Életmód / Egészség / Táplálkozás

Inzulinrezisztens vagy? Ezeket edd, hogy egészséges maradj, és tartani is tudd a diétádat

Többek között figyelj a táplálkozásodra – ezeket az egészséges ételeket edd akkor, ha nem akarod szabotálni a diétádat, és szeretnél jót tenni a testeddel.

Zöldségek

A zöldségek egy IR-es ember étrendjének alapját kell, hogy alkossák – és egyébként mindenkinek. Alacsony a kalóriatartalmuk, magas a rosttartalmuk, ráadásul nem nyomják fel a vércukorszintedet úgy, mint egyes szénhidrátok. Ha inzulinrezisztenciától szenvedsz, válaszd a friss zöldségeket, az alacsony nátriumtartalmú konzerveket, vagy a fagyasztott verziót a kedvenceidből. 

A zöldséglevek sem jelentenek rossz megoldást, bár érdemes a saját készítésűt választani a bolti helyett, utóbbi ugyanis tele lehet adalékokkal, cukorral. Azzal is érdemes számolni, hogy a szűrt levekben nincs rost, így nem fognak annyira eltelíteni, mint a friss változatok.

Daria Shevstova/pexels.com

Gyümölcsök

A gyümölccsel érdemes vigyázni, és olyat választani, aminek magas a rosttartalma, különben a gyümölcs cukortartalma fel tudja tolni a vércukorszintedet nagyon rövid idő alatt is. A rost egy kicsit lassítja a cukor felszívódását, így nem okoz olyan hirtelen robbanást a vércukrodban. Az alma, az összes bogyós gyümölcs, a banán (mértékkel) vagy a barack nagyon jó választás. A gyümölcsleveket viszont kerüld, mert túl sok gyümölcscukrot tartalmaznak és azonnal megdobják a vércukorszintedet.

Lisa Fotios/pexels.com

Tejtermékek

A tejtermékek elsősorban kalciumtartalmuk miatt egészségesek, amelyek a csontjaid és fogaid egészségéhez fontosak. Viszont érdemes figyelni arra, hogy zsírtartalmuk ne legyen túl magas, ugyanis az állati zsírok összeköthetők az inzulinrezisztencia kialakulásával. 

Ma már tudjuk, hogy a tejtermékekre sokaknál különböző érzékenységek alakultak ki, így ezt mindenképp tisztázd, mielőtt bevonod az állati tejeket a mindennapjaidba. Laktózérzékenységre szerencsére már rengeteg féle termék kapható, de ha esetleg az IR mellett tejfehérje érzékenységed is van, érdemes áttérned egyszerűen a növényi tejtermékekre, mint a mandulaital, rizsital, szójajoghurt, esetleg vegán sajt.

Karolina Grabowska/kaboompics.com

Teljes kiőrlésű gabonafélék

A teljes kiőrlésű gabonafélék kifejezetten hasznosak az inzulinrezisztenciával küzdők számára: tele vannak rosttal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal, ráadásul a szervezet lassan emészti őket, ami lassú vércukoremelkedést is jelent. Ez az IR-eseknek elengedhetetlen. Sokak között terjed az a téveszme, hogy a szénhidrátok teljes kerülése segíthet megelőzni a cukorbetegséget, de ez nem igaz: a teljes kiőrlésű, egészséges változatok igenis hasznosak lehetnek, hiszen a szervezetnek szüksége van rájuk.

A mennyiségre és a minőségre viszont érdemes figyelni. Főleg akkor teszel jót a szervezeteddel, ha nem magában fogyasztod őket, hanem fehérjével és jó fajta zsírokkal – így megelőzöd a vércukrod hirtelen emelkedését és esését.

Karolina Grabowska/kaboompics.com

Hüvelyesek

A hüvelyesek tökéletes rostforrást jelentenek, éppen ezért lassan emelik meg a vércukorszintet. A vegetáriánusok számára nagyon jó fehérjeforrások is lehetnek. Ha nem akarsz szárított változatokkal időt tölteni, akkor az alacsony nátriumtartalmú konzervváltozatok is tökéletesek. Attól, hogy konzervként tartósították őket, még nem egészségtelenebbek. 

A főtt bab és főtt lencse szénhidráttartalma 100 g-ban számolva csak 12-15 közt mozog, így zöldségekkel és hússal dúsítva kiadós ételt készíthetsz belőlük!

Ella Olsson/pexels.com

Egészséges zsírok

Válassz egészséges, telítetlen zsírféléket, amelyek lelassítják az emésztést, és a szervezet számára nélkülözhetetlen zsírsavakat tartalmaznak. A magvak például tökéletesek erre a célra, de ehetsz napi szinten avokádót, vagy olívaolajat is, mindegyik nagyon egészséges, és az inzulinrezisztenciával küzdőknek is tökéletes választás. Arra azonban figyelj, hogy ha magvakat szeretnél fogyasztani, ne legyenek még extrán zsírosak, és ne sózzák, cukrozzák túl őket – így ugyanis már egyből egészségtelenek, és inzulinrezisztensként kifejezetten károsak is lehetnek.

ready made/pexels.com

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást