Életmód / Egészség / Stílus

A 65 év felettiek jelentős része szenved hiányt ebből a két vitaminból

2017-ben megjelent egy kutatás a Nutrients című lapban, amelynek résztvevői a környezet, az életvitel és a genetika egészségre gyakorolt hatását szerették volna közelebbről megvizsgálni. 1000 embertől vettek vért, a vizsgálatok során pedig feltűnt nekik, hogy 65 és 93 év között volt kettő olyan vitamin, ami az idősebb korosztály jelentős részénél túl alacsony volt.

Az egyik a D-vitamin volt, a másik pedig a B12, aminek fontosságáról csak kevesen tudnak!

Persze a kutatókat annyira nem érte váratlanul, hogy épp ez a kettő vitamin volt alacsony számban jelen a résztvevők szervezetében. Hiszen ahogy telnek az évek, a fizikai változás hatására teljesen átalakul a tested táplálkozási igénye, és vannak vitaminok, amikből egy bizonyos kor felett már többre van szükséged. Ez viszont az étrended átalakításával is járna, amire sokan egyáltalán nem is gondolnak.

Mire jó a D- és a B12-vitamin?

Valószínűleg a D-vitaminnal némileg te is tisztában vagy, hiszen egyike a leghíresebbeknek, amit valójában maga a szervezet állít elő. A D3 vitamin a napfény hatására keletkezik a szervezetben, míg a D2 az, amit étkezés során viszel be, majd ott alakul át szép lassan D3-má. Idősebb korban nagyon fontos, hogy megfelelő határon mozogjon ennek szintje. Hiánya ugyanis a csontritkuláshoz is hozzátesz, megfájdítja az ízületeket, ráadásul még csonttörésekre is sor kerülhet az elgyengülés miatt. Ahogy telnek az évek, úgy a tested egyre kevesebbet állít elő a D-vitaminból, ezért számít olyan sokat, hogy 60 felett pótolni kezdd a hiányt.

Az egyik legnagyobb szerepe ennek a vitaminnak az, hogy erősen tartja az immunrendszeredet.

Épp ezért, ha elkezd lecsökkenni a D-vitamin szintje, a betegségeket is könnyebben elkapod. A koronavírus kapcsán az Országos Egészségügyi Szolgálat is kijelentette, hogy érdemes fokozottan figyelni a D-vitamin bevitelre, hogy erősítsük a szervezetünket a vírussal szemben is. De a depresszió, rossz kedv, kimerültség és hajhullás megjelenésében is szerepet játszhat az, ha nincs elég D-vitamin a testedben.

A B12 hatásai már kevésbé közismertek, pedig óriási szereppel bír abban, hogy minden rendben legyen az egészségeddel. Amikor hiány lép fel a testedben, a vörösvérsejtek száma lecsökkenhet, és akár vérszegénység is kialakulhat. Ráadásul mindeközben a depresszió, memóriazavar, kimerültség, légszomj és szédülés is utalhat arra, hogy valami nincs rendben a vitaminszinteddel. 

Jó hír, hogy a B12 vitamin szedésének nincsenek negatív hatásai, sőt, kifejezetten ajánlott is. Idősebb korban viszont, ha egyéb gyógyszereket is szedsz, fontos egyeztetned a háziorvosoddal. Bizonyos gyógyszerek ugyanis hatással vannak a B12 felszívódására!

vitapix/istockphoto.com

Étkezz az egészségedért

Persze nem csak étrendkiegészítőkkel lehet pótolni a D- és B12-vitamin hiányát! Utóbbira kiemelten jó források a különböző állati májak és vesék, valamint a sovány bárányhús, de a lazacban is nagyszámban megtalálható. A nem klasszikus tejtermékek, azaz a szójatej, mandulatej és rizstej alapjáraton ugyan nem tartalmaz sokat a B12-ből, ám ezzel később dúsítják őket, így szintén remek beviteli források. Ugyanez igaz bizonyos kemény sajtokra (emmentáli, pannónia), valamint a paradicsomos heringre is.

A D-vitamin már kicsit trükkösebb, hiszen elsősorban az a legjobb megoldás, ha kimész a napra, és a napsugarak által juttatod be a szervezetedbe. Persze télen már nehezebb a helyzet, ilyenkor kerülnek előtérbe a D-vitaminban gazdag ételek. A lazac ebben az esetben is szuper választás (így ráadásul két legyet ütsz egy csapásra), de a tojás sárgája, a tonhal és a gomba is ideális választás. 

1 hozzászólás

  • Avatar
    Tálas Judit
    2020.10.19., 16:28

    Eddig is hallottam a D és B12 vitaminok pozitív hatásáról egy fél éve hogy újból szedem hosszú évek kihagyásával, na meg a B12 vitamin -rol, akkor szoktam megérezni e kettő vitamin hiányát amikor nem lehet ki menni a természetbe egy jó sétára majd le ülni egy kis nap fürdőre! Vagy amikor nagyon kívánom a tonhalat, vagy a májat minden verzióban ! Szóval nagyon köszönöm ezt a cikket, amit a testvérem küldött át nekem, és jól esik az, hogy azért vannak akiknek még fontosak vagyunk.
    Köszönettel : Tálas Judit

    Válasz

Írj egy hozzászólást