Így fogyaszthatsz cukorbetegként is biztonságosan nyári finomságokat – Bakonyi Melinda dietetikus válaszol

Így fogyaszthatsz cukorbetegként is biztonságosan nyári finomságokat – Bakonyi Melinda dietetikus válaszol

Címlap / Életmód / Egészség / Így fogyaszthatsz cukorbetegként is biztonságosan nyári finomságokat – Bakonyi Melinda dietetikus válaszol

Bakonyi Melindának, a Czeizel Intézet dietetikusának tanácsai nemcsak a cukorbetegeknek, hanem bárkinek hasznosak lehetnek, hiszen sosem tudhatjuk, mikor kell esetleg valakinek a segítségére sietnünk.

Miért nagyobb a valószínűsége nyáron az alacsony vércukorszint kialakulásának?

A külső, környezeti hőmérséklet emelkedése és egyébként csökkenése, a semleges hőmérséklethez (az a hőmérséklet, ahol komfortosan érezzük magunkat) képest, növeli az oxigénfogyasztást és az anyagcserét. Nyáron tehát a felgyorsult anyagcserének köszönhetően, könnyebben alakul ki olyan állapot, amikor kevesebb cukor kering a vérben.

Talán már mindenki tapasztalta, hogy a nagy hőség milyen jelentősen befolyásolja az életvitelünket és ezek a változások mind hatással vannak még a nem cukorbeteg ember anyagcseréjére, szervezetére is.

A meleg miatt kevesebbet tudunk aludni, vagy felületesebbé válik az alvás, nem veszünk magunkhoz annyi szénhidrátot, amennyire szükségünk lenne, mert egyszerűen nem vagyunk éhesek, kevesebbet iszunk, tehát nagyobb a kiszáradás (dehidratáció) veszélye, szívesebben fogyasztunk alkoholt egy nyár esti partin, esetlegesen rossz inzulin dózist adagolunk, és ezek a tényezők mind alacsonyabb vércukorszinthez vezetnek.  

Mire kell különösen ügyelnie utazás előtt a cukorbetegeknek?

Általánosságban elmondható, hogy javasolt a szokásos óvintézkedéseket megtenni utazás előtt, tehát biztosítást kötni, tájékozódni az adott ország jellegzetességéről, a higiénés kultúrájáról, gasztronómiájáról. Mindig tartsa magánál a diabétesz igazolványát angol és magyar nyelven. Attól függően, hogy milyen terápiában részesül valaki, illetve milyen módon történik az utazás, más-más szempontokat érdemes figyelembe venni.

Ha autóval utazik, érdemes több, kisebb szünetet beiktatni egy kis mozgás érdekében. Javasolt a stresszes helyzeteket elkerülni (pl.: olyan időpontban induljon, amikor nincs nagy forgalom). Ha a sofőr diabéteszes gondoskodni szükséges a megfelelő energia és szénhidrát pótlásról, mivel a vezetés energiát igényel.

Javasolt a vércukor rendszeres ellenőrzése és a megszokott étkezési ritmus tartása.

Repülővel történő utazás esetén fontos, hogy az inzulint soha ne adja fel a csomagtérbe, hanem a kézipoggyászba csomagolja. Emellett érdemes szendvicset, kekszet csomagolni és felvinni a gépre, mivel lehet, hogy a következő étkezés időpontja épp a repülés közben jön el. Bármilyen módot is választ az utazásra a folyadékfogyasztás fontosságát mindig szem előtt kell tartani. A nyaralás alatt minden esetben ügyelni kell a diéta betartására, illetve, ha gyógyszeres kezelésben részesül, a gyógyszer szedésére. 

Ta Nu/istockphoto.com

Hogyan építhetőek be az étrendbe az olyan klasszikus nyári kedvencek, mint a fagyi vagy a lángos?

Egy cukorbetegnek sem kell lemondania nyári kedvencekről. Ha otthon próbálkozik valaki lángos készítéssel, a finomliszt egy részét ki tudja cserél teljes kiőrlésű lisztre. Ha fagyi készítéséről van szó, érdemes szezonális vagy mirelit gyümölcsöket választani fő alapanyagként. Mivel a lángos bő olajban sült étel, a zsiradéktartalmának köszönhetően lassabban emeli meg a vércukorszintet, főleg, ha adunk hozzá fehérjét, tehát tejfölt és sajtot.

Én mindig azt javaslom a pácienseimnek, hogy – attól függően persze, milyen jellegű a lángos (mekkora, mennyire van vékonyra nyújtva a tészta) -, egyszerre csak egy fél lángost egyenek meg és utána iktassanak be egy kis sétát vagy úszást. A lángos lehet egy főétkezés is, viszont a fagyit inkább főétkezés után javasolt fogyasztani. Manapság szerencsére a legtöbb fagyizó kínál cukormentes fagylaltokat, ezeket az alternatívákat érdemes választani. 

Vannak olyan tipikus strandételek, amelyek normál adagban nyugodt szívvel fogyaszthatóak?

Ez felvet bennem pár kérdést, mivel ma már a tipikus strandételek mellett megjelentek bisztró jellegű éttermek, amik egészséges és könnyed nyári fogásokat kínálnak általában. Ezek között számos olyan fogás van, amit normál adagban el tud fogyasztani a cukorbeteg. Például ilyen a kovászosuborka-leves, egy tartalmasabb saláta, fish and chips, gyros, kisebb hekk egy kis adag sült burgonyával, vagy 2-3 szelet pizza (attól függ milyen jellegű), kézműves hamburger krumpli nélkül.

A fő kérdés az adagnagyságra vonatkozik, én személy szerint mindig is sokalltam a tipikus strandételek adagját (főleg a sültkrumpli mennyiségét). Egy jól edukált cukorbeteg viszont pontosan tudja, hogy mennyi az a sültkrumpli, pizza, spagetti tészta, rizs mennyiség, amennyit megehet. Az ételek mellé mindig kérjen valamilyen zöldségfélét, például savanyúságot, párolt vagy grill zöldséget, salátát.

Mi a helyzet akkor, ha a nagy meleg miatt semmilyen ételt nem kíván egy cukorbeteg?

Ilyen esetekben célszerű hideg ételeket fogyasztani, szendvicseket, hideg gyümölcslevest, klubszendvicset, szénhidrátot is tartalmazó salátákat. Olyan alapanyagokra érdemes fókuszálni, amiket amúgy is szívesen fogyaszt, tehát ilyenkor a kedvenc ételek nyugodtan szerepeljenek többször az étrendben.

Ha úgy érzi, semmilyen szilárd ételt nem tud megenni, szénhidrát tartalmú folyadék fogyasztását javaslom. Kismennyiségű, gyors hatású inzulin mellett viszont ez már csak a végső megoldás. Az általános szabályok egy cukorbetegséggel élő esetén fokozottan betartandók. Tehát tartózkodjanak hűvös, klimatizált helyen, és gondoskodjanak a folyadékpótlásról, valamint rendszeresebben mérjék a vércukorszintjüket.

Trendsetter Images/istockphoto.com

Mely alkoholos italok jelentik a legkisebb kockázatot, ha mondjuk egy kerti partin koccintásra kerül a sor?

Főleg a minőségi, száraz vörös vagy fehérbor, száraz pezsgő az, amivel ilyenkor koccinthat a cukorbeteg. Fontos odafigyelni arra, hogy mindig egyen valamit, ha alkoholos italt fogyaszt, mivel az alkohol gátolja a máj glükóz kibocsátását, így könnyen hipoglikémiához vezethet a túlzott mértékű fogyasztása. Érdemes étkezésekhez kötötten alkoholt fogyasztani, tehát ebédhez vagy vacsora mellé.

Rágcsálnivalóként szuper, ha rostban gazdag snackeket eszik az alkohol mellé, mint a teljes kiőrlésű kekszfélék és a ropi.

Sört is lehet fogyasztani, viszont ebben az esetben a szénhidráttartalommal mindig számolni kell. Fontos megjegyezni, hogy mivel az alkohol vizet von el a szervezetből, igyekezzen pótolni a veszteséget víz formájában.

Mi pontosan a hipoglikémia, és mi a teendő, ha bekövetkezik?

Hipoglikémiának azt az állapotot nevezzük, amikor a vércukorszint 3,9 mmol/l vagy ez alá esik. A következő tünetek jellemzik: remegés, verejtékezés, szapora szívverés, szédülés, idegesség, éhség, homályos látás és elkent beszéd, gyengeség, fáradtság, fejfájás, agresszivitás. Ilyenkor mérje meg vércukorszintjét, ha alacsony, azonnal vegyen magához 15 g gyorsan felszívódó szénhidrátot, tehát 3-4 db szőlőcukrot, 2 dl gyümölcslevet, üdítőt (amely cukrot tartalmaz).

Ezután 15 perc elteltével ismételje meg a vércukorszint mérést. Ha még mindig alacsony, ismételje meg az előbb leírtakat, ha már normális tartományban van, nincs további teendő. A hipoglikémia oka lehet nem megfelelő mennyiségű gyógyszer vagy inzulin adása, túl hosszú idő eltelte két étkezés között, kevés szénhidrát bevitele, túlzott testmozgás, betegség, a nem tudatos alkoholfogyasztás és a droghasználat. 

Milyen egyéb tényezőkre érdemes odafigyelni?

Bár a nagy meleg miatt sokszor nincs kedvünk sportolni, de nagyon fontos, hogy ekkor sem maradhat ki a napi testmozgás. Így annak függvényében, hogy ki, milyen típus vagy reggel, vagy este érdemes beiktatni a fizikai aktivitást, amikor nincs forróság. Lehetséges, hogy az emelkedett hőmérséklet miatt a sportolás során extra szénhidrátra lesz szüksége a szervezetnek, ezért itt is érvényes az, hogy mérje többször a vércukorszintjét a cukorbeteg. Ha elkap valamilyen nyári vírust, ügyeljen arra, ha nem tud enni, folyadék formájában próbáljon szénhidráthoz jutni, esetleg próbálkozzon izotóniás italokkal, amellyel visszapótolhatja az elvesztett elektrolitokat is.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást