Életmód / Táplálkozás

Ételek az egészséges bélműködésért

Ahhoz, hogy rendben legyen az emésztésed, naponta legalább 25-35 gramm rostot kell bejuttatnod a szervezetedbe, természetesen megfelelő mennyiségű folyadék kíséretében. Igen ám, de milyen falatokkal valósíthatod ezt meg?

Zöldségek és gyümölcsök

Nemrég jött divatba hazánkban is a napi ötadagos szabály, ami legalább ennyi zöldség vagy gyümölcs elfogyasztására buzdít.

Ez a taktika viszont némi számolást igényel, és azzal is tisztában kell lenned, hogy egy porciónak az adott csemegéből konkrétan mennyi felel meg.

Sokkal egyszerűbb, ha elhatározod: mostantól minden étkezésbe igyekszel némi zöldséget vagy gyümölcsöt csempészni.


Elég rostosan táplálkozol? A rostban gazdag étrend alapjai


Ebédnél és vacsoránál az az ideális, ha a tányér felét zöldségekkel pakolod tele, nassolnivalónak pedig feldolgozott élelmiszerek helyett inkább gyümölcsöt viszel magaddal reggel.

A bőséges rosttartalomnak köszönhetően nemcsak, hogy az emésztésed, de még a közérzeted is jobb lesz!

Teljes értékű gabonafélék

Biztosan hallottad már, hogy a finomított lisztből készült kenyér és pékáru „egészségtelenebb”, mint a teljes kiőrlésű változat. De miért is?

Míg utóbbi a gabonaszemek összes létfontosságú részét tartalmazza – így több rostot, vitamint és ásványi anyagot rejt magában –, előbbi sajnos olyan erjedési folyamatokhoz járul hozzá a tápcsatornában, amelyek emésztési problémákkal járhatnak.

Olvastad már?  Ha ezt a 7 finomságot fogyasztod reggelire, a nap első felében biztosan rád tör az álmosság

Noha napi egy-két szelet kenyértől vagy péksüteménytől a gluténérzékenyeket kivéve senkinek sem lesz baja, a legtöbben sajnos ennél jóval nagyobb mennyiségű finomliszt-alapú terméket fogyasztanak.

Pedig ha csak erre figyelsz oda, már akkor is csodát tehetsz magaddal!

Hüvelyesek

A vegetáriánus étrend legkiválóbb fehérjeforrásait sokan méltatlanul mellőzik az asztalról.

Pedig a közéjük tartozó bab, lencse és csicseriborsó rostban is felbecsülhetetlenül gazdag, amivel ez a táplálékcsoport olyan párosítást nyújt, hogy tulajdonképpen az egészséges étkezés egyik alapja.

Ha összeszámolod, mennyit eszel most ezekből összesen, valószínűleg elkeserítően aprócska számot kapsz, noha a dietetikusok legalább heti négy, de lehetőség szerint inkább napi egy adagot javasolnak.

A hüvelyesek előnye, hogy levesnek, egytálételnek, köretnek és salátának is kiválóak, tehát rengetegféleképpen odavarázsolhatod őket a tányérodra.

Csonthéjasok és magvak

Fehérje, rost és jótékony zsírsavak – ezek a csonthéjasok és a magvak mellett szóló legfőbb érvek a konyhában.

Noha a folyton diétázó nemzedék tagjai főgonosznak kiálthatják ki a diót, a mogyorót és a mandulát a kalóriatartalmuk miatt, napi egy maroknyi mennyiség – persze, az összes kalóriabevitelbe kalkulálva – valójában az egészséget szolgálja.

Olvastad már?  Karácsony másképp. Ilyen az ünnepi hangulat egy étkezési problémákkal küzdő ember életében

Amennyiben zsírszegény tejtermékbe keverve fogyasztod őket, ideális „löketet” biztosíthatsz az emésztésednek anélkül, hogy hashajtóra lenne szükséged.

Fontos, hogy lehetőleg tartósítószer nélküli és sózatlan-ízesítetlen csonthéjasokat és magvakat (v)egyél, különben a jótékony hatás könnyen a visszájára fordulhat!

Igyál is mellé!

A bélproblémák azokat sem feltétlenül kímélik, akik odafigyelnek az étkezésre, s emögött leggyakrabban a krónikus folyadékhiány húzódik meg.

Ehetsz ugyanis szinte bármit, ha nem jut naponta legalább másfél liternyihez a szervezeted.

Lényeges, hogy a szénsavas-cukros üdítőket messzire kerüld el, vagy első lépésként legalább próbáld korlátozni a mennyiségüket, hiszen ezek több fronton is ártanak az emésztésednek!

A puffasztó hatás mellett előmozdítják az erjedési folyamatokat is, tehát jobban jársz, ha tiszta vízre voksolsz helyettük.

A másfél literes folyadékszükségletet pedig ne vedd szentírásnak, hiszen ha lefelé nem is, felfelé eltérhetsz az átlagtól, amennyiben a fizikai és a szellemi terhelés úgy kívánja.