Paleo diéta: az ősemberek étrendje

Paleo diéta: az ősemberek étrendje

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Paleo diéta: az ősemberek étrendje

Miközben a táplálkozástudományi szakemberek újabb és újabb eredményekkel próbálnak hozzájárulni az egészségmegőrzéshez, vannak, akik azt mondják: az őskorban kell keresni a bomba alak és a kirobbanó vitalitás forrását.

Honnan ered a diéta neve?

A paleo(lit) és az ősember diéta elvileg egy és ugyanaz, ám újabban barlangi táplálkozásnak is szokás hívni.
Sőt, vannak, akik a harcos diétát is ezzel teszik egyenlővé. Mindnek az a lényege, hogy a körülbelül 10 000 évvel ezelőtt elérhető alapanyagból állít elő mai ízléssel is változatos étrendet.

Miért jó?

A paleo diéta hívei tudományos bizonyítékokat gyűjtenek arra vonatkozóan, hogy ez a módszer jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, segít visszaszorítani a gyulladásos folyamatokat, ráadásul optimalizálja a szellemi és fizikai teljesítőképességet.
Mindez az adalékanyagoktól mentes táplálkozásnak köszönhető.

Mi nincs benne?

A trend alapjának tekinthető The Paleo Diet című könyv szerzője, Loren Cordain professzor azt mondja, hogy a gabonafélék és a tejtermékek sejt szinten károsítják az emberi szervezetet, mivel nincsenek megfelelő eszközeink az ilyen típusú tápanyagok lebontására.
Éppen ezért a glutén- vagy laktózérzékenyek számára kifejezetten hasznos lehet az ősember diéta.

Mi van benne?

A paleo étrend alapját a következő összetevők képezik: hús, hal, tenger gyümölcsei, magvak, zöldségek, gyümölcsök, gyökerek és bogyók.
Röviden szólva minden, amit az ősember vadászattal, halászattal és gyűjtögetéssel elérhetett – semmiféle feldolgozott élelmiszer.

Mi hiányozhat a legjobban?

Az ősember diétába vágva eleinte szokatlan lehet számodra, hogy semmilyen tejtermék, gabona, cukor, hüvelyes zöldség, burgonya és feldolgozott olaj nincs az ételeidben.
Ami az édességeket illeti, kókusz és méz mértékletes használatával készíthetsz desszerteket.

Mit lehet inni?

A paleo diéta során az sem mindegy, mit iszol. Kizárólag vizet, kókuszvizet vagy organikus zöld teát fogyaszthatsz, minden egyéb szigorúan tilos. Beleértve a kávét és az üdítőket is.
Sokaknál már pusztán az egészséges folyadékpótlásra való átállás jelentős súlyvesztéssel és jobb emésztőrendszeri állapottal jár.

Hogyan működik?

Az ősember diéta támogatói szerint napjaink krónikus betegségeiért, illetve a járványszerűen terjedő elhízásért az élelmiszeripari folyamatok felelősek.
Az alapokhoz való visszatéréssel kiiktathatóak a vércukor- és koleszterin-szintet növelő adalékok, és ha mindenki így cselekedne, lényegében nullára csökkenne a kettes típusú cukorbetegek és a túlsúllyal küszködők száma.

Mit mondanak a szakértők?

Bár az elképzelés figyelemreméltó, a dietetikusok szinte egybehangzóan vallják: a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek és a zsírszegény tejtermékek kifejezetten egészségesek, így a tökéletes étrend szerves részét képezik. A paleo étrend bizonyos iránymutatásai – tehát a feldolgozott élelmiszerek kerülése – hasznosak lehetnek, de szigorú követése esetén fennáll a hiánybetegségek veszélye. Összességében tehát érdemes áttanulmányoznod a paleo diétát, mert az információk fényében átgondolhatod a táplálkozási szokásaidat. Ugyanakkor nem célszerű pontról pontra betartanod egy olyan útmutatás-rendszert, amely egyes ételcsoportok teljes megvonásán alapul.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást