Életmód / Egészség / Pénz és hivatás

Tönkreteszi a hátadat a home office, de így megelőzheted

Rengetegen dolgozunk a koronavírus-járvány miatt otthonról, ami kényelmes is lehet, de azt is jelenti egyúttal, hogy valószínűleg nem tudjuk hazahozni a kényelmes, hát- és gerincbarát széket az irodából, ami viszont nem elhanyagolható az egészséges tartás szempontjából. Ha nem vagy olyan szerencsés, hogy otthon is van irodád, vagy egy kényelmes irodaszéked, nem benned van a hiba, ha egyre gyakrabban fáj a hátad.

Szakértők szerint van erre is megoldás: minden fél órában szünetet kellene tartanod, és sétálgatnod, valamint nyújtanod egy kicsit. Igen, minden 30 percben muszáj lenne egyszer felállnod arról az istenadta székről, és kicsit megmozgatnod magadat.

A Cincinnati Egyetem kutatói szerint az emberi test nem viseli túl jól, ha hosszabb ideig egy helyben kell maradnia. Különösen igaz ez az olyan természetellenes testtartásokra, mint amilyen az ülés is. Ez ugyanis a modern ember szüleménye, az ősemberek nem sokat ültek, inkább mozogtak és feküdtek. 

Azok, akik laptop vagy számítógép előtt dolgoznak, fél óránként fel kéne, hogy álljanak, és legalább két percig mozogjanak. Ez kell ugyanis ahhoz, hogy a sok ülés, pláne a nem megfelelő széken, ne csinálja ki a gerincet. Az is jó módszer lehet, ha váltogatod az ülő és álló asztalt. Ha van egy magasabb pult vagy szekrény a lakásban, fél óránként kezdj el ott dolgozni, amíg bírod. Ez azonban csak addig jó ötlet, amíg nem kell meggörbítened hozzá a hátadat, tehát legyen annyira magas, hogy tudj egyenes háttal dolgozni mellette.

Olvastad már?  10 munka ami passzol hozzád, ha Levegő jegyű vagy
Karolina Grabowska/kaboompics.com

A kutatók a saját egyetemükön készítettek kutatást arra vonatkozóan, hogy ki hogyan dolgozik home office-ban. Több mint 800-an töltötték ki a kérdőívet, ami végül azt az eredményt hozta, hogy rengetegen küzdenek olyan problémákkal otthon, amivel az irodában nem szoktak: túl alacsony a szék, nincs karfája, túl alacsonyan vagy túl magasan van a monitor a kényelmeshez képest.

A kutatásból kiderült, hogy a résztvevők 41 százalékának túl alacsonyan van a széke, a válaszadók több mint felének van karfája, de csak egyharmaduk használja ténylegesen. Majdnem háromnegyedük olyan széket használ, amely nem támasztja meg a derekat. Ez komoly problémát jelenthet a hát alsó részénél, és fájdalmat, elváltozásokat okozhat.

A válaszadók 52 százalékának van túl lenn a monitora, 31 százalékuk pedig azt sérelmezi, hogy nem pont előtte van a monitor. Ez a nyak és a felső gerinc eldeformálódásához, fájdalmához vezethet.

Mit tehetsz, ha te is úgy érzed, hogy nem megfelelők az otthoni körülmények a munkához? Az alábbiakkal javíthatod a helyzetet a hátad számára:

  • tegyél párnát a székedre, hogy megnöveld a magasságot,
  • tegyél párnát a derekad mögé is, hogy levedd a terhelést az alsó hátadról,
  • húzd közelebb a széket az asztalhoz, hogy egyenesebben ülj,
  • valamivel támaszd alá a laptopodat, ha túl alacsonyan van,
  • használj külső billentyűzetet és egeret a laptopodhoz is.
Olvastad már?  65 év felett az emberek jelentős része szenved hiányt ebből a két vitaminból

Hallgass a testedre, és ha úgy érzed, hogy fáj a hátad, változtass – különben hosszú távon is problémáid lehetnek.

Forrás