Életmód / Egészség

A 14 legújabb fitnesz-őrület

A fogyás és az alakformálás vezet az újévi fogadalmak toplistáját, így nem csoda, hogy januárban szinte futótűzként terjednek a legújabb mozgásformák. Ha te is kedvet kaptál egy kis változatossághoz, válogass a listánkból!

Tabata

Zsírégetés négy perc alatt – ez a sportág mottója. Ám amilyen csábítóan hangzik, annyira megerőltető is. Hiszen nem semmi gyakorlatokat kell végezned ahhoz, hogy ennyi idő alatt felpörgesd az anyagcseréd: konkrétan mindent muszáj beleadnod, ami a csövön kifér.
A tabata edzést ötperces bemelegítés előzi meg, utána következik az izzasztó szakasz helyben futással, ugrálókötelezéssel és guggolással. 20 másodperc mozgást feleannyi pihenő követ, és 4-8 körön át kell talpon maradni.

Sprint triatlon

Ha mindig is szeretted volna kipróbálni a triatlonozást, de nincs időd vagy energiát a teljes távok megtételére, nyugodtan vágj bele a rövidebb változatba! 800 méter úszás, 20 km bicajozás és 5 km futás egymás után.
Vigyázat: 45 éves kor fölött, illetve bizonyos egészségügyi problémák esetén csakis orvosi kivizsgálás után ajánlott, mert igen megerőltető!

Popsi balett

A tengerentúlról hódító útjára indult mozgásforma a balerináktól kölcsönöz néhány mozdulatot, hogy erős, vékony, szálkás testet biztosítson. A lábujjhegyen végzett gyakorlatok csodát művelnek a lábaddal és a tartásoddal.
A „pilé”-t otthon is kipróbálhatod: állj lábujjhegyre úgy, hogy a sarkak összeérjenek, majd hajlítsd derékszögig a térded és feszítsd meg a combizmokat, így mozogj fel-le. Ugye, máris érzed a tomporod?

Sárfutás

Latyak, izzadtság és könnyek – azoknak, akiknek a kocogás nem tartogat elég adrenalint. Férfiak és nők egyaránt lelkesednek a terepfutás durvább változatáért, ahol különböző akadályokon kell átjutni – legyen az domb, kerítés vagy mocsár.
A versenyeket 8 hetes felkészülési szakasz előzi meg, közvetlenül előtte pedig kötelező a rápihenés. Az extrém kihívás némi kockázattal, de cserébe nagy sikerélménnyel jár.
mudrunner.co.uk 

Ugráló fitnesz

A mini trambulinon végzett kardio mozgás kíméli az ízületeket, ugyanakkor alaposan átmozgat és felpörgeti a pulzusod. Eleinte viszont nem érdemes egyedül kísérletezned otthon, mert picit balesetveszélyes a dolog.
Mindenképpen látogass el egy fitneszterembe, ahol ilyen különleges órát tartanak, és az alapok elsajátítása után otthon is boldogulsz majd!

Cross-training

Az izmok „összezavarásán” alapuló edzésformák lényege, hogy váltogatják a terhelés helyét és erősségét, így a testnek nincs ideje „megszokni” egy-egy mozdulatsort. Ide tartozik az otthon, DVD-k alapján is végezhető P90X vagy Insanity sorozat.
Bár elsőre nehéznek tűnik, valójában nem igényel előzetes felkészülést, mert a sorozatokat az erőnlétedhez mért mennyiségben végezheted el. 

Flywheel spinning

Úgy is fogalmazhatnánk, hogy Spinning 2.0, hiszen a hozzá szükséges, többnyire egykerekes hi-tech gépezet igazán megfűszerezi a szokásos tekerést: a masina érzékelők segítségével méri, hogyan reagál a tested egy-egy sebességre és ellenállásra, a neved és a statisztikád pedig a többiekével együtt megjelenik a teremben elhelyezett kijelzőn.

Kranking

Olyan, mint a spinning, csak éppen a kezeddel kell hajtani a „pedált”. A gép kitűnően formálja a felsőtested, beleértve a karodat, a válladat, a mellizmokat és a felső hátat.
Álló helyzetben végezve éppen annyi kalóriát égetsz vele, mint egy jó kis kardió gyakorlattal. Előnye, hogy lábsérülés esetén sem esel ki az edzésből.

ViPR

Vitalitás, teljesítmény és regenerálás – innen ered az angol betűszó. Erősíti a törzset, fejleszti az egyensúlyérzéket és javítja a mozgékonyságot.
Eszközként egy nagyobb kiterjedésű, speciális súlyt vagy pedig rezgő kézi súlyzót szoktak hozzá választani. A körökben végzett mozdulatsorok garantálják a folyamatos terhelést.

Kettlebell

Ha jól csinálod, 20 perc alatt több mint 250 kalóriát is égethetsz, ehhez persze profi szintre kell fejlesztened a tudományod vele. A sajátos alakú súlyzó orosz találmány, és az aerobiknál megszokott darabokhoz képest igen tekintélyes tömegű: például 8, 15 és 25 kg-os változatban kapható.
Fontos a megfelelő bemelegítés, illetve a mozdulatok pontos ismerete, hiszen ekkora súly mellett könnyebben lesérülhetsz.
kettlebelledzes.hu

Kiképzőtábor

A tengerentúli lányok kiábrándultak a szőnyegen ugrálásból: simán befizetnek olyan többnapos kiképzésre, ahol hajnalban ébresztik őket, az arcukba ordítják, hogy hány fekvőtámaszt, guggolást és felülést végezzenek, aztán elküldik őket futni – lehetőleg jó messzire.
Az eredmény: óránként mínusz 600 kalória, s kirobbanó forma.

Denevér jóga

A mennyezetre függesztett szalag segítségével kell megtartani bizonyos testhelyzeteket – jórészt fejjel lefelé lógva, innen ered a név.
Mivel a gyakorlatok végzésekor gyakorlatilag a saját testsúlyodat kell megtartanod, olyan izmok is erősödnek, amelyeknek talán a létezéséről sem tudtál korábban.
jogaliget.hu

Aerobik videójáték

A mozgásérzékelővel fölszerelt videójátékok korában nem feltétlenül kell konditerembe menned, ha alapos és szakszerű edzést szeretnél.
Választhatsz táncos és „komolyabb” változatok közül, és óránként 2-500 kalóriától szabadulhatsz meg. A harcművészetekből merítő darabok még a feszültséget is segítenek levezetni.

Hullahopp

Általános iskola negyedik óta nem volt a közeledben a mókás karika? Öreg hiba, mert szuper hasizom gyakorlat, ami szinte leolvasztja a derekadról a zsírpárnákat! A sportszergyártók természetesen nemcsak a gyerekekre gondoltak, így saját célra beszerezhetsz különleges, csúszásmentes anyagból készült és súllyal ellátott változatot.
„Ó, nem való ez nekem!” – jöhet a gondolat, miután egyik-másik tippünk megtetszett. Ne ítéld magad rögtön kudarcra, mert lehet, hogy megtalálod a kedvenc sportod, és soha többé nem kell noszogatnod magad az edzésre!