A hotdog 36 perccel rövidíti, a kesudió 26 perccel meghosszabbítja az életedet

A hotdog 36 perccel rövidíti, a kesudió 26 perccel meghosszabbítja az életedet

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A hotdog 36 perccel rövidíti, a kesudió 26 perccel meghosszabbítja az életedet / 2. oldal

A zöldzónás élelmiszerek közé soroltál a kutatók pl. a dióféléket, a gyümölcsöket, a szántóföldeken termelt zöldségeket, a hüvelyeseket, a teljes kiőrlésű gabonaféléket és a tenger gyümölcseinek egyes típusait. A spektrum másik végén, a vörös zónás élelmiszerek csoportjába a feldolgozott húsok (tehát a szalámifélék, kolbászok, virslik, májkrémek, stb.) kerültek, valamint a rák, a sertés-, a bárány- és a marhahús minden formája, emellett az üvegházakban termesztett zöldségek is gyakran szegények hasznos tápanyagokban. 

Ez a kutatás ismét megerősítette, hogy egészségügyi szempontból a feldolgozott húsok a legkárosabbak. Környezeti szempontból is nagyon jelentős az előállításukkal járó károsanyag-kibocsátás. A tanulmány szerzői ugyanakkor hangsúlyozzák, az eredmények nem feltétlenül fekete-fehérek, tehát nem arra akarnak utalni, hogy csak gyümölcsöt együnk. Figyelembe kell venni azt is, hogy számos olyan étel van, ami egészségügyi szempontból nagyszerű, de a bolygó számára nem az. 

„A korábbi tanulmányok gyakran a növényi és az állati eredetű élelmiszerek vitájára redukálták eredményeiket” – jegyzi meg Stylianou vezető szerző.

„Tény, hogy azt tapasztaljuk, hogy a növényi alapú élelmiszerek átlagosan tekintve sokkal jobban teljesítenek. Ettől függetlenül jelentős különbségek vannak mind a növényi, mind az állati eredetű élelmiszerek csoportjain belül is”.

egészséges és egészségtelen ételek
Eva Katalin Kondoros/istockphoto.com

Mire kell gondolni?

Leginkább a szezonális élelmiszerek fontosságára. Míg egy feldolgozott húskészítmény az év minden szakaszában ugyanolyan káros hatást gyakorol az egészségünkre, addig megközelítőleg ugyanolyan szinten károsítja a bolygónkat is. Azonban óriási különbség van aközött, hogy tavasszal, a szezon közepén, vagy éppen tél derekán akarsz-e epret enni. Egyértelmű, hogy utóbbinak jóval nagyobb lesz a károsanyag-kibocsátása és sajnos az is borítékolható, hogy nem fogja olyan mértékben táplálni a testedet, mint a szezonálisan fogyasztott változat.

„Az emberi egészséget és a környezet javítását célzó étrendi változtatások sürgető hatása egyértelmű” – vonta le a következtetést Olivier Jolliet, az UM környezeti egészségtudományi professzora.

„Eredményeink azt mutatják, hogy a kisebb, de tudatos és célzott étrendi változtatások hatékony stratégiát kínálnak ahhoz, hogy jelentős egészségügyi és környezeti előnyöket érjünk el, anélkül, hogy drámai étrendi reformokat kellene tennünk.”

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást