Így kezdj hozzá a nehéz beszélgetésekhez! Tippek konfliktuskezeléshez

Így kezdj hozzá a nehéz beszélgetésekhez! Tippek konfliktuskezeléshez

Címlap / Életmód / Egészség / Így kezdj hozzá a nehéz beszélgetésekhez! Tippek konfliktuskezeléshez

Cikkünkhöz Dr. Henry Cloud & dr. John Townsend: Játszmák nélkül ‒ Hogyan kezdjünk hozzá a nehéz beszélgetésekhez? (Harmat Kiadó 2010) című könyvét használtuk forrásul. A könyvből megismerheted a konfrontáció vállalásának és a konfliktusok kezelésének néhány módját. Időnként határt kell húznunk, vagy sort kell kerítenünk egy őszinte beszélgetésre ‒ megtudhatod, hogyan lehetsz ebben eredményes.

Miért kell a konfrontáció?

Sokan annyira félünk a konfrontációtól, hogy meg sem próbáljuk, és ha mégis belevágunk, a beszélgetés játszmába vagy veszekedésbe torkollik, és inkább ártalmas lesz, mint hasznos. 

Ha pedig halogatjuk a konfrontációt, és nem jelöljük ki a határainkat, azt a kapcsolataink megsínylik. Ahhoz, hogy alakítani tudd az életedet, meg kell tanulnod kezelni a konfliktusokat, és szembe kell nézned a kapcsolataidban felmerülő problémákkal.

Elég az egyik fél

A változáshoz elég vagy te is. Ha a „problémás” személy nem vesz tudomást a hibájáról vagy nem hajlandó felelősséget vállalni érte, akkor egyedül is képes vagy változást elérni.

A változás akkor kezdődik, amikor rászánod magad a beszélgetésre, mert kényelmetlenséget vagy fájdalmat kell elviselned a másik fél helytelen viselkedése vagy rossz hozzáállása miatt. A konfrontáció akkor hatékony, ha őszintén és szeretettel beszélsz a problémáról.

Határok

A határok kijelölésével meghatározhatod, hogy mit akarsz és mit nem. Egyértelmű határok nélkül könnyen úrrá lehet rajtad a másik fél elvárásainak való megfelelés kényszere. A határok védenek a sérülésekkel szemben, óvják értékrendedet, érzéseidet, idődet és energiádat. 
Ha a határaidról egy nyugodt hangvételű beszélgetés keretében ejtesz szót, akkor nincs eltávolodás a másik féltől, hanem a kapcsolatotok ettől még jobb is lehet, közelebb kerülhettek egymáshoz.

Barátságos hangnem

A konfrontáció szembenállást fejez ki, de ez nem azt jelenti, hogy haragosan vagy távolságtartóan kellene viselkedned. Kedvezőbb fogadtatásra számíthatsz, ha közvetlen hangnemben beszélsz. Ha úgy érzed, hogy nehezedre esne megőrizni ezt a hangnemet, akkor inkább ne vágj még bele a beszélgetésbe, hanem próbáld előbb feldolgozni magadban a negatív érzéseket. 
Legyen köztetek párbeszéd. Adj lehetőséget a partnerednek is, hallgasd meg akkor is, ha nem értesz egyet az álláspontjával. Törekedj arra, hogy akkor is megmaradjon köztetek a kapcsolat, ha a másik fél ellenállást tanúsít vagy visszahúzódik.

Jelenlét

Legyél teljes mértékben jelen. Ha tudatában vagy a viselkedésednek ‒ például figyelsz arra, hogy a testtartásod és az arcjátékod is nyílt és baráti viszonyulást fejezzen ki ‒, akkor nagyobb esély van arra, hogy a konfrontáció sikeres lesz. 
Fordulj a partnered felé, nézz a szemébe és küldj felé időnként egy barátságos mosolyt. Ettől ő is nyitottabbá és elfogadóbbá válik. Ha úgy érzed, hogy a lelkiállapotod miatt erre képtelen vagy, inkább halaszd el a beszélgetést, vagy a szakítsd meg, és később folytassátok. 

Tisztázás és megelőzés

A könyv tanácsokat ad a felkészüléshez és a konfrontáció lépéseinek megtervezéséhez. Sokféle kötődés létezik, például házastársi, baráti kapcsolat, (felnőtt és kis-) gyerek-szülő és munkatársi kapcsolat. Ha valakivel szoros közelségben élünk, akkor néha konfliktusba kerülünk egymással

Az ilyen összeütközések ritkábbá válnak, ha igyekszünk jó társakká válni, törődünk a másik személlyel, visszajelzéseket adunk, és próbálunk kitartani akkor is, ha ezt nehéznek érezzük.
Szintén sokat javít egy kapcsolaton, ha belátjuk, hogy hibáztunk, ezt elismerjük, és igyekszünk a hibát kijavítani. Ha te is úgy érzed, hogy a te kapcsolataidban szintén szükség van néha nehéz beszélgetésekre, akkor ez a könyv neked is szól.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást