Életmód / Egészség / Hírek

Nem segít a délutáni szundi! Egy összevont tanulmány alapján káros lehet

… legalábbis semmiképpen egy hosszú szundival. Nekem erre persze egyébként sem lenne lehetőségem, mert délutánonként együtt töltöm az időt a kislányommal. Jó néhány évvel ezelőtt viszont nem volt ritka, hogy délután szundítottam egyet. Mindig nagyon korán keltem, hogy hamar végezzek a munkával, utána gyors házimunka és főzés, így délután jutott idő magamra. Erre szükségem is volt, mert hétvégente a vendéglátásban dolgoztam, ami alaposan felborította a megszokott bioritmusomat. 

Kinek van igaza?

Ellentmondásos kutatásokat publikáltak az alvásról az elmúlt években. Egyes kutatások szerint a szundikálás számos előnnyel járhat a memória növelésétől kezdve, az éberségen át az alváshiány pótlásáig. Más kutatások azt sugallják, ha napközben szundítasz egyet, akkor nehezebben tudsz elaludni éjszaka. Pan és csapata összefüggést talált a szunyókálás, az éjszakai alvás és a lehetséges káros mellékhatások között. 

Az Európai Kardiológiai Társaság kongresszusán bemutatott tanulmányt a kínai Guangzhou Orvostudományi Egyetem szakértői készítették Dr. Zhe Pan vezetésével. Általánosam elfogadott tény, hogy a szundikálás javítja a teljesítményt és ellensúlyozza az alváshiány negatív következményeit.

Ám a most publikált vizsgálat megkérdőjelezi ezeket a széles körben elterjedt véleményeket.

Pan és csapata 20 tanulmányt elemeztek, amelyekben összesen 313 651 ember vett részt. Ebben a kutatásban a résztvevők 39% -a állította, hogy szundított egyet a nap folyamán. Az összehasonlító elemzésből kiderült, hogy a 60 percnél hosszabb alvás 30%-kal növeli a hirtelen halál és 34%-kal a szív- és érrendszeri megbetegedések megjelenésének esélyét. Különösen veszélyeztetett kategóriába estek azok, akik 6 óránál többet aludtak éjszaka és ezt a mennyiséget egészítették ki a nappali szundítással. Ők szignifikánsan magasabb kockázattal számolhattak a bármilyen okból eredő, természetes halálozás miatt.

Az alvásszakértők legfeljebb 15-20 perces szundit javasolnak, ha nappal szeretnél pihenni és kicsit feltöltenéd magadat, ám Pan és csapatának megállapítása szerint ez sem kockázatmentes.

A kutatók azt találták, hogy bár a rizikó alacsonyabb, az egy óránál rövidebb szundítás bármilyen halál kockázatát 19%-kal növeli, nőknél ráadásul ez az arány magasabb, 22%. Időskorban viszont alacsonyabb, akkor már csak 17%. Az érdekes és furcsa összefüggésre azonban nincs magyarázat, Pan szerint nem világos, miért befolyásolja ilyen formában a testünk működését a délutáni lazítás. Szomorú tény, de sajnos úgy tűnik, a felnőtteknek nem igazán való a délutáni szundi.

Mi lehet a magyarázat?

A szakértők a hosszú szundit összefüggésbe hozták olyan fizikai mutatókkal, mint a magasabb depressziós arány, az idősebb kor, az alacsonyabb fizikai aktivitás és a rossz mentális egészségi állapot. Ezek mind fontos előrejelzői lehetnek az idő előtt bekövetkező elhalálozásnak. Összefoglalásként Pan azt mondta, ha eddig szundítottál, ügyelj rá, hogy legfeljebb egy órában maximáld a délutáni alvásod időtartamát. Ha viszont korábban nem hódoltál ennek a tevékenységnek, akkor egyelőre nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy érdemes lenne bevezetned – éppen ellenkezőleg!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást