Életmód / Lélek

Akár öt évet is elvehet az életedből a közösségi média

Akár öt évet is elvehet az életedből a közösségi média

A We Are Social és a Hootsuite közös kutatása kiderítette, hogy igencsak sokat használjuk a közösségi médiát. Még belegondolni is rossz, de a statisztikák szerint van, akinek akár öt évet is elvesz az életéből a Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Snapchat és Tiktok.

Ha ez soknak tűnik, érdemes elgondolkodni azon, mi mennyit használjuk – nyilván ez ember- és szituációfüggő. Napi egy-két óra simán lecsúszik, ha egy unalmasabb munkanappal nézünk szembe, vagy aznapra semmi programunk nincs.

A kutatás szerint a Föld lakosságának 60 százaléka, azaz 4,66 milliárd ember fér hozzá internethez, akik közül 4,14 milliárdan (53 százalék) használják aktívan a közösségi médiát. Nyilván a fiatalok azok, akik ebből a közösségből a legtöbbet neteznek. Ráadásul a kutatás szerint egyre korábban is kezdenek a közösségi médiában, annak ellenére, hogy a legtöbb felületen 13 éves kor az alsó korhatár, amikor már regisztrálni lehet. 

De menyi az annyi? Hogyan jön ki az a bizonyos öt „elvesztegetett” év?

A 16-64 éves internetezők naponta átlagosan 2,5 órát töltenek a közösségi oldalak böngészésével, ami átlagosan 48 évnyi internethasználattal számolva 5 évnek felel meg egész életük során. 

A közösségi oldalak használatának hátránya
diego_cervo/istockphoto.com

Persze ez egyelőre csak statisztika, hiszen nincs ember a Földön, aki 48 évet internetezett volna. A tendencia azonban az előrejelzések szerint már csak romlani fog, hiszen egyre több a közösségimédia-felület, és egyre több időt töltünk a telefonunkon.

A közösségi média használatakor aktiválódnak az agy fontos dopamint termelő területein működő neuronok. Hasonló kémiai reakció indul be, mint kábítószer- és nikotinhasználat vagy szerencsejáték közben. Ennek következtében ezt az aktivitást pozitív megerősítéssel társítjuk, hiszen örömet, izgalmat érzünk, és egyfajta jutalmat kapunk. Mindez pedig folyamatos használatra készteti a függőségekre hajlamos személyeket.

Ez nem véletlen egyébként: a megerősítésből álló jutalomrendszer szándékosan lett így kialakítva, hogy a közösségi média minél inkább behúzzon, és ne eresszen. Algoritmusok, szakértők ezrei dolgoznak azon, hogy ezek a felületek hogyan tarthatják fenn még tovább az érdeklődésünket.

Oldalak: 1 2

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást