Életmód / Táplálkozás

Nem indul be a fogyás, amíg rosszul ismered az anyagcserédet

Nem indul be a fogyás, amíg rosszul ismered az anyagcserédet

Neked is van olyan barátnőd, aki akármennyit eszik, mindig karcsú marad? Sőt, talán te magad is azon szerencsések közé tartozol, akik hiába szednek kétszer és falnak be desszertnek három szelet tortát, akkor sem látszik meg rajtuk a féktelen falatozás? A legtöbbször erre csak rávágjuk, hogy „micsoda mázlista, jók a génjei”, pedig a válasz néha sokkal inkább az anyagcsere-működésben rejlik. Íme, három tévhit, amit ideje eloszlatni!

1. Tévhit: Az anyagcsere gyorsasága adottság, amelyet nem tudsz befolyásolni

Bár kétségtelen, hogy a genetikai adottságok és bizonyos betegségek, például a pajzsmirigyzavarok befolyásolhatják az anyagcsere működését, valójában van lehetőség arra, hogy kisebb lépésekkel ugyan, de változtassunk a saját testünk működésén.

Amivel biztosan jótékonyan befolyásolhatjuk az anyagcserénket, az a megfelelő étrend és a rendszeres testmozgás.

A testmozgás ugyanis akár 30%-kal is megnövelheti az elégetett kalóriák számát naponta, ha pedig erősítő edzést is végzünk, akkor izmokat növesztünk, az izomszövet fenntartásához pedig több kalóriára van szüksége a szervezetünknek.

Mi a helyzet az étkezéssel? Bizonyos ételek és tápanyagok is segíthetnek a fogyásban azzal, hogy beindítják a testünk belső folyamatait – a legjobb, amit tehetünk, ha teljes értékű, lehetőleg rostos tápanyagokat választunk az édességek és a finomított élelmiszerek helyett. Ismerd ki a saját testedet, figyeld meg, hogy mi az, ami segít neked abban, hogy jobban érezd magad és felgyorsuljon az anyagcseréd, hiszen nem vagyunk egyformák.

2. Tévhit: A vékonyabb embereknek gyorsabb az anyagcseréjük, mint a túlsúlyosaknak

Valójában ez épp fordítva igaz. Az anyagcsere a testünkben zajló kémiai és biológiai folyamatok összessége, a bevitt energia és anyagok áramlása, amelyek azért történnek, hogy tovább működjön a testünk. A nagyobb testsúlyú emberek több kalóriát használnak fel a mindennapos tevékenységeik során, hiszen az alapvető működésük közben is nagyobb tömeget mozgatnak, mint vékony embertársaik.

3. Tévhit: Amíg helyesen táplálkozol és sportolsz, addig az anyagcseréd rendben lesz

Valóban, ahogy említettük a mozgás és a helyes, változatos táplálkozás elengedhetetlen alapot jelentenek egy jól működő anyagcseréhez, azonban ez a kettő önmagában még nem elég. Van még valami, amiről talán nem is gondolnánk, hogy mekkora hatással van ezekre a bennünk zajló, látszólag automatikus folyamatokra – ez pedig nem más, mint az alvás.

Az alváshiány ugyanis nagyon negatív hatást gyakorolhat az anyagcsere-folyamatokra. Már egyetlen átaludt éjszaka után érezhetjük ennek a fontosságát, hiszen ilyenkor általában sokkal jobb étvággyal eszünk ébredés után, mintha egész éjjel hánykolódtunk volna, vagy csak pár óránk lett volna aludni.

Egy hét huzamosabb alváshiány pedig épp ellenkező irányban befolyásolhatja a metabolizmusunkat, hiszen akár súlynövekedéshez és más egészségügyi problémákhoz is vezethet.

Ismerd ki a tested!

Vannak tehát alapvető tévhitek a metabolizmusunkkal kapcsolatban, azonban még egyszer fontos leszögezni: nem vagyunk egyformák. Mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia, hogy mitől fog beindulni az anyagcseréje, és ez néha ott kezdődik, hogy kiderítjük, mit csinálunk rosszul, mi az, ami miatt nem működnek úgy a bennünk zajló folyamatok, ahogy nekünk a legjobb lenne. Kísérletezzünk, próbáljunk ki különféle sportokat és diétákat, valamint próbáljuk csökkenteni a stressz-szintünket is, hogy nyugodtan tudjunk aludni. Ha kitartóak vagyunk, biztosan meglesz az eredménye!

Kép forrása: AllaSerebrina/depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást