6 tipp, hogy egészségesebben főzhess

6 tipp, hogy egészségesebben főzhess

Címlap / Életmód / Táplálkozás / 6 tipp, hogy egészségesebben főzhess

Az egészséges táplálkozás alapjait a konyhában kell lefektetned, hiszen ha finoman tudod elkészíteni az egészséges ételeket, akkor az már fél siker az életmódváltás felé vezető rögös úton.

Megfelelő zsiradékok

Sem az új életmódból, sem a diétából nem szabad kiiktatni a működéshez szükséges zsírokat. A minőséget azonban ebben az esetben is meg kell választanod és a telítetlen zsírsavakat le kell cserélned telítettekre. Bár nagyanyáink még bőségesen állati zsiradékokkal főztek és sütöttek, manapság már tudjuk, hogy egészségesebb, ha ezeket a zsírsavakat legfeljebb a húsokkal visszük be a szervezetünkbe, és nem koncentráltan fogyasztjuk őket. Legjobb, ha a margarint sem erőlteted, helyette inkább dolgozz vajjal, illetve amikor csak lehet, főleg olíva- és tökmagolajat, valamint kókuszzsírt használj a konyhában.

Rostban gazdag ételek

A rostok nem nélkülözhetőek a mindennapi étrendünkből, hiszen ezeket az anyagokat szervezetünk nem tudja lebontani, így szó szerint kipucolják az útvonalat, amerre járnak, illetve serkentik az emésztést. Egészséges étkezés során a teljes kiőrlésű gabonákból készült liszteket kell felhasználnod a főzés során, illetve gondoskodnod kell róla, hogy az asztalra minden nap kerüljön friss zöldség és gyümölcs, akár nassolnivaló, akár köret formájában.

Fűszerezés

A túl sok só használata káros a szervezetre nézve, mivel növeli a vérnyomást, számtalan keringéssel kapcsolatos problémát előidézhet. Emiatt érdemes minimálisra visszaszorítanod a főzés során a só használatot, célszerűbb a friss fűszerekre támaszkodnod, amikor az ízesítésről van szó. Ezek nemegyszer sokkal ízletesebbé varázsolják az ételeket, mint az agyonsózott fogások. Egyes fűszerek ráadásul sokkal jótékonyabb hatásokkal bírnak, úgy, mint a légutak és vérerek tisztítása, anyagcsere fokozása. Lehetőség szerint mindig tarts otthonodban friss, cserepes zöldfűszereket is, hiszen ezek hatékonyabbak, mint szárított társaik.

Sűrítés

Akár levesről, akár főzelékről van szó, sokszor a finomliszt után nyúlunk, hogy rántást, vagy habarást készítsünk. Ez azonban az egészségünk és az alakunk szempontjából nem a legjobb megoldás.
A sűrítést kiválthatod burgonyával (főzés közben kioldódik a keményítőtartalma), az adott étel pürésített változatával, tejszínnel, tejföllel, illetve a lisztek, keményítők egészséges változataival (pl. kukoricaliszt, hajdinaliszt, burgonyakeményítő).

Főzés

Főzés, forralás során mindig oda kell figyelni, hogy az alapanyagok a lehető legkevesebb időt töltsenek el a forró vízben, hiszen minél tovább főzöl valamit, annál kevesebb lesz a vitamin- és ásványi-anyag tartalma. Érdemes minél kevesebb vízben főzni a húsféléket és a zöldségeket, ugyanis azok levét a későbbiekben felhasználhatod további ízletes fogások készítésekor. Nem csak ízletesebb lesz a végeredmény, hanem egészségesebb is, hiszen a korábban kioldódott hasznos anyagok így az új ételbe kerülnek, nem pedig a lefolyóba.

A húsok elkészítése

A magyar konyha gyakran él a panírozás adta lehetőségekkel, ez az elkészítési mód azonban több helyen is sántít. Egyrészt a finomlisztben történő forgatás már alapjában véve sem szerencsés, nem beszélve az olajban való sütésről, ami a maradék tápanyagot is tönkreteszi az ételben. Végeredményként kapunk egy kevésbé ízletes, kalóriákban bővelkedő, egészségtelen fogást. Húsfélék készítése során a legjobb, ha teflonbevonatú serpenyőben, vagy a sütőben sütsz (pl. római tálban), esetleg grillezel, így egyáltalán nem, vagy csak minimális mennyiségben kell olajat használnod, ráadásul az értékes ízeket és fontos vitaminokat is megőrzöd.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást