A mesterséges fény is okozhat álmatlanságot! Mit tegyél ellene?

A mesterséges fény is okozhat álmatlanságot! Mit tegyél ellene?

Címlap / Életmód / Egészség / A mesterséges fény is okozhat álmatlanságot! Mit tegyél ellene?

Szerencsések azok, akik csak leteszik a fejüket, és azonnal álomba merülnek. Manapság azonban egyre kevesebb a jó alvó, aminek okát elsősorban a modern életvitelben kell keresnünk.

Pihenés vagy stressz?

Részben a napi stressz nehezíti meg, hogy megfelelően ellazuljunk, részben magunk is hozzájárulunk ehhez azzal, ahogyan pihenünk.
Az estéinket a tévé vagy a számítógép képernyője előtt, az elektronikus fények áradatában töltjük, de ha nem, akkor is csak közvetlenül lefekvés előtt kapcsoljuk le a lámpákat a lakásban.

Mesterséges fények

A fürdőszobában erős fényű izzó világítja meg a tükröt, a vacsoraasztal fölött és a szobákban mennyezeti lámpák és csillárok ontják a fényt. Aki a fényre érzékeny, órákig nem tud elaludni, ha lefekvés előtt fény érte őt.
Az alvás előtti erős fényinger megzavarja a bioritmust, ettől lassulhat az alvási ciklust irányító melatonin hormon termelődése. Ennek az a következménye, hogy nem lép fel természetes módon az elálmosodás, és a fekvő helyzetbe került ember képtelen „alvó üzemmódba” kapcsolni.

A kék fény különösen veszélyes

A számítógép, a tévé és egyéb képernyők kék fénye úgy hat ránk, mint egy ébresztőóra vagy egy erős kávé. Sokáig éberen tart, ami nappal kifejezetten hasznos, mert növeli a teljesítőképességünket.
Az éjszaka azonban a nyugodt pihenés ideje, olyankor dolgozzuk fel a nappal szerzett információkat, tapasztalatokat, pszichikai élményeket, és az egészségünk érdekében fontos, hogy az alvási szakaszok szabályos rendben kövessék egymást. A kék fény viszont éppen ettől foszt meg minket.

Egyéb káros hatások

A bioritmusunk nagyobb hatást fejt ki a szervezetünkre, mint gondoljuk. Ha életvitelünkkel nem alkalmazkodunk a nappali világosság és az éjszakai sötétség szabályos váltakozásához, az a szervezetünk ritmusát megzavarja.
Például rendellenes változás állhat be a hormonjaink működésében: a szerotonin nevű boldogsághormon és az inzulin megváltozott termelődése fokozza az éhséget és az indokolatlan szénhidrátbevitelt, így súlytöbblet, cukorbetegség és depresszió alakulhat ki.

Tippek

– Ha te is érzékeny vagy a mesterséges fényre, és úgy érzed, hogy emiatt esténként nehezen alszol el, akkor lefekvés előtt egy órával tompítsd a világítást, és kapcsold ki a képernyőket, a mobiltelefonodat is tedd félre.
– Pár perc torna vagy néhány oldal elolvasása egy jó könyvből szintén megkönnyítheti az ellazulást.
– Használj energiatakarékos izzókat. Ezek azon túl, hogy kevesebb áramot fogyasztanak, meggátolják, hogy fényár legyen a lakásban.
– Lefekvés előtt a kislámpa, a pirosan világító izzó és a gyertya használata a leginkább megnyugtató hatású az ember idegrendszerére.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást