Az X-generáció (1965-1980) volt az utolsó olyan generáció, akiknek tagjai a technológia robbanásszerű fejlődése előtt nőttek fel. Megtanultak boldogulni az eszközök és az internet nélkül, értékeik pedig segítették őket a mindennapok kihívásaiban.
VIDEO Nagy éves horoszkóp 2025: így alakul az éved személyes és munkahelyi fronton
Az X-generáció számára a spórolás és a takarékosság fontos volt, de ma már talán látjuk, hogy a fiatalok körében is előtérbe kerülnek a fenntarthatóságra és tudatosságra építő pénzügyi megoldások, mint pl. a közösségi finanszírozás és az okosvásárlás.
4. A hétköznapi gondok lazább kezelése
Az X-generáció sokszor elintézte egy legyintéssel, ha valami nem ment gördülékenyen vagy várni kellett rá. Megtanulták, hogy nem kell mindent véresen komolyan venni és azt is, hogy a jó dolgok nem jönnek könnyen vagy azonnal.
A „mai fiataloknak”, felnőtteknek gyakran hatalmas elvárásokkal és folyamatos stresszel kell szembenézniük, ami könnyen túlterheltséghez vezethet. Pedig néha nem ártana egy kicsit lazábban kezelni a dolgokat és elfogadni, hogy nem érkezik minden instant az életünkbe.
Az X-generáció tapasztalataival szemben a fiatalabbak a digitalizált világban egyre gyorsabb reakciókat várnak el, és a pihenés is inkább virtuális térben történik – ez pedig még inkább hozzájárul a gyorsabb élettempóhoz.

5. Kritikus gondolkodás saját kútfőből
Az internet és a digitális világ könnyedén hozzáférhetővé tette az információt, de az X-generáció még emlékszik arra, hogy a kérdezés és a saját kutatás mennyire fontos – ők nem fogadtak el mindent készpénznek, amit hallottak.
A kritikus gondolkodás gyakorlása nemcsak abban segít, hogy tájékozottabbak legyünk, hanem abban is, hogy kevésbé váljunk kiszolgáltatottak a félrevezető információknak.
A fiatalabb generációk könnyebben hozzáférhetnek az információkhoz, de ez a könnyű hozzáférés egyúttal túlterhelést is jelenthet. Az X-generáció ereje abban rejlik, hogy értékelték az alapos kutatást és a saját vélemény kialakítását, viszont a fiatalabbak manapság gyorsabban rátalálhatnak a válaszokra.
6. Vállalkozói gondolkodásmód
Az X-generációban sokan idővel saját vállalkozásba kezdtek, ezzel több szabadságot és anyagi biztonságot teremtve maguknak. A mai, fiatalabb generációk gyakran egy megszokott munkahelyhez vagy legalábbis a beosztotti (kényelmes) pozícióhoz kötődnek, és nem merik kipróbálni magukat más jellegű lehetőségekben.
Pedig a vállalkozói szemlélet segíthetne, hogy kiaknázzák saját kreativitásukat és rugalmasságukat, ami hosszú távon sikereket hozhatna. Míg az X-generáció a saját vállalkozásokat alapította, a mai fiatalok gyakran az online vállalkozások, startupok és a szabadúszó életforma felé fordulnak, amely szintén rugalmas és modern megoldásokat kínál.
A cikk folytatódik, lapozz!