Életmód / Egészség / Lélek

Mindig elsírod magad a viták során? Eláruljuk, miért történik ez, és azt is, mit tehetsz ellene

Egy konfliktus a boltban, vagy egy nézeteltérés a kollégáddal; mindegy, milyen élethelyzetről beszélünk, te a viták során egyszerűen nem tudsz higgadt maradni. Ilyenkor azonnal megérzed a gombócot a torkodban, és már előre tudod, hogy egy-két percen belül elsírod magad. Nagyon idegesítő tud lenni, és még nehezebb kezelni; de vajon mit jelent, ha te is mindig sírva fakadsz a konfliktusok során?

Ha ebben a cipőben jársz, valószínűleg már sokszor voltál mérges magadra, amiért folyton könnyek szöknek a szemedbe egy nézeteltérés közepén. Persze érthető is, hiszen nagyon idegesítő, amikor tudod, hogy neked van igazad, ráadásul jó érveid is vannak, de a sírás kitörik belőled. Sokan ilyenkor kevésbé vesznek komolyan, esetleg azt gondolják, hogy ezzel próbálod manipulálni a vitát, holott te tényleg nem tehetsz róla!

Szakértők szerint ez egy teljesen természetes reakció a nagyfokú stresszre azoknál, akik egyébként rettegnek a konfrontációtól.

A könny valójában nem más, mint a félelem megmutatkozása, és ez az adott szituációtól függ.

Ha például a pároddal vitatkoztok, és közben elsírod magad, az arra utalhat, hogy nagyon félsz az elhagyástól, és ennek a gondolata, következménye rettegéssel tölt el, így az érzéseidet is nehezen tudod irányítani. Ha viszont például egy buszsofőr ellenségesen viselkedik veled a jegyvásárlásnál, vagy a kollégáddal kerülsz konfliktusba, egészen más dolog válthatja ki a sírást. Ilyenkor a düh az, ami irányítja az érzelmeidet, de míg mások esetleg agresszívvé válhatnak, addig te sírni kezdesz.

Olvastad már?  Szakítás után újra ágyba bújna veled - Ennyi mindenben gátolhat, ha jóban maradsz az exeddel

Erről az tehet, hogy a düh valójában egy másodlagos érzelem, ezt pedig megelőzik azok, amelyektől sebezhetőnek érezzük magunkat; például a félelem, szorongás, megalázottság, tiszteletlenség. Ezért amikor mérgessé válsz, sokszor az elsődleges érzelmeid veszik át az uralmat, és ez kiválthatja belőled a sírást. De hidd el, ez nem jelenti azt, hogy gyenge vagy! Azonban tény, hogy egyes szituációkban az emberek annak tarthatnak téged, ezért is lenne fontos, hogy megtanuld kezelni a könnyeket. Van is erre pár módszer, amit érdemes észben tartanod, hogy a következő vitahelyzetedből higgadtan, sírás nélkül távozz!

Mit tehetsz, hogy leküzdd a problémát?

1. Ha úgy érzed, hogy mindjárt elsírod magad, érdemes megfognod az orrnyergednek azon részét, ahol a könnycsatorna is elhelyezkedik. Azáltal, hogy egy kicsit erősebben érsz hozzá, leállíthatod a keringést, és némileg irányításod alá veheted a könnyeidet. Lehet, hogy a te esetedben már ennyi is elég!

2. De ha úgy gondolod, hogy ez kevés lesz, van még pár módszer. Az egyik, hogy tegyél meg ilyenkor egy lépést hátrafelé – de szó szerint.

Egy amerikai pszichológus, Jerry Bubrick szerint ugyanis nem amiatt sírsz, amit a másik személy mond neked, hanem azért, ahogy te azt értelmezed.

Azáltal, hogy pár centit hátrébb lépsz, jobban el tudod határolni magad a drámától, észrevétlenül megnyugszol egy kicsit, és képes leszel belátni, hogy a sértő szavak nem igazak. Akkor lesznek azok, ha te engeded nekik!

Olvastad már?  5+1 mondat, ami alapjaiban rombolja le a párkapcsolatokat

3. Próbálj meg odafigyelni ilyenkor a légzésedre, és igyekezz nyugodtan, ritmusosan levegőt venni. Nem kell elsietned a dolgokat, és azonnal reagálni arra, amit a másik mond; gondold át, mit válaszolsz, és inkább fókuszálj erre, ahelyett, hogy hagynád az érzelmeidet előtörni.

4. Ha úgy érzed, tényleg mindjárt sírni fogsz, próbáld ki azt, hogy a nyelvedet nekinyomod a szájpadlásodnak, vagy igyekezz relaxálni az arcodban lévő izmokat, különösen azokat, amelyek a szemöldököd belső felénél vannak. Azáltal, hogy erre koncentrálsz, később kerülnek előtérbe a könnyek.

5. Nagyon hasznos, ha azt képzeled ilyenkor, hogy te csak egy színész vagy, és ez az egész egy filmforgatás. Hogy ami történik, nem feltétlenül valós, és te csak egy szerepet játszol, amiben erősnek kell maradnod. Bármennyire is furcsának tűnik, valójában ez a trükk nagyon jól beválik.

A sírás nem a gyengeség jele, hanem arra utal, hogy személyes problémaként tekintesz arra, amiről épp szó van.

Érzékeny lélek vagy, és erről nem tehetsz; erre inkább büszkének kellene lenned. De tény, hogy emiatt mások könnyen eltiporhatnak téged, ezért muszáj, hogy a viták során képes legyél visszatartani a könnyeket. A fenti tippeket érdemes gyakorolnod, hogy amikor komoly vitára kerül sor, higgadtságot tudj sugározni!

Képek forrása: pexels.comunsplash.com