Innen tudhatod, hogy kimerült a mellékveséd, és amit tehetsz ellene

Innen tudhatod, hogy kimerült a mellékveséd, és amit tehetsz ellene

Címlap / Életmód / Egészség / Innen tudhatod, hogy kimerült a mellékveséd, és amit tehetsz ellene

Honnan tudhatod, hogy téged is érint?

Ha te is tartósan fizikai és/vagy lelki megterhelésnek vagy kitéve, akkor könnyen lehet, hogy a te mellékveséd is kimerült. Jellemző az elhúzódó vagy tartós fáradtságérzet, az, ha reggel nehezen kelsz fel vagy éjszaka gondot okoz az elalvás, ha képtelen vagy megbirkózni a stresszel, vagy nagyon könnyen felidegesíted magad. 

De tünet az is, ha lehetetlennek érzed túlélni a napot több cukros kávé, energiaital vagy más koffeinforrás nélkül, vagy ha kevesebb cukor és sófogyasztás nélkül ingerültnek érzed magadat. Mindezek külön-külön persze más problémára is utalhatnak, de ha többet is tapasztalsz közülük, akkor neked is alapos okod van arra, hogy mellékvese fáradtságra gyanakodj.

Jobb és bal oldali mellékvese – istockphoto.com

Mi történik a stressz hatására?

Ha a szervezetedet stressz éri, a mellékvese növeli a kortizol és a DHEA (az egyik leggyakoribb keringő szteroid a testünkben) termelését, valamint adrenalin választódik ki, hogy növelje a rövid távú túlélésedhez szükséges energiát, például olyan esetre, ha valamilyen veszély elől kellene menekülnöd. Ha viszont huzamosabb ideig stresszes vagy – mondjuk egy világméretű járvány idején – a mellékvese nehezen tudja fenntartani ezt a teljesítményt, és kimerül.

A mellékvese fáradtság már korai stádiumban is magas kortizol szinttel jár, aminek számos negatív egészségügyi hatása lehet. Az immunitásunkat, a bélrendszerünket, a pajzsmirigyünket, a termékenységünket és a mentális egészségünket is csapás éri. Mindezek közül egyetlen ok is elég ahhoz, hogy rosszul aludj éjjelente, ami hamar oda vezethet, hogy folyamatosan fáradtnak és levertnek érzed magadat.

Nem csoda hát, hogy az elmúlt években jelentősen megnőtt a mellékvese fáradtsággal küzdők száma, és talán téged is érint. De mit tehetsz akkor, ha így van, és vissza akarod kapni az egészségedet? Ebben az esetben ez ugyanis a legfontosabb feladatod, és még véletlenül sem az, hogy hozzászokj a krónikus stresszhez és a kimerültséghez.

Ezt tedd, ha kimerült a mellékveséd

A koronavírus, a háború, a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet, a magány számos negatív egészségügyi eredménnyel jár együtt, beleértve a szív- és érrendszeri betegségek és a mentális egészségügyi problémák magasabb kockázatát. Hogy az ezzel járó stresszt elkerüld, fordíts több időt a családodra és a barátaidra. Még ha éppen nem is tudtok rendszeresen találkozni, akkor is legalább online vagy telefonon beszélgessetek. Ne teljen el egy napod sem úgy, hogy egy szerettedtől sem kérdezted meg, hogy van.

Fontos, hogy fizikailag is megerősítsd magad. Mozogj és sétálj, még akkor is, ha naponta csak 20-30 percet tudsz rászánni. A mozgás és a friss levegő jó hatással lesz a testedre, és a lelki egészségedet is támogatja. Ugyanakkor arra is figyelj, hogy a vitaminbeviteled is megfelelő legyen. A séta arra is remek lehetőség, hogy több D-vitaminhoz juss, de a többi értékes tápanyagról se feledkezz meg.

Egyél tápanyagban gazdag, gyulladáscsökkentő hatással is bíró ételeket. Összpontosíts az egészséges zsírokra, mérsékelten a szerves sovány fehérjékre, a zöldségekre, a gyümölcsökre, és természetesen a teljes kiőrlésű gabonákra. Válogass kiváló minőségű zsírforrásokból, mint amilyen az olívabogyó, a dió, vagy az olajos halak egy része. Amiből pedig csak lehet, a bio változatot vedd meg. 

Végül pedig az is rendkívül fontos, hogy többet pihenj. Este igyál egy bögre nyugtató teát, lefekvés előtt pedig vegyél be magnéziumot, ami nemcsak az ellazulást és a pihentető alvást támogatja, hanem a normál mellékvese-működéshez szükséges enzim- és energiatermelés elengedhetetlen segítője is egyben.

VIDEO A 3 legszebb party smink 2024-re

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!