Egészség / Életmód

Fittség helyett betegség? Ezekre figyelj, ha hűvös időben futsz

Fittség helyett betegség? Ezekre figyelj, ha hűvös időben futsz

Sokan állnak úgy a futáshoz, hogy majd akkor vágnak bele, ha már nem lesz kánikula. Pechünkre idén az ősz szinte berobbant a melegebb napok után, és kellően lehűlt az idő, ami rizikóssá teszi a sportolást a szabadban, hiszen, ha nem ügyelünk pár tényezőre, akkor az egészség és fittség helyett inkább a betegség talál meg minket. Most összegyűjtöttem pár tanácsot azoknak, akik mégis a hűvös, szeles vagy esős időben szeretnének a szabadban futni.

Ügyelj a rétegezésre!

Futás közben az ember hőtermelése megnövekszik, így könnyedén úgy érezhetjük, melegünk van, és levesszük a felsőbb rétegeket, vagy már úgy indulunk neki, hogy fel sem öltözünk megfelelően. Ha futás közben zavarónak érezzük a széldzsekit vagy a pulóvert, érdemes a derekunkra kötni, így védve a hátunkat, és az edzést követően azonnal felvenni! Kimelegedve ugyanis sokkal könnyebben megfázhatsz! Minél jobban hűl a levegő, annál jobban szükséges rétegezni, amiben az erre speciálisan kialakított sportruhák sokat segíthetnek!

Tipp: Ne a tapasztalt futókról vegyél példát öltözködés területén, ugyanis nem ritka, hogy egy edzett személy még télen is csupán egy futónadrágba és pulóverbe végzi az edzést. Az ő szervezetük sokkal ellenállóbb, és már kitapasztalták azt, hogy számukra mi az ideális öltözék. Kérd inkább egy sportruházati eladó tanácsát, vagy kutakodj az interneten tippek után!

Fittség helyett betegség? Ezekre figyelj, ha hűvös időben futsz

Fokozatosság!

Ez a pont nem csak a futásra és a hűvös időre igaz! Ha most kezdesz bele egy edzésformába, mindenképpen ügyelj a fokozatosságra. Ősszel a szervezet vitaminhiánnyal küzd, amit megfelelően pótolni kell, viszont addig is sérülékenyebb az átlagosnál. Ha túlhajszolod, mert úgy érzed, te bármire képes vagy, könnyedén áteshetsz a ló túloldalára, és az ágyban köthetsz ki, megbetegedve! Tapasztald ki a futás technikáját, és a határaidat. Ne úgy fuss, hogy kapkodva veszed a levegőt, és az etap végére majd összeesel!

Tipp: Tűzz ki mindig egy elérni kívánt célt, és annak a felét teljesítsd első alkalomra, majd fokozatosan felfele. Például, ha szeretnél lefutni 3 km-t, akkor első alkalomra hajts a 1,5-re, majd a 1,7-re és így tovább. Ha elérted a 3-at, jöhet a 6-km célnak!

Ne igyál hideg vizet!

Ha az otthonod közelében futsz, nagy valószínűséggel úgysem viszel magaddal folyadékot az edzésre. Sokan azonban beleszaladnak abba a hibába, hogy nem várják meg, hogy hazaérve normál hőmérsékletű vízzel oltsák a szomjukat, hanem a parki csapból, vagy a bolti hűtőből isszák meg a hideg vizet. Ez több szempontból is rossz megoldás lehet. Az egyik, és legfontosabb, hogy a felmelegedett szervezeted számára a hidegvíz sokként hat, így könnyen összeszedhetsz egy torokgyulladást.

Tipp: Vigyél magadban kulacsban – vagy nagyon hidegben termoszba – szobahőmérsékletű vizet, és azt idd az edzés során, vagy készíts elő magadnak otthon egy nagy pohár vizet, amit kint hagysz a konyhapulton, hogy szobahőmérsékletű legyen, mire hazaérsz.

Fuss edzőteremben!

Tudom, hogy sokan azért futnak a szabadban, mert az a legpraktikusabb, legközelebbi vagy legolcsóbb megoldás. Azonban, ha a rosszidő állandósul, és már repkednek a mínuszok, akkor érdemes lehet megfontolni az edzőtermi környezetet. Ez a felhívás csak kezdőknek szól, akik már hónapok vagy évek óta futnak, és kellően edzett a szervezetük, illetve megfelelő tapasztalattal bírnak, úgyis érzékelik, hogy meddig mehetnek el!

Kezdőként remek alternatíva lehet az is, ha az átmeneti időszakban más mozgásformát választasz, amit akár otthoni környezetben is végezhetsz. A legfontosabb, hogy érezd a határaidat, és az egészségedet helyezd mindig előtérbe!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást