Egészség / Életmód / Hírek

Ennyi szundi jó az egészségednek – az ennél több már ártalmas lehet

Ennyi szundi jó az egészségednek – az ennél több már ártalmas lehet

A túl kevés alvás már rövid távon is komoly problémákkal járhatt. Egy-két nap után még csak dekoncentrált, szétszórt lesz az ember, és nehezebben tud figyelni. Hosszú távon azonban az alváshiány megnövelheti a cukorbetegség, a túlsúly kialakulásának kockázatát, egyes ráktípusoknál is rizikófaktor, felgyorsítja az öregedést, és a szívbetegségekre is hajlamosabbá tesz. Nem csoda, hogy nagyjából már mindenki ismeri a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás fontosságát. Akit érdekel az egészsége, az tesz is azért, hogy ne maradjon kialvatlan.

Az is tiszta, hogy egy felnőtt szervezetnek valahol 7 és 9 óra közötti alvásmennyiség a leginkább ideális. A 7 óránál kevesebb már csak azoknak a szerencséseknek lehet elég, akik egy génvariáns miatt ennyivel is beérik. De mi a helyzet a 9 óránál többel? Vagy azzal, ha valaki nap közepén is szundizik egyet rendszeresen, ha már a koronavírus miatti home office-ból egyre könnyebben meg lehet tenni ezt is?

A délutáni szundi hatásai

Az Európai Kardiológiai Társaság Kongresszusa augusztusi gyűlésén szakemberek elmondták, hogy az sem túl jó ötlet, ha valaki túl sokat alszik. Főleg akkor nem, ha napközben szundizik túl sokat. A kutatók felhívták rá a figyelmet, hogy bár a délutáni alvás a köztudatban úgy él, mintha egészséges volna, és javítaná a hatékonyságot és visszapótolná az éjszaka kimaradt, nem alvással töltött órákat, az igazság egyáltalán nem ez. 

A Kantoni Orvosi Egyetem kutatói átnéztek egy rakás, délutáni alvással és korai halálozással összefüggő kutatást, fokozottan a szív- és érrendszeri problémákra fókuszálva. A húsz átfésült kutatásban összesen 313651 ember adatait találták meg. A résztvevők 39 százaléka vallotta azt, hogy szoktak délutánonként szundítani egyet.

A szakértők szerint a hosszabb, vagyis egy óránál tovább tartó szundítások meglepően magas arányban növelték meg a korai halálozás esélyét.

30 százalékkal valószínűbb, hogy valaki idő előtt hal meg akkor, ha rendszeresen több mint egy órát alszik napközben. A szív- és érrendszeri problémákból fakadó halálozást 34 százalékkal dobták meg a nappali szundik.

Érdekes, hogy a kutatás azt is bebizonyította, hogy a hosszú napközbeni alvások azokra vannak inkább veszéllyel, akik éjszakánként több mint 6 órát alszanak, tehát nincs baj az éjszakai alvásukkal. Ez azért jó hír, mert így magát a szundit lehet összefüggésbe hozni a korai halállal, nem arról van szó, hogy a kevés alvás miatt nő meg az esélye az idő előtti elhalálozásnak.

A kutatásból az is kiderült, hogy az egy óránál kevesebb ideig tartó szundikkal egyáltalán nincsen probléma. Korábbi kutatások azt bizonyították be, hogy a szundi jót tesz a teljesítménynek és az éberségnek is, így valószínűleg valahol a két eredmény között lesz az igazság: érdemes lehet délután szundizni, de csak rövid időre, a hosszabb alvást hagyjuk meg éjszakára.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást