A legelterjedtebb táplálkozási tévhitek

A legelterjedtebb táplálkozási tévhitek

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A legelterjedtebb táplálkozási tévhitek

Monoton lenne az egészséges életmód, ráadásul túl sok időt igényelne a bevezetése? Tényleg nem szabad este hat után enni? Most ilyen és ehhez hasonló tévhitekről rántjuk le a leplet.

Az egészséges étkezés unalmas

Sokan azzal hitegetik magukat, hogy egészségesen étkezni unalmas, és ezzel a mondvacsinált indokkal bizonyítgatják, miért nem tudnak kellőképpen kitartani az életmódváltás mellett. Tény, hogy csirkemellen és salátán élni kevesen tudnak, de egyáltalán nem csak ez a két finomság áll a rendelkezésükre azoknak, akik egészségesen akarnak étkezni. 
Szinte minden ételnek megvan az egészséges alternatívája, bár az tény, hogy sokat kell olvasni a témában és kísérletezgetni a konyhában. Ha valakinek ez a két tevékenység unalmasnak számít, akkor az étkezés is azzá válhat, egyébként pedig az új ízek és ételek bevezetése még változatosabb lehet, mint a magyar konyhára jellemző finomságok állandó fogyasztása.

Az egészséges étkezés sokkal több időt igényel

Ha megvan az alaptudás, az egészséges ételek elkészítése semmivel sem kerül több időbe. Az effajta étkezés feltételezi, hogy a konyhába már eleve az egészséges alapanyagok kerülnek, ám csak a kezdetekben szükséges utánajárni annak, hogy milyen termékeket kell beszerezni, ezt követően teljesen mindegy, hogy a bolt melyik részlegében válogatsz.
A főzést illetően pedig aligha van olyan egészségtelen étel, amit gyorsabban lehetne elkészíteni, mint egy friss salátát öntettel, egy sült csirkemellet, vagy éppen halat, összedobni egy rántás nélküli levest, esetleg megpirítani az előző nap pár perc alatt bepácolt finomságokat.

A bio diétás

Sokan a hangzatos „bio” feliratból arra asszociálnak, hogy ezek az ételek egy az egyben egészségesek és korlátlanul lehet fogyasztani őket, ez azonban nagy tévedés. A „bio”, vagy „öko” mindösszesen annyit jelent, hogy ezek az alapanyagok ellenőrzött körülmények között, vegyszermentesen fejlődtek. 
Ez jól láthatóan korántsem egyenlő azzal az állítással, miszerint a bio diétás lenne. Tény, hogy garantáltan nincs telepumpálva olyan kemikáliákkal, amik adott esetben éhségérzetet válthatnának ki, ráadásul a szervezet maximálisan hasznosítani tudja őket mindenféle mellékhatások nélkül, de a bio étel sosem lesz diétás, „csak” egészséges.

Este hat után már semmit sem szabad enni

Az egyik legalapvetőbb diétás tanács, amit szinte mindenki ismer, az a vacsora elhagyása. Való igaz, hogy működik a praktika, de nem azért, mert elmarad a vacsora, hanem mert ennyivel is kevesebb kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, illetve nem terheljük le a késői étkezéssel a gyomrunkat. 
Ha sikerül elosztani a napi étkezést 5-6 alkalomra, akkor nem leszel farkaséhes este, s így nem is kell lemondanod a vacsoráról még akkor sem, ha arra esetleg éppen este 8-kor kerül sor.
Mindössze arra kell figyelned, hogy a napi kalóriaadagodba beleférjen a falatozás, és hogy néhány órával a lefekvés előtt már csak könnyebb étel kerüljön a tányérodra, inkább az ebéd legyen a főétkezésed a nap folyamán.

Az olívaolaj nem hizlal

Még a csapból is az olívaolaj jó híre folyik, amit természetesen nem is szeretnénk cáfolni, hiszen akárcsak a még egészségesebb olajok (pl. szőlőmagolaj, tökmagolaj), az olívaolaj is számtalan jó hatással bír a szervezetünk nézve. Ennek ellenére nem szabad úgy tekinteni rá, mintha egy kalóriamentes csoda lenne, ugyanis egyáltalán nem az, sőt, olykor még több kalóriát tartalmaz, mint a jól ismert napraforgóolaj. 
A tények tudatában sem szabad lemondani róla, hiszen többek között magas az antioxidáns-tartalma, illetve rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Csak arra kell figyelned, hogy egyáltalán nem lesz kalóriaszegény a salátád, ha bőségesen megspékeled olajos, majonézes öntettel. Egy-két kiskanállal tökéletesen elérheted az áhított célt és a kalóriáknak is határt szabhatsz.

A diétás változatok egészségesebbek

Sokat hallani és olvasni arról, miszerint aki fogyni akar, az mindenképpen a diétás ételeket válassza. Sajnos a legtöbbször ez az állítás egy jól kitalált marketingfogás, ugyanis a diétás címkével ellátott ételek és italok nem tartalmaznak annyival kevesebb kalóriát, hogy valóban a fogyás eszközeként tekinthessünk rájuk. 
Nem kell őket teljesen kiiktatni az étrendből, főleg az egészséges tejtermékek esetében, de az ily módon reklámozott üdítőket érdemes messzire elkerülni. Ezekben az italokban rengeteg mesterséges édesítőszer és ízfokozó van, amik hatására még mindig nincs egyöntetű vizsgálati eredmény, de az biztos, hogy nem járulnak hozzá az egészséges életmód kialakításához. 
Sőt, egyes kutatások bebizonyították, hogy akik az ilyen üdítőkön spórolnak a kalóriával, azok általában az étkezések során pótolják a hiányt, s így gyakran többet fogyasztanak társaiknál.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást