A tanulás mumusai: a diszlexia és társai

Írta: ,

Régen csak legyintettek a tanárok, és elkönyvelték rossztanulónak a gyereket, ha nem értette a matematikát, nem tudott folyamatosan olvasni, vagy macskakaparásnak tűnt az írása. Ma már orvosi szakszavakkal illetik a jelenséget, és tudományos magyarázata van a problémának, amelynek a hátterében akár diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia is állhat.

„A kisfiam ötéves volt, amikor elkezdtünk gyanakodni. Nehezen tudta bizonyos tárgyak nevét megjegyezni. Előfordult, hogy rosszul ragozott, vagy kihagyott és felcserélt betűket. Nem szeretett mesélni, egy rövidebb történet elmondása is gondot okozott neki. Mondókákat vagy verseket szavalni sem szeretett, nem is igazán tudta őket megjegyezni” – mondja M. Ágota, akinek gyermekénél később diszlexiát diagnosztizáltak.

Figyelmeztető jelek

A diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia kb. 2. osztályos kortól diagnosztizálható egyértelműen. Ezt megelőzően tanulási nehézség veszélyeztetettségről beszélünk. Nemes Flóra gyógypedagógus szerint azonban fontos tudni, hogy ezek a kifejezések tanulási zavart és sajátos nevelési igényt jelentő kategóriák, BNO-kóddal ellátottak. Kevésbé súlyos megjelenési formái a tanulási nehézségek, amelyek az olvasás-helyesírás-szövegértés-matematikatanulás terén jelentkeznek.

„Intő jeleket már születéskor, illetve csecsemő- és kisgyermekkorban felfedezhetünk, de ezek többsége sajnos csak utólag jól értelmezhető – magyarázza a gyógypedagógus. – Mindenesetre, ha a baba nagyon gyorsan vagy nagyon lassan született, komplikációk merültek fel a várandósság alatt, a szülés közben, nem sokat mászott, vagy abszolút kimaradt a kúszás, mászás a mozgásfejlődéséből, ha speciális tornára volt szüksége, vagy korai fejlesztésben részesült, akkor megvan az esélye a diszlexia, diszgráfia vagy diszkalkulia kialakulásának. Intő jel lehet továbbá, ha a gyerek utál hintázni, gyűlöli a haj- és körömvágást, az erős zajokat, fényeket, szagokat, nem szereti, ha megpuszilják, megsimogatják, nehezen tűri meg a ruhákat, mindegyikből ki kell vágni a címkéket, vagy csak a szoros ruha jó számára. Ezen esetekben valószínűleg szenzorosan érintett gyermekről van szó, és feltételezhető az idegrendszeri éretlenség, amely kapcsán kialakulhat diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia.”

A gyógypedagógus szakértő szerint további tünet lehet, ha a gyermek nagyon rosszul tájékozódik időben, térben. Ha 5-6 éves korában is gondot okoz a fent, lent, előtte, mögötte, alatta szavak megértése, ha az évszakok alapvető jellemzőivel nincs tisztában, és nem érti a tegnap-elmúlt, ma-most, holnap-majd lesz kifejezéseket. Ha nem számlálgat, nem csoportosít méret/szín/alak szerint, ha nem tud mennyiségeket egymáshoz viszonyítani, szintén intő jel lehet.

„Előfordulhat, hogy a grafomotoros tevékenységek, vagyis a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások nehezítettsége is megfigyelhető – teszi hozzá a fentiekhez Czégényi Boglárka pszichológus. – Miután az írás, olvasás, számolás elsajátítását megalapozó készségek fejlődésében való eltérések már óvodáskorban is megmutatkoznak, így a megfelelő fejlesztéseket (mozgás, logopédia, grafomotorika stb.) érdemes ebben a szenzitív periódusban elkezdeni, hogy a későbbiekben az iskolai akadályokat könnyebben tudja venni a gyermek.”

A teljes cikket a Családi Lap 2016 szeptemberi számában olvashatod el!

Szerző: Kató Iringó