Egészség / Életmód

Napközben is folyton álmos vagy? Az 5 leggyakoribb oka

Napközben is folyton álmos vagy? Az 5 leggyakoribb oka

Állandóan ásítozol és nem fog az agyad? Ne fogd a hétfői napra, esetleg az unalmas munkára! A hosszú időn keresztül fennálló napközbeni álmosság egy tünet, ami azt súgja, hogy valamin változtatnod kell az életmódoddal kapcsolatban – de akár kezelésre is szorulhatsz.

Alváshiány

Muszáj a legnyilvánvalóbb okkal kezdenünk a sort, hiszen elvileg hiába tudja mindenki, a napközbeni álmosságért többnyire ennek a számlájára írható.

Ha nem pihensz eleget, romlik a koncentrációs képességed, sőt az általános egészségi állapotod is.

A Diabetologia című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint már az negatívan hat az anyagcserédre, ha csupán négy órácskát pihensz három egymást követő éjjel.

Ettől ugyanis megnő a gyulladást jelző fehérje aránya a vérben, továbbá az inzulin nevű hormon nehezebben tartja kordában a vércukorszinted.

Az alváshiány hátterében gyakran a kék fényt árasztó digitális kijelzők lefekvés előtti használata áll, továbbá a viszonylag állandó napirend hiánya.

Ne feledd: akár gyógynövények – például a macskagyökér, a komló és a citromfű – is segíthetnek a megoldásban.


Ismered őket? Természetes módszerek álmatlanság ellen


Tápanyaghiány

Ha túl keveset eszel, értelemszerűen csökken az energiaszinted. Az éhezés azonban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi is lehet.

Előfordulhat, hogy az adagok méretét tekintve minden étkezésnél jóllaksz, mégsem viszed be a szervezetedbe a legszükségesebb vitaminokat és ásványi anyagokat.

A kiegyensúlyozott táplálkozás pedig abban is segítene, hogy a vércukorszinted az egész nap során megfelelő legyen – annak hirtelen zuhanásakor jelentkezik ugyanis éhséggel kombinált álmosságérzet.

Ennek megelőzésére célszerű naponta többször is összetett szénhidrátot majszolnod fehérjével, például tojást és teljes kiőrlésű pirítóst, némi zöldség kíséretében.

Abban a kérdésben, hogy este hány óráig kényelmes enned, hallgass a tested jelzéseire, hiszen az egyéni igények eltérnek.

Vérszegénység

A vérszegénység világszerte vezető oknak számít a nőknél, ami a napközbeni álmossággal járó krónikus fáradtságot illeti.

Mi azért vagyunk hajlamosabbak erre a betegségre, mert a menstruációs vér rendszeres távozása vashiányt eredményezhet.

Alacsony vasszint esetén pedig csökken a vörösvérsejtek oxigénszállító képessége, így a létfontosságú szerveid nem jutnak elegendő munícióhoz az anyagcsere-folyamatok elvégzésére.

Amennyiben gyanítod, hogy vérszegénységgel küzdesz, látogass el a háziorvosodhoz, hiszen egy egyszerű vérvétel gyors választ ad a kérdésre!

A kezelés vastartalmú étrend-kiegészítőkkel, vasban gazdag ételek fogyasztásával és szükség esetén életmódváltással történik.

Depresszió

Noha alapvetően hangulatzavaron alapuló mentális betegségről van szó, gyakran testi tünetek is társulnak hozzá, melyek mintegy ördögi körként erősíthetik egymást.

A napközbeni álmosságérzet mellett fáradtság, fejfájás, étvágytalanság és emésztési zavar is jelentkezhet – csupa szemléletes metafora arra, hogy a betegnek „nincs kedve az élethez”.

Kezeletlen depresszió esetén éppen ezért sajnos nem ritka, hogy fizikai kórképek is kialakulnak: az érintettek körében például sokkal gyakoribb a szív- és érrendszeri probléma.

A depresszió az alvászavarokkal is közvetlen kapcsolatban állhat, így egyiknek a kezelése szerencsére csillapítani szokta a másikat.

Pajzsmirigy-alulműködés

A nyakad elülső-alsó részében található, pillangó alakú mirigy felel az anyagcseréd sebességéért – tehát azért, hogy a szervezeted milyen gyorsan képes a bevitt táplálékot energiává alakítani.

Amennyiben „takaréklángon” üzemel, lassulnak a metabolikus folyamatok, így fáradt lehetsz és hízékony.

Gyanú esetén az orvosnál először egyszerű vérvételre kerül sor, amiből kiderül a pajzsmirigyhormon-szinted. Ennek tudatában további (főleg képalkotó diagnosztikai) vizsgálatok következhetnek.

Az egyensúly helyreállításához mesterséges hormonpótlásra lehet szükség, amelyet a dokival egyeztetve akár alternatív terápiával is kiegészíthetsz.

Te is napközbeni álmossággal küzdesz? A felsoroltak alapján mit gondolsz, mi lehet az oka ennek?

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást