Minden, amit a C-vitaminról tudni érdemes

Minden, amit a C-vitaminról tudni érdemes

Címlap / Életmód / Egészség / Minden, amit a C-vitaminról tudni érdemes

De vajon mit köszönhetünk még a C-vitaminnak? És hogyan juttathatjuk be ezt a fontos anyagot a szervezetünkbe? Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat! 

A csodálatos C-vitamin

A C-vitamin Szent-Györgyi Albert nevéhez fűzhető, aki maga is nagy mennyiségben fogyasztotta halála napjáig. Ugyanakkor a hiánybetegségként kialakuló skorbutot már a XVI. század elején is leírták. A hónapokig tengeren utazó hajósok nem jutottak elegendő zöldséghez, gyümölcshöz, amelynek következtében olyan tüneteket tapasztaltak, mint a fogínyvérzés, étvágytalanság, fáradtság, orrvérzés, lassan gyógyuló sebek. 

Az idő múlásával egyre szélesebb körben ismertté vált a C vitamin megannyi pozitív hatása. Olyan létfontosságú szerveink működésében játszik fontos szerepet, mint a máj, mellékvese, agyalapi mirigy. 

A C-vitamin ezenkívül számos dologban támogatja a szervezetet. Gyorsítja a sebgyógyulást, részt vesz a csont- és porcképzésben, illetve a vörösvérsejtek képződésében. Hatására a vénákban ritkábban alakulnak ki vérrögök, így segít a szívroham és embólia elleni védekezésben. De emellett a fehérvérsejtek működéséhez is nélkülözhetetlen. 

De ez még mindig nem minden! A C-vitamin segíti a stressz elleni védekezést, javítja a fizikai teljesítőképességet. 

Tehát összességében elmondhatjuk, hogy igazán sokoldalú vitaminról van szó. Nem véletlen szokták ajánlani a szakértők, hogy minél több C-vitamint igyekezzünk a szervezetünkbe juttatni. 

Hogyan juttatható be a szervezetbe? 

A C-vitamint különböző módokon juttathatjuk be a testünkbe. Egyrészt a gyógyszertárakban rengeteg készítmény közül válogathatunk. A C vitamin gyerekeknek is fontos, ezért külön tablettákat találhatunk nekik. 

Ezenkívül ez a csodálatos vitamin pótolható még egészséges táplálkozással is. Főleg friss gyümölcsökben és zöldségekben találhatjuk meg, többek között: citrusfélék, ananász, mangó, kiwi, karfiol, brokkoli, paprika. 

A felnőtt embereknél az ajánlott napi mennyiség 60-65 mg, de dohányosoknál és betegeknél inkább 100-200 mg. A téli időszakban ez a mennyiség nőhet, hiszen ilyenkor kevésbé férünk hozzá a különböző, C-vitamin tartalmú gyümölcsökhöz, zöldségekhez, így védtelenebbé válhatunk a különböző kórokozókkal szemben. 

Ha C-vitamin hiánytüneteket fedezünk fel magunkon (mint például fáradékonyság, álmatlanság, étvágytalanság, vérző fogíny), érdemes nagyobb figyelmet fordítani a vitaminpótlásra!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást