Ilyen hőmérsékletű vizet kell innod ahhoz, hogy javítsd az emésztésedet

Ilyen hőmérsékletű vizet kell innod ahhoz, hogy javítsd az emésztésedet

Címlap / Életmód / Egészség / Ilyen hőmérsékletű vizet kell innod ahhoz, hogy javítsd az emésztésedet

Ha előszeretettel követed az egészségügyi ajánlásokat, akkor biztos te is láttad már, milyen fontos, hogy sok folyadékot igyál. De milyen vizet válassz akkor, ha javítani szeretnéd az emésztésedet?

Amit mi újdonságnak gondolunk a táplálkozástudományban, és amit szép lassan nem csak a tapasztalatok, hanem a tanulmányok is visszaigazolnak, azok gyakran sok ezeréves múltra tekintenek vissza. Így van ez a vízfogyasztással is, aminek a rutinja az Ájurvéda egyik alapköve. 

Mit mondd az Ájurvéda a víz hőmérsékletéről?

Az Ájurvéda szerint minden mindennel összefügg. A testünk egy sokkal bonyolultabb rendszer alapján működik, mint amit valaha a műszereink képesek lesznek mérni. Az ájurvédikus szakértők úgy tartják, hogy az egyes alapanyagok annak megfelelően segítik szervezetünk működését, hogy milyen a testtípusunk, de akadnak olyan általános szabályok, amik mindenkire érvényesek. Ilyen pl. az, hogy a fűszerek, a forró italok növelik a testünkben az agnit, azaz az emésztés tüzét. Ez egyes testtípusoknak hasznos, másoknál viszont gyulladásokat generál. Éppen ezért, az egyéni megfigyelésen túl az a jó módszer, ha megpróbálsz az aranyközépúton maradni.

A vízfogyasztás tekintetében ez azt jelenti, hogy az optimális emésztés érdekében testhőmérsékletű, vagy annál egy kicsit melegebb vizet fogyassz. Vagyis nem túl forrót, de nem is túl hideget.

Ha belegondolsz, ez teljesen logikus: ami a testünkhöz a leginkább hasonló, minden bizonnyal azzal tudjuk a leginkább segíteni. Ez vízfogyasztás tekintetében a testmeleg vizet jelenti, az Ájurvéda szerint ezzel a hőmérséklettel tehetjük a legtöbbet az egészséges emésztésért.

Miért rossz a túl hideg víz?

Az Ájurvéda úgy tartja, hogy a hideg folyadék lelassítja az egész emésztőrendszert azáltal, hogy szűkíti a véráramlást a gyomorban és a belekben. Lassítja az enzimelválasztást, ami nyirokpangást és lassabb anyagcserét okoz.

A langyos, testhőmérsékletű víz azonban éppen ellenkező hatást fejt ki: elősegíti az emésztőrendszer keringését, serkenti (de nem túlpörgeti) az említett agnit, az emésztés tüzét.

A megfelelő formában és mértékben működő agni jó emésztéshez, ezáltal ideális egészséghez kapcsolódik az Ájurvédában. A lassú, rossz minőségű agni viszont emésztési zavarokat okozhat. Ezzel megzavarja az élelmiszerek megfelelő minőségű feldolgozását, a tápanyagok felszívódását, továbbá segíti a méreganyagok (Ájurvédában „ama”) felhalmozódását. Azt pedig már a modern tudomány is tudja, hogy ha a testünkben méreganyagokat halmozunk fel, akkor azzal sejtszinten rontjuk a működését. 

Amikor jeges vizet iszunk, akkor az sokkal inkább kontraproduktív tud lenni a testünkre nézve, mint a testhőmérsékletű víz. Ennek oka az, hogy a testünktől többletenergiára van szükség ahhoz, hogy a megfelelő működés fennmaradjon. A legkézenfekvőbb terület, ahonnan a szervezetünk extra energiát tud felszabadítani, az az emésztés: ezért tartja új az Ájurvéda, hogy az emésztés tüze lassul, lanyhul akkor, amikor túl hideg folyadékot, ételt fogyasztunk. 

Giorgio Trovato/unsplash.com

A langyos víz a legjobb

Ha a testeddel körülbelül azonos hőmérsékletű vizet iszol, az nem zavarja meg a szervezet optimális állapotát, és nem gátolja a táplálék felszívódását” – mondta Mira Manek, Ayurveda szakértő.

„A meleg víz könnyebben emészthető, mert közelebb van a belső szervek hőmérsékletéhez.”

Bár megfoghatatlannak tűnhet kis hazánkban ez a különleges tudományág, valójában nekünk is vannak bizonyítékaink arra, hogy a módszer működik: tanulmányok alapján a langyos víz elősegíti a bélmozgást azok esetében, akik hasi műtéten estek át, vagy emésztést érintő betegségekkel küszködnek, tehát valószínűleg egészséges emberek is hasonlóról tudnak beszámolni. 

A hidratálást tekintve viszont a hideg víz gyorsabban elhagyja a gyomrot, ezáltal pedig arra sarkall, hogy több folyadékot fogyasszunk. Azonban a hideg víz ezúttal sem jeges vizet jelent, hanem egy kicsit hűvösebbet a szobahőmérsékletűnél, ráadásul utóbbit inkább sportolás előtt és alatt javasolják a szakértők, nem pedig egy átlagos napon, a gép előtt ülve. 

VIDEO Íme a 10 legolcsóbb szobanövény, amit imádni fogsz

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!