Síel a család! Saját autó vagy bérelt?

Írta: ,

Nézzük meg, melyek a kockázatok és mellékhatások, s mennyit veszíthetünk a réven vagy a vámon!? A téli gumi, hólánc, jégkaparó, jégoldó és a sárga-mellény kötelező ötöst már mindenki kívülről fújja, ha hosszabb útra indulnánk, de vajon mennyire vagyunk tisztában saját autónk állapotával?

Egyhuzamban nagy teherrel, közel maximális létszámú utassal, több száz vagy akár ezer kilométert utazni sokkal megterhelőbb, mint tíz-húsz kilométert ingázni egyedül, hetente a városban. Egy jó műszaki állapotban lévő autónak meg sem kottyan egy ilyen utazás, de egy megcsúszás vagy egy figyelmetlen másik sofőr miatt könnyen kerülhetünk bajba külföldön. Ki szeretné a síelést úgy kezdeni, hogy a síbérlet helyett a telefonkártyát tölti és szerelőt, biztosítót intéz a pálya mellől vagy éppen a főnöknek könyörög még két nap szabadságért, mert vasárnap zárva a szerviz?

Ha beütött a krach

Ott állunk egymagunk, távol otthonunktól, szombat este, s gyanús szürke füst száll fel a motorháztető alól. Egy kisebb malőrt talán mi magunk is orvosolhatunk, de ha elszakadt az ékszíj vagy tönkrement a fék, bizony szerelőhöz, rosszabb esetben autómentőhöz kell fordulni és segítséget kérni.

Ha Ausztriából haza szeretnénk vontatni lerobbant autónkat, mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, hiszen a vontatási kilométerdíjak 160 Ft körül alakulnak, ami egy Budapest – Murau távolság esetén több mint 140.000 Ft-ot jelent, hiszen nemcsak a hazautat, de vontatójármű visszaútját is meg kell térítenünk1.

Ha amellett döntünk, hogy Ausztriában szervizeltetjük az autónkat, akkor sem ússzuk meg olcsóbban, mivel egy ékszíjszakadás esetén a költség – egy átlagos középkategóriás autóval, mondjuk egy Skoda Octavia-val számolva – nagyjából 190.000 Ft körül alakul, míg a vezérmű meghibásodása esetén legkevesebb 57.000 Ft-ot2 kell fizetni! És ez még csak a vezérmű ára, a szereléssel még pluszban kell számolni! Ekkor még szó sem esett arról, hogy a javítási költségek mellett további kiadásokra is számíthatunk, mint az extra szállás, ha mondjuk akár több napot is igényel a javítás, vagy esetleg pont zárva vannak a szervizek. A kényszerpihenő feszültséggel és lemondással jár, akár azért, mert nem érünk haza időben, akár azért, mert síelés helyett egy szerviz melletti panzióból szemléljük a síparadicsom távoli sziluettjét. 

A lehető legkisebb kockázat

A szkeptikusok rögtön azt mondanák: el se induljunk, abból legalább nem lehet baj. De egy kis kikapcsolódásra, feltöltődésre mindenkinek szüksége van.  

Ha úgy érezzük, autónk állapota hagy némi kívánnivalót maga után vagy nem szeretnénk egy utazás árát a szervízeltetésre és/vagy a hazaszállításra költeni, akkor akár autót is bérelhetünk, hiszen ma már itthon is egyre elterjedtebb és megfizethetőbbé válik ez a szolgáltatás.

A kölcsönzött gépjárművek kifogástalan műszaki állapotban vannak, átlagos életkoruk nem éri el az egy évet sem, a szakemberek folyamatosan ellenőrzik mind a műszaki, mind a karosszéria állapotát – tudtuk meg Mag. Szabó Atillától, Magyarország vezető autókölcsönzőjének ügyvezetőjétől.

A kölcsönzött gépjárművek azon túl, hogy műszakilag kifogástalanok, rendelkeznek kötelező biztosítással és 0-24 órás assistance szolgáltatást is igénybe vehetünk, ha szükségünk van rá.  

A kötelező biztosításon túl kétféle plusz biztosítást is igényelhetnek az ügyfelek, amelyek törésre, üveg – és gumikárra nyújtanak fedezetet. Totálkár és lopás esetén az önrész az újkori érték 10%-át teszi ki – tájékoztatott Mag. Szabó Atilla.

A plusz biztosítások díja pár ezer forint naponta, ehhez hozzáadva az egy hetes bérleti díjat még mindig olcsóbban jövünk ki, mintha a szomszédos síparadicsomok valamelyikében javíttatnánk elromlott autónkat. Számoljunk utána, mérlegeljünk, s ha nem szeretnénk tréleren hazajönni, akkor béreljünk akár egy kisbuszt, amelyben még az utazás is nagyobb móka, s vágjunk bele aggodalom nélkül a síelésbe!