Van egy életbevágóan fontos vitamin, amire szükségünk van

Van egy életbevágóan fontos vitamin, amire szükségünk van

Címlap / Életmód / Egészség / Van egy életbevágóan fontos vitamin, amire szükségünk van

Mi pontosan a folát?

Kevesen tudják, hogy a folát is a B-vitaminok családjába tartozik. Más néven B9-vitaminnak hívják. Sőt, hogy még bonyolultabb legyen, az M-vitamin elnevezésre is hallgat. Mint minden B-vitamin, a folsav is egy vízoldékony és sajnos igen hőérzékeny vitamin. 

A folátot és a folsavat gyakran egymás szinonimáiként emlegetik. Mi a különbség a kettő között?

Természetes formában, az élelmiszerekben megtalálható foláthatású vegyületeket folátnak, a mesterségesen előállított változatot pedig folsavnak hívjuk.

A legtöbb étrend-kiegészítőben található folsav metabolikusan inaktív, majd a szervezetünkben egy MTHFR enzim által válik aktívvá. Ez az átalakítás teszi lehetővé a folát bélben való felszívódását és a májban történő tárolását.

Azonban sajnos az emberek csaknem 60%-a nem képes erre az átalakításra az MTHFR gén hibás működése miatt. Szerencsére ma már kapható szerves folátot tartalmazó étrend-kiegészítő is.

Hogyan segíti a folát az egészségünk megőrzését?

Mondhatni egy életbevágóan fontos vitaminról beszélünk. A testünk nélküle nem képes DNS-t és RNS-t szintetizálni, új sejteket és vörösvérsejteket létrehozni. Így a vérszegénység megelőzésében is fontos szerepet játszik.

Hogy még inkább érezzük a folát szerepének súlyát, többek között kiemelném, hogy hiánya hozzájárulhat a rosszindulatú daganatok és a szív- érrendszeri betegségek kialakulásához.

Amit pedig biztosan mindenki hallott már, hogy a folát hiánya a magzatban igen komoly fejlődési rendellenességeket okozhat.

Milyen élelmiszerekben lelhető fel?

Szerencsére a folát több élelmiszerünkben is megtalálható. A legtöbbet a mélyzöld és mélysárga zöldségek, illetve gyümölcsök tartalmazzák, mint a brokkoli, spenót, endívia, mángold, fejes saláta, káposztafélék, sütőtök, sárgadinnye vagy a narancs.

De megtalálható a hüvelyesekben is, különösen a csírájukban. Így télen is könnyedén biztosíthatjuk a folátszükségletünket, amikor a friss zöldségekből és gyümölcsökből szegényes a kínálat. Fellelhető a folát még a májban, az élesztőben és a tojássárgájában is.

Ahogyan azonban azt már az elején beszéltük, a folát igen hőérzékeny vitamin, emiatt érdemes minél több zöldséget és gyümölcsöt nyersen fogyasztani. Amennyiben mégis hőkezeljük őket, azt a lehető legkíméletesebben tegyük – például kevés ideig tartó párolással.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást