Fáradt vagy, levert és szorongó? A japán erdőfürdés segíthet neked!

Fáradt vagy, levert és szorongó? A japán erdőfürdés segíthet neked!

Címlap / Életmód / Egészség / Fáradt vagy, levert és szorongó? A japán erdőfürdés segíthet neked!

Akár hiszed, akár nem, a módszer létezik, és „erdei fürdőzésnek” hívják. A Japánban jól ismert “módszer” tulajdonképpen nem jelent mást, mint a természetben sétálni, mégis meglepően erős regeneráló hatással van az elmére és az egészségre is.

A természet belülről tisztít meg

Az „erdei fürdőzés” („shinrin-yoku”) kifejezést a japán kormány az 1980-as évek elején találta ki. Az „erdő atmoszférájával való érintkezés és annak befogadása” kifejezésként definiálták. Ennek hatásait tanulmányok és tudományos irodalom egyre növekvő csoportja dokumentálta. Az Environmental Health and Preventive Medicine című folyóirat szerint az erdei fürdőzés továbbra is népszerá Japánban. Már 2004-ben megalapították az Erdők Terápiás Hatásai Szövetségét; három évvel később megalakult a Japán Erdőgyógyász Társaság is.

Napjainkban, amikor a stressz, a depresszió és a szorongás minden eddiginél jobban sújtja a modern civilizációkat – amint azt a Frontiers in Psychology című folyóiratban megjelent 2020-as áttekintő cikk is megjegyzi –, egyre világosabbá válik, hogy az erdei fürdőzés szerepet játszhat mentális egészségünk javításában is.

A Frontiers cikke szerint a természetes körülmények között végzett séta a stressz csökkenésének számos egészségügyi markerével járt együtt. Ilyen az alacsonyabb vérnyomás, csökkent pulzusszám csökkent „üss vagy fuss” idegrendszeri aktivitás, valamint a paraszimpatikus idegrendszer fokozott aktivációja (amely szervezetünk nyugalmi folyamataiért felelős). Az International Journal of Environmental Health Research cikke szerint a kortizol (a „stresszhormon”) csökkenését is észlelték az emberekben, miután időt töltöttek a természetben.

jasmine chew/pexels.com

Felfrissülést és megnyugvást adhat

A természetben való „fürdés” – vagy a sétálás, miközben hallgatjuk az erdő hangjait – számos előnye pszichológiai is. A Frontiers cikkében több tanulmány is alátámasztja azt az elképzelést, hogy az erdei fürdőzés csökkenti a „haragot-ellenségességet”, a „zavarodottságot”, a „depressziót-levertséget”, a „fáradtságot-tehetetlenséget” és a „feszültséget-szorongást”.

Azok az emberek, akik időt szakítottak arra, hogy természetes környezetben sétáljanak, megnyugtató kényelemérzetet és a nyugodt felfrissülést tapasztaltak. Ugyanakkor energikusabbnak és „erőteljesebbnek” is érezték magukat.

Egy 2020-as alabamai tanulmány, melyet az International Journal of Environmental Health Research-ben tettek közzé, találta meg a legjobb eredményeke az összes közül. Az állami park látogatása „jelentős javulást eredményezett a szubjektív jólétben” és az „élettel való elégedettségben”. A természetben tett séta egészségügyi hatásai tehát tudományosan is bizonyították.

Egyetlen kérdés maradt: mégis hogyan működik mindez?

Az Emotion folyóiratban megjelent 2020-as tanulmány, amelyről később a New York Timesban számolt be, egy lehetséges választ ad: áhítat. Más szóval, az az élmény, amikor valami meglep, találkozol valamivel, ami nagyobb, mint te. Ekkor képes vagy saját problémáidat valami hatalmas, erőteljes és nehezen érthető dolog kontextusába helyezni.

Talán 20 perc sétával az erdőben, a természet részleteire és nem a személyes problémáidra összpontosítva, segíthet felismernünk, hogy a béke és a kényelem érzése állandó lehet, és hogy mindennapi életünk hullámvölgyei átmenetiek. Bárhogy is működik, az „erdei fürdőzés” egyértelműen értékes, megbízható stresszoldóként működik. Ezen kívül megerősíti a jó érzéseinket magunkkal és a jövőnkkel kapcsolatban.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást