Elbutítja a gyerekeket és a tiniket az okostelefon?

Írta: ,

Tetszik vagy sem, az okostelefonok részei lettek a világunknak, és a „digitális bennszülöttek”, vagyis az újabb generáció sokszor magabiztosabban használja a technológiát, mint a felnőttek. De pontosan milyen hatással vannak rájuk ezek a készülékek?

Csökkenti a kognitív képességeinket

Az, hogy az okostelefon tulajdonképpen függővé tesz, nem újdonság, és valószínűleg nem is sokakat lep meg. Az állandó információéhség, az, hogy életünk minden pillanatában elérhetőek vagyunk, illetve a félelem attól, hogy lemaradunk valamiről, az okostelefonokkal együtt beköltözött az életünkbe.

Egy 2016-os vizsgálat szerint egy átlagos felhasználó napjában 85-ször néz rá a telefonjára. Ennél azonban riasztóbb, hogy a Texasi Egyetem tanulmánya szerint a kognitív képességek és általában az agyi produktivitás is csökken, amikor az okostelefonunk látótávolságon belül van. Vagyis nem is feltétlenül kell használnunk, pusztán a tudat, hogy ott van, hogy ránézhetünk, hogy talán történik rajta valami, megosztja a figyelmünket, és nehezebben fókuszálunk bizonyos dolgokra – nagyon-nagyon leegyszerűsítve a dolgot, „butábbak” vagyunk, amikor nálunk van a telefonunk. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne tudnánk akár bonyolultabb feladatokat is elvégezni, de a tanulmány szerint mindez jobban menne, ha a telefonunk például egy másik szobában lenne.

Különösen a kamaszok veszélyeztetettek

Míg tanulmányok emlékeztetnek arra, hogy különösen a kisgyermekek esetében milyen fontos a kognitív képességek fejlesztése, illetve az, hogy hagyjuk a gyereket „unatkozni” – ez alatt az idő alatt ugyanis rákényszerül, hogy használja a fantáziáját, gondolkodjon, ami elengedhetetlen a fejlődés szempontjából – más kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy éppen a kamaszok lehetnek azok, akiknek a mentális egészségére veszélyt jelent az okostelefon, még ha nem is közvetlen módon.

A kutatók szerint az egyébként is veszélyeztetett tinikre lehet még inkább elszigetelő hatással az, ha túl sok időt töltenek egy képernyőbe bámulva, ugyanakkor meg kell jegyeznünk, hogy azok a gyerekek, akiknek egyébként beilleszkedési nehézségeik vannak, vagy magányosak, akár támogató közösségre is találhatnak egy virtuális csoportban, így gondolkodás nélkül eltiltani a gyereket az internet használatától korántsem a legbölcsebb megoldás.

Világháló a zsebben

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2012-es felmérése szerint a 8-14 éves gyerekek 59%-ának saját mobiltelefonja van, és bár erre külön nem kérdeztek rá, feltételezhetjük, hogy ezek többsége okostelefon, hiszen mást ma már nem is nagyon lehet kapni, az arány pedig 2012 óra biztosan nőtt.

Mindez azt is jelenti, hogy – amennyiben a gyerekeknek internet előfizetése is van a telefonra – már az általános iskolás korú gyerekek internetezési szokásait sem tudják monitorozni a szülők, hiszen a mindig a zsebükben lévő telefonon gyakorlatilag bármihez hozzáférnek. Aggasztó továbbá, hogy a már idézett tanulmányt figyelembe véve, a gyerekek koncentrációs és kognitív képessége például az iskolában sem teljes, hiszen az okostelefon ilyenkor is a zsebükben lapul.

Nem a tiltás a megoldás

Mindezekkel együtt is fontos azonban leszögezni, hogy nem igen van tanulmány, ami a teljes eltiltást megoldásnak látná, hiszen a nyilvánvaló veszélyeivel együtt az okostelefonoknak számtalan előnye is van, például az oktatásban is egészen új távlatokat nyitott meg. Ráadásul, akár tetszik, akár nem, részesei a világnak, és jobb, ha megtanítjuk rá a gyerekeinket, hogy okosan használják őket, mintha tiltani próbálnánk, hiszen örökké úgysem tudjuk távol tartani őket a digitális technológiától.

Az manapság már elengedhetetlen, hogy beszéljünk a gyerekkel az internetezés, az interneten való ismerkedés lehetséges veszélyeiről, és óvatosságra tanítsuk, de mindez nem elég.

Jó, ha segítünk neki megtanulni, hogy a digitális eszközöknek hol van a helye az életünkben, ha kijelölünk olyan napszakokat, amikor nincs helye a telefon nyomkodásának – például az iskolában nála lehet, de kapcsolja ki órára – és nem hagyjuk, hogy a családi kapcsolatok rovására menjen a képernyő bambulása. A szülő által felkínált személyes példa elég fontos szerepet játszhat ebben.