A jóga 10 köre – 9. rész: bandhák, azaz izomzárak

A jóga 10 köre – 9. rész: bandhák, azaz izomzárak

Címlap / Életmód / Egészség / A jóga 10 köre – 9. rész: bandhák, azaz izomzárak

A jóga nagyon divatos már nálunk is, a fővárosban szinte minden kerületben találni stúdiót (többet is), és ez alapvetően egy pozitív dolog. A legtöbb csoportos órán azonban csak a jóga egy apró szeletével találkozhatnak a vendégek, a testtartások gyakorlásával, ami csupán az első lépés ezen a fantasztikus úton. A jóga rendszere igen összetett, és ebben a cikksorozatban igyekszem bemutatni minden ágát, ha a pózokon túl is érdekel ez a csodálatos keleti hagyomány. A kilencedik rész a bandhákról szól.

A bandha szó jelentése: elzárni, feltartóztatni, visszatartani, összeszorítani, megkötni. A bandhák többféleképp is hatnak a testre, hiszen fizikai szinten tulajdonképpen izomzárról van szó, energetikai szinten azonban energiazárról, amellyel az életenergia áramlását szabályozhatjuk, irányíthatjuk a testben. Ezeknek a záraknak a használata már a haladó gyakorlásnál válik fontossá, hiszen segítségükkel sokkal mélyebb hatásokat képesek gyakorolni a bizonyos ászanák, testtartások. Kezdőknek igazából annyi mindenre kell figyelni, kezdve a pózok helyes tartásától a megfelelő légzésig, hogy ilyenkor még a bandháknak kisebb szerep jut a gyakorlásban.

3 fő bandha van: dzsálándhára bandha, azaz torokzár; uddíjána bandha, azaz hasi zár; és múla bandha, azaz gáti vagy gyökérzár. Ezek közül a második kettő a fontosabb a rendszeres gyakorlás közben.

Dzsálándhára bandha – torokzár

Ezt a bandhát főként légzőgyakorlatoknál alkalmazzák, de vannak olyan pózok – például a gyertyatartás vagy a fél jógahíd –, amelyeknél automatikusan létrejön, bekapcsol. Úgy lehet aktiválni, hogy az állunkat a kulcscsont irányába toljuk, a kulcscsontot pedig az áll irányába emeljük, és ez a levegő áramlásának korlátozását eredményezi a torokban. Pozitív hatása, hogy növeli a tüdőkapacitást, csillapítja az elmét és segíti a befelé figyelést.

A jóga 10 köre – 9. rész: bandhák, azaz izomzárakKép forrása: Garetsworkshop/Depositphotos.com

Uddíjána bandha – hasi zár

A uddíjána szó „felemelkedést” vagy „felszállást” jelent. Azért nevezik így, mert a bekapcsolt izomzár a rekeszizmot a mellkas felé emeli. Nagyon egyszerűen megfogalmazva ezt a bandhát úgy lehet aktiválni, hogy a hasizmot befelé, a gerincfelé húzzuk, majd megemeljük a mellkas felé. Segíthet, ha a köldökre koncentrálunk, és azt próbáljuk irányítani a fent leírtak szerint. Ezzel a bandhával az életenergiát felfelé terelhetjük a koronacsakra irányába, ami a fejtetőn található.

Van külön gyakorlat erre a bandhára, de jógázás közben – főleg a kezdetekben – elég csupán törekedni arra, hogy feszesen, valamennyire behúzva tartsuk a hasizmokat. Ennek egyébként preventív funkciója is van, hiszen így belülről „kitámasztjuk” a derekat, és megelőzhetjük az esetleges sérüléseket.

Múla bandha – gyökérzár

A múla szó jelentése „gyökér” vagy „forrás„, és a gerinc gyökerére, illetve a gátra utal. A múla bandha a gátizom és a medencefenék-izom területén található, nőknél és férfiaknál kicsit máshol a nemi szervek miatt.

Eleinte nagyon nehéz rátalálni, így kezdetben az segíthet, ha a gátizomra fókuszálunk, és azt húzzuk tudatosan felfelé, a köldök irányába – ezzel aktiválódik az alhasi izom is, és a gerinc felé mozdul.

Ennek a bandhának az a funkciója, hogy elzárja az energia útját, ami így nem tud kilépni a testből, és ezáltal sokkal nagyobb életerő fog uralkodni bennünk.

Általános érvényű tanács, hogy kezdőként még nem érdemes túl sokat foglalkozni a bandhákkal, hiszen először az alapokat ajánlott megtanulni – annyit azonban tehetünk, hogy tudatosítjuk a gáti és hasi izmokat, gyakorlás közben pedig enyhén befeszítve tartjuk azokat.

VIDEO Így viseled az egyedüllétet, csillagjegyed szerint

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!