Életmód / Egészség

5+1 mindennapi szokás, amiről nem gondolnánk, de rombolja az agyat

A világ megszállottan keresi a hosszabb élet, az örök fiatalság titkát és újabb fitnessz és wellnessz módszerekkel kísérletezik ennek érdekében. Napi szinten zúdul ránk az információ, hogy mi az egészséges, mit együnk, hogyan sportoljunk, de arról, hogy legfontosabb szervünket – az agyunkat – hogyan tartsuk formában, már sokkal kevesebb cikk szól. Pedig számtalan olyan hétköznapi cselekvéssel és viselkedéssel is ártunk neki, amiről nem is gondolnánk. Az alábbi hat, ártatlannak tűnő mindennapi szokás jelentősen rombolja az agy egészségét.

Túlevés

Étkesnek lenni nem bűn, de nem szabad túlzásba vinni. Ha túl sokat eszünk, az nem csak a gyomrunkat terheli meg, hanem az agyunkat is. A Mount Sinai Orvosi Egyetem kutatott a témában és a tudósok arra jutottak, hogy mikor túl sok ételt fogyasztunk, agyunk nem reagál olyan létfontosságú anyagok jelzéseire, mint például az inzulin, így pedig könnyen kialakulhat a cukorbetegség, ezt ugyanis sikeresen kimutatták patkányokban. Ha tehát jóllaktál, ne falj tovább, mert az elhízáson túl komolyabb következményei is lehetnek.

Multitasking

The Creative Exchange/unsplash.com

Hányszor fordul elő velünk, hogy egyszerre kell több dologra figyelnünk? Naponta többször is: Telefonálunk, e-mailt olvasunk, közben papírokat írunk alá és a messengren kapott vicces videón is rajta tartjuk a szemünket. A nők ebben ráadásul sokkal jobbak, mint a férfiak. Azonban ez sajnos igazi méreg az agy számára, mert szó szerint roncsolja az agysejteket. A rendszeresen „multitaskoló” emberek elülső cinguláris kérgének szövete ugyanis bizonyítottan kevésbé sűrű, pedig ez a régió felel az érzelmek szabályozásáért, az empátiáért és az impulzus kontrollért.

„Megguglizom”

Mielőtt a digitális világban töltöttük volna életünk jelentős részét, bizony fejben kellett tartanunk több telefonszámot, címet, térképet, adatot, egyszóval tudást. Ma erre már nincs szükség, hiszen ott van a markunkban a világ összes információja, amire pillanatok alatt keresünk rá. Ez azonban azt eredményezi, hogy egy 2011-ben végzett felmérés szerint a mai egyetemisták kevesebb dologra emlékeznek, ha tudják, hogy igénybe vehetik az internetet. Érthető, hiszen minek jegyezzenek meg dolgokat, amiket megtalálnak online. Így azonban agyukat kevesebbet használják, ami így kevésbé fejlődik.

Betegen dolgozol

Az agyat nem szabad erőltetni, ha éppen betegséggel küzdesz, mert azt az energiát, amit a gondolkodás felemészt, a gyógyulási folyamattól vonja el a szervezet. A kognitív funkciók sok erőforrást igényelnek, így tovább tart majd a felépülésed.

Kevés víz

belchonock /depositphotos.com

A Harvard orvosi kara hozta nyilvánosságra annak a kutatásnak az eredményét, miszerint a hosszabb ideig tartó dehidráltság következtében az agy szövete összezsugorodik. Ez pedig olyan képességeinkre van rossz hatással, mint a térlátás, előre tervezés vagy a döntéshozatal. Elég folyadékot fogyasztani fontosabb, mint hittük.

Dohányzás

A cigaretta nemcsak az ereinket szűkíti, illetve a tüdő- és gégerák kialakulásáért felelős, az agyat is jelentősen rombolja. Aki dohányzik, 30 százalékkal nagyobb eséllyel szenved majd demenciában idősebb korában, mert a kutatások szerint az öregkorban bekövetkező agyi szövetveszteség jobban érinti őket. Ha ez nem elég ijesztő, a dohányosok kognitív funkcióikban – mint például észlelés, a figyelem, az emlékezet, a számolás, a nyelvhasználat – is gyorsabb romlást mutattak, mint nemdohányzó társaik. Ha tehát eddig nem lett volna elég okod letenni a cigit, akkor most már biztosan van.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást