Stílus / Test

Egy új kutatás szerint a rendszeres forró fürdő életet is menthet

Azt már régóta szajkózzák szakemberek, hogy a forró fürdő nyugtató, stresszoldó hatású, és bár alapvetően a bőrödnek nem tesz jót, ha hosszú ideig áztatod meleg vízben, a lelked azért meghálálja a törődést. Most azonban egy új japán kutatás azt is kiderítette, hogy a vérkeringésednek is jót tesz, ha néha forró fürdőt veszel, a hatás hasonló, mintha aerob edzést végeznél – csak ehhez még a lakásodból sem kell kimozdulnod.

Egyáltalán nem szokatlan, ha a jelenlegi helyzet némi nyugtalanságot és stresszt okoz neked – körbevesz minket a bizonytalanság, senki nem tudja, mikor térhetünk vissza végre a korábbi életünkhöz. Ezért jól jön, ha néha relaxálunk, például egy hosszú forró fürdő és egy jó könyv társaságában. Egy friss japán kutatás szerint ezzel még a szívünknek is jót teszünk.

A Heart tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok, akik gyakran vesznek forró fürdőt, ritkábban kapnak stroke-ot, és a többi szív- és érrendszeri betegség is ritkábban jelentkezik náluk – írja a Healthline. Japánban a forró fürdőnek egyébként is kulturális hagyománya van, ezért nem volt nehéz a kutatáshoz húsz éven keresztül harmincezer japán felnőtt fürdési szokásait vizsgálni.

Olvastad már?  Hogyan lehet fiatalabb a bőröd egyetlen pohár tejtől? Itt a válasz!

A szakértők megjegyezték, hogy a forró fürdő elsősorban a magas vérnyomás megelőzésére szolgál, így valószínűleg a betegségek előfordulásának ritkulása ezzel hozható összefüggésbe. A mindennapos fürdő a kutatás szerint 28 százalékkal csökkentette a szívbetegségek, és 26 százalékkal a stroke előfordulásának esélyét.

Kiderült az is, hogy minél melegebb a fürdővíz, annál jobb: a forró víznél ugyanis már 36 százalékkal csökkent a szívbetegségek előfordulása.

Nomadsoul1/depositphotos.com

A szakértők úgy gondolják, hogy a forró fürdők azért hasznosak a keringési rendszer számára, mert megemelik a pulzust, és fejlesztik az úgynevezett hemodinamikai funkciót, ami nagyon leegyszerűsítve a szív vérkeringési hatékonyságát jelenti. Minél jobb ez a funkció, a szívünk annál hatékonyabban tudja eljuttatni a vért a legfontosabb szerveinkbe. Érdemes megjegyezni, hogy az aerob mozgásnál ugyanez történik a keringési rendszerrel, ugyanígy a hermodinamikai funkció javul, ezzel pedig csökken a szívbetegségek kockázata is.

Persze nem kell úgy felfogni, mintha a forró fürdővel ki tudnád váltani a napi futásodat, de nagyjából olyan hatással van a keringésedre egy forró fürdő, mintha fél órát sétálnál.

A japán kutatók kiemelik, hogy ez az eredmény nem éppen új: a finnek hasonló mechanizmusokat használnak ki, amikor szaunáznak, a szaunázás jótékony hatásait pedig már évszázadok, ha nem évezredek óta ismerjük. Ráadásul egyelőre nem tudni olyan orvosról, aki magas vérnyomás megelőzésére forró fürdőket írna fel – legalább is egyelőre nem, ha sok ilyen kutatás készül még, akkor könnyen lehet, hogy belekerül jobban a köztudatba.

Már csak azért is, mert a forró fürdő, ahogy korábban említettük, nemcsak a testnek, hanem a léleknek is jót tesz: stresszoldó hatásával a mentális egészségünket segítheti, ami az ilyen bizonytalan időszakokban, mint egy világjárvány okozta gazdasági válság, kifejezetten jól jöhet.

Arról nem is beszélve, hogy nem kell érte sehova se menni, majdnem mindenki számára elérhető, és nem kerül a víz díján kívül semmibe.

Olvastad már?  Pattanások a fenekeden? Így szabadulj meg tőlük, mielőtt bikinit húzol!

Azt is fontos megjegyezni, hogy a már meglévő szív- és érrendszeri betegségekkel élők számára lehet, hogy károsabb a gyakori forró fürdő, mint amennyi hasznot hoz, így ha valaki hasonló kúrára készülne, először mindenképpen egyeztessen a háziorvosával.

Forrás