Türelmetlenség és fáradtság? Sokkal durvább hatással van az alváshiány az érzelmeidre, mint gondolnád 

Türelmetlenség és fáradtság? Sokkal durvább hatással van az alváshiány az érzelmeidre, mint gondolnád 

Címlap / Életmód / Egészség / Türelmetlenség és fáradtság? Sokkal durvább hatással van az alváshiány az érzelmeidre, mint gondolnád 

Mindennapos kihívások közé sorolhatjuk a türelmetlenséget és a fáradtságot, ezekkel időnként mindenki találkozik. De az alváshiánynak ennél sokkal mélyebb hatásai is lehetnek…

Az alvás fontossága és hiányának hatásai egyre inkább felismerésre kerülnek a modern társadalomban. Részben talán éppen azért, mert napjainkban tényleg egyre égetőbbnek tűnik a kérdés. Az Amerikai Pszichológiai Társaság legújabb tanulmánya rámutat arra, hogy az alváshiány nem csupán általános fáradtságot okoz, hanem jelentősen befolyásolja érzelmi reakciókészségünket, hangulatunkat és még a szorongásunk szintjét is.

A 154 alvásmegvonási tanulmány átfogó elemzése során (amelynek köszönhetően több évtizedes adatokat vetettek össze a kutatók) kiderült, hogy az alvászavarok minden formában jelentős károsodást okozhatnak mind a fizikai, mind a mentális egészségünk szempontjából.

Ez pedig azt jelenti, hogy nemcsak a hosszan elhúzódó, valóban feltűnő alvászavarok érdemelnek odafigyelést, hanem a „szimpla” alváscsökkenés, az éjszakai ébredés vagy úgy általában a rövid alvással töltött időszakok is.

Érdemes komolyan fontolóra venned az alvásminőséged javításának lehetőségeit, hogy lelki és fizikai egészséged egyik alapköve hosszú távon bebiztosítást nyerjen. 

A nem régen készült elemzésben Cara Palmer és csapata az eddigi legnagyobb és legátfogóbb kutatási eredményeket összegezte. Tanulmányuk világos bizonyítékokat szolgáltat arra, hogy az alvászavarok hihetetlenül károsak.

Rávilágítottak arra is, hogy ez az egészségügyi probléma univerzális jelenség, amely szinte mindenki számára releváns kérdést jelent – ha nem is állandóan, de átmenetileg bizonyosan.

A tanulmány eredményei különösen fontosak a tinédzserek számára, akik a legújabb eredmények szerint kifejezetten érintettek ebben a kérdésben. Az olyan szakmákban dolgozóknak is figyelniük kell, akik váltott műszakban végzik tevékenységeiket.

Morsa Images/istockphoto.com

Még rosszabb hatással van a nőkre

A tanulmány szerzői előzetesen azt feltételezték, hogy az alváshiány nagyobb hatással lesz a nők érzelmeire és ez be is bizonyosodott. Erősebb negatív hatásokat eredményeztek azok a minták, amelyekben nagyobb százalékban vettek részt nők. Korábbi kutatások is utaltak már erre.

Volt, hogy azt találták, a kamaszlányok rossz alvás után negatívabb hangulatban töltötték a teljes napjukat, mint a kamasz fiúk.

Ez a hipotézis tehát ismét megerősítést nyert, ezért az alvászavarok tekintetében kifejezetten veszélyeztetettnek számítottak azoknak a nőknek az érzelmi élete, akik valamilyen okból eredően rosszul alszanak.

A felnőttek adataiból származó eredmények azt sugallják, hogy az alváshiány hatásai gyorsabban halmozódhatnak fel a nőknél és a „pótló” alvás sem mindig olyan eredményes, mint a férfiaknál. Egyes szakértők szerint egyébként éppen ez az, ami magyarázza a nők és a férfiak közti különbségeket. Azonban pontos adatok még mindig nem állnak a rendelkezésünkre és azt sem tudjuk bizonyosan, miért történik mindez. 

A jövőben kitűzött kutatásoknak meg kell vizsgálniuk, hogyan javíthatnak a nők helyzetén, hogyan segíthetjük társadalmi szinten őket annak érdekében, hogy kevésbé érzékenyen reagáljanak az alváshiány érzelmi hatásaira. Főleg a hormonális ingadozások idején (pl. kamasz- és változókor, PMS) vagy az olyan életszakaszokban, mint amilyen a várandósság és a gyermekágy, kisgyermekkor igényelhetnek extra támogatást a nők.

Az alvás fontosságát illetően továbbra is sok a megválaszolatlan kérdés. A legújabb elemzés viszont alátámasztotta, hogy még a kismértékű alváshiány is kifejezetten negatív hatással lehet ránk, különösen a nők fizikai és érzelmi jólétére. Mivel az alváshiány távolról sem csupán általános fáradtságot okoz, az alvásminőség javítását és az alvászavarok kezelését a nők számára prioritásként kell kezelni. Csak így javítható eredményesen a fizikai és érzelmi jólét.

Nyitókép: Maria Korneeva/istockphoto.com

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!