A mai napig, ha Columbo feltűnik a tévéképernyőn, legszívesebben nem kapcsolnék tovább akkor sem, ha éppen más dolgom van. A maga módján nagyszerű és szerethető, ezért mindig ragaszkodni fogok hozzá, de azt is látom, hogy a modern világunkban már többségében egészen más dolgokkal kápráztat el minket egy igazán jó krimi.
VIDEO Halak csillagjegyűként ezekre számíthatsz párkapcsolatban a többi csillagjegytől
Az pedig, hogy olyan nagyszerű magyar szerzők munkásságából is válogathatunk, ha egy jó krimire vágyunk, mint Ludányi Bettina, még eggyel több okot ad arra, hogy biztosra vegyem, bűnügyi történetekbe belemélyedni ma is nagyszerű élményt adhat. Sőt, manapság talán még többet is, mint az elsőre hinnénk. De hogy mitől is olyan izgalmas és egyszerre rejtélyes valójában egy igazán jó, modern krimi, annak már maga Ludányi Bettina írónő segített utánajárnom.
Mi kell ahhoz szerinted, hogy egy olvasót megfogjon egy teljes mértékig kitalált krimi?
Tapasztalatom szerint az olvasók szeretik, ha betekinthetnek a nyomozás részleteibe: például hogyan mutatják ki akár a feltakarított vérnyomokat, hol és milyen bizonyítékokat sikerül a nyomozónak előkerítenie, mire figyelnek egy kihallgatásnál, mi alapján kérhetnek engedélyt egy házkutatáshoz, hogyan zajlik egy boncolás, mire figyel az orvosszakértő stb. Mindemellett érdekes tény, hogy szeretnek belelátni az elkövetők fejébe is. Az olvasónak mindig kell egy magyarázat, hogy miért történt az, ami. Ennélfogva a pszichológiai tények tálalása is tovább fokozhatja az olvasóélményt, vagyis azt, hogy: miként lett valakiből az, aki… gyilkos, ámokfutó, zaklató, bántalmazó stb.

Illetve ott vannak a titkok, a csavarok, a szálak összekuszálása. Tehát nem mindegy, hogyan vezeti az író a történetet, és hogyan tárja fel az olvasók előtt a rejtélyeket. Itt említeném meg például a filmeknél, sorozatoknál is gyakran alkalmazott open loopot. A magyar fordítása kb. nyitott hurok vagy nyílt hurok, ami tulajdonképpen a fejezetek végén nagyon jól alkalmazható technika. Például, amikor a nyomozó meglát valamit, és az olvasó csak a reakcióval találkozik, de az író nem jegyzi le rögtön, mi is ragadta meg a főhős figyelmét.
Megdöbbent, kiakadt, erre nem számított, de hogy mire… az tulajdonképpen nyitva marad a következő fejezetig, vagy váltott szemszög esetén akár még tovább. Vagy a nyomozó épp kap egy hívást, és azt „látjuk” olvasóként, hogyan reagál, de azt nem, hogy mire reagál így. Szóval a tálalás is nagyon fontos. Mindemellett persze a témaválasztást is fontos, hiszen mindig vannak olyan örökzöldek vagy épp újdonságok, amelyek jobban érdeklik a közönséget.
