Hírek

Ezt teszi napi fél kanál olívaolaj a testeddel

Talán nem véletlen, hogy a déli, mediterrán országokban olyan egészségesek az emberek, akik a hagyományos étrendet követik, ráadásul átlagosan sokáig is élnek – az itt megélő, egészséges olajokban, zsírokban és fehérjékben gazdag növények és állatok garantálják, hogy a déliek kicsattanjanak az egészségtől. Egy friss kutatás például kimutatta, hogy már napi fél kanál olívaolaj is hozzájárulhat a szív- és érrendszer jó állapotához, és az ehhez kapcsolódó betegségek megelőzéséhez.

Azt régóta tudni, hogy a mediterrán étrend az egyik legegészségesebb mind közül: magas fehérje- és egészséges zsírtartalommal rendelkezik, és minden olyan tápanyag megtalálható benne, amire a szervezetnek szüksége van. Az étrend egyik fő alkotóeleme az olívabogyó, és az abból készült olívaolaj, egy friss kutatás szerint pedig ez, és a többi növényi olaj is, hozzájárul az egészséges szívműködéshez és vérkeringéshez.

A Harvard Egyetem kutatói rengeteg adatot elemeztek az 1990-es évektől kezdve, és azt találták, hogy fél evőkanálnyi olívaolaj egy nap 15 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek esélyét, a szívkoszorúér-betegség kialakulásának lehetőségét pedig 21 százalékkal. Bár az olívaolaj fogyasztásának előnyeit már évtizedek óta ismerjük, ez az első olyan kutatás, ami nem mediterrán vagy európai országok lakóit, hanem az amerikai populációt vizsgálja.

Az olívaolaj egy tökéletes alternatívája az egészségtelen, rossz zsírokkal teli állati eredetű olajoknak, és omega-3 zsírsavat is tartalmaz, ami csökkenti a szervezetben előforduló gyulladást és javítja a koleszterin szintjét a vérben. Az érrendszert is egészségesebbé teszi, korábban is tudtuk, hogy jót tesz a szívnek, és úgy egyébként is, meghosszabbítja az életünket.

AntonMatyukha/depositphotos.com

Most is igazolódott, hogy az olívaolaj, és a hozzá hasonló növényi származékú zsiradékok sokkal egészségesebb, mint az állati eredetűek, például a vaj, a margarin, vagy a zsíros tejtermékek. Ebben az új kutatásban az is megerősödött, hogy nemcsak az olívaolaj szuperkaja, hanem a többi növényi alapú zsiradék is hasonló hatással van a szív- és érrendszerre. A kukoricából készült olaj például hasonlóan egészséges a keringési rendszerre nézve, de még további kutatások szükségesek, hogy rendesen feltárják a szakértők, milyen más egészségügyi hatásai vannak.

Ez azért is jó hír, mert egyéb növényi olajok és zsírok akár olcsóbbak is lehetnek, mint az olívaolaj, így azok is hozzájuthatnak, akiknek egyébként nincs pénzük a drágább egészséges alapanyagokhoz.

A kókuszolaj például már bármelyik sarki kínai boltban kapható, és nem is kell bankot rabolni érte, de kis mennyiségben például a legolcsóbb napraforgóolaj is egészségesebb lehet, mint az állati zsiradékok.

Persze nem elég az állati zsiradékokról a növényi olajokra váltani, ha valaki egészséges keringési rendszert és szívet akar: a mozgás és az egészséges étrend elengedhetetlen ahhoz, hogy minden jól működjön. Az olívaolaj magában nem csodaszer, nem kell azt várni tőle, hogy megoldja minden gondunkat – de egy változatos, tápanyagokban gazdag étrendbe (amilyen a mediterrán diéta is) beépíthető, és sikerrel alkalmazható. A szakértők azt is megjegyezték, hogy az eredmények megfigyeléseken alapulnak, így nem lehet egyértelműen megállapítani az ok-okozati összefüggéseket, de ennyi ember adatai ilyen hosszú időintervallumot felölelve már árulkodnak arról, mennyire egészséges minden egyes nap olívaolajat fogyasztani – még akkor is, ha az csak fél evőkanálnyi mennyiség.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást