatással van a testünkre.

A hosszú ideig tartó mozdulatlan ülőmunkát merényletnek is szokták nevezni az ember testtartása és egészsége ellen. Azért is veszélyes, mert nemcsak fej-, nyak-, hát-, derék-, és lábfájdalmakat okozhat, hanem a csigolyák meszesedése, merevsége és a keringési zavarok sajnos más szerveink megbetegedéséért is felelősek lehetnek. Gondoljunk csak elhízásra, visszértágulatra, cukorbetegségre, magas vérnyomásra, aranyérre vagy akár bizonyos típusú bélrákok kialakulására. De mit tehetsz, ha a munkakörülményeiden nem tudsz változtatni?

1. Állj a sarkadra!

Persze nem feltétlenül szó szerint – valójában már annyi is elég, ha figyelsz rá, hogy napközben minél gyakrabban állj fel a székedből! Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook nem véletlenül mondta, hogy az ülés az új rák, miközben a cég új okos óráját mutatták be. Ez a kütyü olyannyira okos, hogy rászól a gazdájára, hogyha már túl régóta egy helyben ül. Egyébként ennél a cégnél már bevezették azt a szokást, hogy minden óra 50 perckor mindenki feláll a székéből és kicsit átmozgatja a tagjait (váll, derék és csípő). Te mikor kezded el?

2. Ha már ülsz, ülj úgy, mint egy profi!

Az sem mindegy, hogy milyen székben és hogyan ülsz. Kifejezetten irodai munkára tervezett, ergonomikus, széles, kényelmes forgószék ajánlott és hozzá kiegészítésként deréktámasz vagy ülőpárna. A székben csakis egyenes háttal ülj, úgy, hogy megfelelően támaszkodjon a deréktáji szakasz és a gerinc. Ezen kívül figyelj oda arra, hogy vállaid ne essenek előre, állad a talajjal párhuzamos legyen és talpaid érjék a padlót. Nagyon fontos az is, hogy mindig szemben ülj a számítógéppel és ne tedd keresztbe a lábaidat. Utóbbiról nem könnyű leszokni, főleg a nőknek. Éppen ezért ajánlatos például egy post-it-re kiírni a „Nincs keresztbe tett láb!” feliratot és felragasztani a monitorra, így hogyha időnként rápillantasz, akkor ellenőrizheted a tartásodat. Szék helyett kipróbálhatsz fitneszlabdát is – ez a gurulós eszköz azért praktikus, mert folyton egyensúlyoznunk kell rajta, emiatt pedig kiegyenesítjük a hátunkat. A fitneszlabda hátránya lehet azonban, hogy egyeseknek bedagadhat a lába tőle.

3. Legyél a saját masszőröd

Alkalmanként (mondjuk napi egyszer) adj magadnak egy rövid masszázst a munkahelyeden: nyomkodd meg a vállad és a nyakad közötti szakaszt, masszírozd meg a kézfejeket és az alkart, dörzsölgesd át a derekat és gyömöszöld meg kicsit a vádlikat és combokat is – a felfrissülés garantált!​​

4. Munka után is mozdulj meg

Sport-sport-sport! Igaz, hogy a csapból is ez folyik, de tényleg nem lehet megúszni a testmozgást. Apropó, úszás, ez pont kiváló testedzés. Részesítsük azonban előnyben a hát- és gyorsúszást, mert a mellúszás sajnos feleslegesen megterhelheti a nyaki- és ágyéki gerincszakaszt. Heti háromszor mindenképpen ajánlatos rászánni az időt a mozgásra, ám azt is tudnunk kell, hogy mindez teljes mértékben nem váltja ki az adott esetben 10 órás egy helyben ülés negatív hatásait.

5. Ne cipekedj túl sokat!

Ugye Te is hajlamos vagy a dög nehéz táskádat mindig csak az egyik oldaladon hordani? Vagy a szupermarketben olyan sokat vásárolni, hogy aztán csak csigatempóban tudod hazavinni a mázsás szatyrokat? Na ne! Érdemes odafigyelned, hogy csakis szimmetrikusan terheld magadat, ne pedig féloldalasan, illetve inkább többször menj vásárolni és apránként hord haza az árut.

VIDEO A 3 legszebb party smink 2024-re

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!