Sokkal nagyobb eséllyel vagy kitéve a cukorbetegségnek, ha ez az egy szokás jellemző rád 

Sokkal nagyobb eséllyel vagy kitéve a cukorbetegségnek, ha ez az egy szokás jellemző rád 

Címlap / Életmód / Egészség / Sokkal nagyobb eséllyel vagy kitéve a cukorbetegségnek, ha ez az egy szokás jellemző rád 

Szeretsz sokáig ébren maradni, vagy a munkabeosztásod miatt kénytelen vagy éjszakázni? Vajon ez előny, vagy hátrány az egészséged vonatkozásában?

Az éjszakázás és az egészség kapcsolata

Ebben a friss tanulmányban több mint 63 000 nővér adatait elemezték. Az alvási rutinjuk mellett figyelembe vették az egyéni preferenciáikat, az étrendjük minőségét, a testtömeg-indexüket, az átlagos alvásidejüket, de még a dohányzási és alkoholfogyasztási szokásaikat is. Munkájukból adódóan a résztvevők óhatatlanul is bekerültek a váltott műszakokba. A szakértők pedig megfigyelték, milyen hatással volt ez az egészségükre. 

Az új eredmények arra figyelmeztetnek, hogy az éjszakázás nem csak az egyes daganatos elváltozások esélyét növeli, hanem még a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is. 

Genetikai tényezők és életmód

Dr. Tianyi Huang, a Brigham and Women’s Hospital munkatársa egy nyilatkozatában azt mondta, hogy részben a genetikánktól is függ, milyen ébredési és alvási preferenciáink vannak. Erre tehát nem igazán van ráhatásunk, bár hangolni tudunk rajta. Azoknak, akik önként választják az „éjszakai bagoly” létet, vagy kénytelenek éjszakázni a több műszak miatt, kiemelt figyelmet kell fordítaniuk az életmódjukra. E nélkül nagyban növelhetik a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

A csapat korábbi kutatásai kimutatták, hogy a rendszertelenül alvók esetében a cukorbetegség mellett a szívbetegség kockázata is nő, és ebben szintén fokozott veszélynek vannak kitéve azok, akik genetikailag inkább éjszakázásra lettek hangolva. 

A különféle mintázatok, mint amilyen a késői ébrenlét, a rendszertelen alvási rutin, hosszú távú egészségügyi problémákat okozhatnak. Úgy tűnik, hogy ilyen szokások mellett nem kevesebb, mint 19%-kal nagyobb az esélyünk a 2-es típusú cukorbetegség kialakulására… Szemben azokkal, akik alkalmazkodnak cirkadián ritmusukhoz és megfelelő minőségű, mennyiségű alvásban vesznek részt. 

South_agency/istockphoto.com

Kik azok az esti kronotípusúak?

Az úgynevezett esti kronotípusúak, tehát azok, akik genetikailag éjszakai ébrenlétre hangolódtak, sajnos még azután is fokozott kockázatokkal számolhatnak, hogy az életmódjuk további faktorait rendezik. Ennek ellenére rengeteget tudnak javítani a változtatásokkal azok is, akik automatikusan később fekszenek. A szakértők szerint, miután ezeknek az embereknek helyrebillentették a napi rutinjukat, a rendkívül magas, 72%-os kockázatról sikerült az átlagra, azaz a 19%-ra visszaszorítani a cukorbetegség kialakulásának esélyét. 

„Az egészségtelen életmóddal kapcsolatos rutinok felülírása után is megmaradt a kapcsolat az esti kronotípus és a cukorbetegség kockázata között, bár jelentősen csökkent. Ez azt sugallja, hogy az életmód milyensége az összefüggés jelentős részét kiteszi”

– mondta Dr. Sina Kianersi.

Az eredmények azt sugallják, hogy az egyéni biológiai ritmus és az életmódbeli tényezők összetett, bonyolult kapcsolatban állnak a cukorbetegség kockázatával. A pontos összefüggések megértéséhez és a megelőzési stratégiákhoz azonban további tanulmányokra lesz szükség a kutatók szerint.

VIDEO Ők a legkedvesebb és egyben legszebb csillagjegyek

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!