Elkerülhet az influenza, ha így étkezünk a téli hónapokban

Elkerülhet az influenza, ha így étkezünk a téli hónapokban

Címlap / Életmód / Egészség / Elkerülhet az influenza, ha így étkezünk a téli hónapokban

Egészen egyszerűen azért, mert a táplálkozásunknak hasonlóképpen kell(ene) illeszkednie az aktuális időjáráshoz, mint az öltözködésünknek. Mivel meglehetősen szeszélyes tud lenni az időjárás, és ami az egyik nap még jó választás volt, a következőn már katasztrofális.

Ahogy nem lenne szerencsés egész télen fürdőruhában járni, mert egészen bizonyosan megfáznánk, úgy az is helytelen, ha folyton nagy mennyiségű frissítő, hűsítő hatású ételt fogyasztunk. A hangsúly a szezonalitáson van, vagyis más alapanyagokat eszünk nyáron, mint télen. Régebben ez evidens volt, manapság azonban az üzletek kínálata kicsit zavarba ejtheti és elbizonytalanítja az embert.

Bármikor hibázhatunk, de ősszel és főleg télen nemcsak kellemetlen, hanem fokozottan veszélyes is. Nálunk családi körben a következő elvek beváltak, ezért jószívvel ajánlom figyelmedbe, talán neked is segíthetnek.

Meleg étel

Amikor a környezet hőmérséklete csökkenni kezd, ismét jobban esik a meleg étel fogyasztása. Mivel a szervezetnek felesleges erőpazarlás a lehűtött szervezetet újra felmelegíteni, ezért hidegben nem fog utasítást adni arra, hogy hideget vagy hűtő hatásút fogyasszunk. A testünk elég pontosan „fogalmaz”, mégpedig a kívánás illetve az elutasítás nyelvén.

Amikor lelassulsz és odafigyelsz, ösztönösen megérzed azt, hogy mit kellene és mit nem szabad elfogyasztanod. Ha mégis olyan étkezési divatirányzatot követsz, ami nem kompatibilis az évszakok változásaival, akkor önmagad ellen vétesz. Ilyenkor a hosszabb, lassabb, kíméletes főzés és párolás ajánlott, illetve a szárazabb eredményt produkáló sütés is előtérbe kerülhet. 

Lena Volkova/unsplash.com

A belső meleg fokozói

Itt az ideje picivel intenzívebben fűszerezni és főleg melegítő hatású fűszereket használni, pl.: bazsalikom, rozmaring, babér, kakukkfű, zsálya, kardamom, borsfélék, szegfűszeg, fahéj, gyömbér, erős paprika, szerecsendió, boróka bogyó, vanília. Szerencsére temérdek ízesítő közül válogathatsz, ezért a hűtő hatású alapanyagokhoz (pl.: a gyümölcsök többsége, hüvelyesek, salátafélék, csírák, rizsek, árpa, rozs, zab, búza) feltétlenül tegyél melegítő hatású fűszert. 

Félre a gyümölcsökkel 

Helytelen túl sok gyümölcsöt enni télen, és ha jobban figyelsz az ösztöneidre, érzed is, hogy nem kívánja a tested. Rendkívül egyértelműen véd, ugyanis ahogy hűvösödik az idő, egyre kevésbé van kedve beleharapni egy lédús, hűtő hatású gyümölcsbe. Nekem a hideg futkos a hátamon, ha uborkára, paradicsomra, sárgadinnyére, szőlőre, vagy az ilyenkor népszerű citrusfélékre gondolok, sőt gyakran még egy almát is nehezemre esik elrágcsálni.

A gyümölcsök ideje nyáron van, amikor a test hűtésében játszanak fontos szerepet, közben persze vitaminokkal és ásványi anyagokkal is feltöltenek.

Kicsit ki lehet tolni a szezonjukat tavasz és ősz irányába, de csakis az aktuális időjárásnak megfelelően. Számtalanszor megfigyeltem, hogy rendkívül kiszolgáltatja magát az az ember, aki télen nagy mennyiségben fogyaszt trópusi gyümölcsöt.

Hiába bázikus és nem tűnik olyan lédúsnak, de mégis komoly hűtő hatása van a banánnak is. Néha egy- egy darab elmajszolása még belefér, de a banánkúrának nem a tomboló zimankó közepette van itt az ideje. Az aszalt és a száraz termésű gyümölcsök mértékkel beiktathatók az étrendbe, de mivel elég magas az energiatartalmuk a túlzásoktól jobb tartózkodni. 

Rachel Claire/pexels.com

Óvatosan a nyersekkel 

A zöldségek között is találunk hűtő hatásút szép számmal, de velük azért lehetünk megengedőbbek, mert őket főleg hőkezeljük, és a főzés illetve a sütés megváltoztatja a termodinamikai energiájukat. Fogyasztanunk kell viszont belőlük nyersen is vitamin- és enzimtartalmuk miatt. A csírák szintén hűtenek, de ha csak 1-2 csipettel fogyasztasz és figyelmesen kombinálod, akkor megtarthatod ezeket az értékes erőforrásokat.

Kétlem, hogy valóban kívánná a tested a joghurtos öntettel nyakon öntött salátákat, de ha mégis ilyet szeretnél fogyasztani, akkor tegyél bele fűtő hatású fűszereket, hogy némileg kompenzáld a hatásukat. Válogass elsősorban a szezonálisabb alapanyagok közül, hiszen kívánatos káposztafélék, pompás hagymák, értékes gyökérzöldségek és burgonyafélék állnak rendelkezésre. Meg kell még említenem itt a fermentált zöldségeket, amik ugyan hűtő hatásúak, de mivel nyersek és probiotikusak, ezért ésszerű keretek között nagyon hasznosak. 

Sav- bázis arány

Jóval nehezebb télen betartani a lúgosító és a savasító ételek megfelelő arányát, mint mondjuk nyáron, de azért érdemes erőfeszítéseket tenni. Törekedj arra, hogy minél több bázikus alapanyag (zöldségfélék többsége) szerepeljen az étrendedben és ne csupa savasítót (pl.: húsok, sajtok, tojás, gabonafélék, hüvelyesek, olajos magvak, kávé, tea, fehér cukor) fogyassz. Ezekre azért nagyon lényeges odafigyelni, mert az elsavasodott szervezet hibásan funkcionál és sokkal fogékonyabb számos betegségre.

Mértékletesség

Télen nem kell többet ennünk, csak másképpen kell táplálkoznunk. Más alapanyagokból és technológiával készítjük az ételeinket. Tévedés lenne azt hinni, hogy a testünket a sok étellel jobban tudjuk fűteni, vagy melegen tartani. Szükségtelen zsírréteget felhalmoznunk magunk köré, mert azzal sokkal nehezebben fogunk aztán boldogulni, és még egy halom betegség kockázatát is megnöveljük. Ha nem akarod ködös állapotban átvegetálni ezt az időszakot, a mennyiséget nem ajánlott fokoznod, de az ételeidet tudatos tervezéssel javasolt összeállítanod.

Amennyiben szívesen elkerülnéd a meghűléses nyavalyákat, jól teszed, ha elsősorban a szezonális alapanyagok közül válogatsz, táplálod a belső tüzedet, szem előtt tartod a mértékletességet, a tudatosságot és az ösztönösséget, mert ezek fognak a legtöbbet segíteni benne. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást