Egészség / Életmód / Lélek

Így rendezd a káoszt a lelkedben és a fejedben – pszichológiai praktikák a lelki békéért

Így rendezd a káoszt a lelkedben és a fejedben – pszichológiai praktikák a lelki békéért

A lelki béke alapköveit már sokan, sokféleképp megfogalmazták, cikkünkben egyszerű, könnyen betartható tanácsokkal segítünk elérni, hogy harmóniába kerülj önmagaddal – és ezáltal másokkal.

Légy pozitív!

Közhely, de a pozitív hozzáállás minden téren elengedhetetlen, akkor is, ha saját magadról van szó. Ha szeretnél jóban lenni magaddal, fókuszálj a pozitív tulajdonságaidra. Segíthet, ha leülsz, és papírra veted, mit szeretsz magadban, melyek a jó tulajdonságaid. Ha egyedül végképp nem megy, kérd meg egy barátodat vagy családtagodat, hogy segítsen.

Persze, nem árt, ha az ember a hibáival is tisztában van, hiszen akkor tudja őket korrigálni, ám az előnyös tulajdonságaidnak is tudatában kell lenned, hogy igazán magabiztos, kiegyensúlyozott legyél. A saját életed pozitívabb megítélésében sokat segíthet, ha mindennap lefekvés előtt összegzed, akár le is írod, hogy milyen kellemes dolgok történtek veled aznap, mi volt a napod legjobb része.

Így rendezd a káoszt a lelkedben és a fejedben - pszichológiai praktikák a lelki békéért

Csökkents az elvárásokon!

Egy ideális világban nincsenek elvárások a másik felé, mindenkit olyannak fogadunk el, amilyen. Azonban közel sem ideális világban élünk, az elvárások pedig gyerekkorunktól kezdve jelen vannak az életünkben. Lelki békénk érdekében időnként érdemes felülbírálni akár a felénk, akár az általunk mások felé érkező elvárásokat.

Könnyen belátható, hogy a sokak életét megkeserítő megfelelési kényszer a túlzott elvárásokból is fakad, próbálj tehát ezeken felülkerekedni, az elfogadás és elengedés által. Ahogy magaddal, úgy másokkal kapcsolatban is a pozitívumokra fókuszálj.

Kapcsolj ki!

Ha állandóan jár az agyad, keringenek a fejedben a ’Mi lett volna, ha…’ és a ’Vajon hol rontottam el…’ kezdetű mondatok, valószínűleg te is az a típus vagy, aki nagyon nehezen kapcsol ki. Ezen az sem segít, ha mindig a közeledben van valamilyen kütyü, mely által azonnali információhoz juthatsz, legyen szó szinte bármiről, esélyt sem adva az agyadnak – és a lelkednek –, hogy pihenjen egy kicsit.

Kikapcsolódás gyanánt neked mindenféleképp valami olyan tevékenységre van szükséged, amely 100%-ban leköti a figyelmedet. Valószínűleg még futás közben is járnak a fogaskerekeid, így inkább a „figyelős” sportok közül lenne érdemes válogatnod, mint a labdajátékok, küzdősportok vagy extrém sportok.

Ha kellően elfáradsz fizikálisan, a lelkedet pihentebbnek, frissebbnek fogod érezni, a mozgás során termelődött endorfinról nem is beszélve, mely eleve javítja az aktuális kedélyállapotodat, de sport után még a tanulás is könnyebben megy.

Így rendezd a káoszt a lelkedben és a fejedben - pszichológiai praktikák a lelki békéért

Kérj bocsánatot, és bocsáss meg!

Sértettségünket, sérelmeinket iszonyatos nehéz félretenni, elengedni. Az idő általában elhalványítja a régi sebeket, ám ezek könnyen feltépődhetnek, ha a konfliktusok nincsenek feloldva megbeszélés, bocsánatkérés és megbocsátás által. A konfliktuskezelési stratégiánkat általában a családi minta határozza meg, nagyon nehéz ezeket felülírni, ám tudatosan – esetleg segítséggel – mégiscsak lehetséges.

A szőnyeg alá söprés, a problémák elbagatellizálása semmilyen szituációban nem jó stratégia, ezzel szemben a kibeszélés, a több nézőpont megismerése gyakran fel is oldja magát a problémát. Bocsánatot kérni roppant nehéz lehet egy olyan családi mintával a hátunk mögött, ahol ez sosem – vagy csak egyoldalúan – volt szokás, ám a gesztus mindkét félnek megkönnyebbülést jelent, akárcsak maga a megbocsátás.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást