Ez a néhány hét (sok szülőhöz hasonlóan) nekünk is a beiratkozás körüli feladatokkal van teli – és persze jó adag kétellyel, hogy valóban a legjobb döntést hozzuk-e meg…
Az iskola kiválasztásával nem volt gondunk, ugyanis a környéken meglehetősen sok lehetőség kínálkozik, de abban biztosak voltunk, hogy az általános iskolát tekintve helyben maradunk. Mivel a kisvárosban, ahol lakunk, csak egy általános iskola van, nem volt kérdés, hova kerül a lányunk.
Azonban itt már kicsit tépelődtünk, hiszen négy szak is indul, amik közül lehet választani. Mérlegelnünk kellett ezernyi dolgot, körülményt, de úgy tűnik, végre kirajzolódott a kép. Persze jól emlékszem, az óvoda esetében is ugyanez volt, minden követ megmozgattunk, hogy kiderítsük, melyik csoport lesz számára a legideálisabb választás. Biztos vagyok benne, hogy minden szülő így érez, mindenki mérlegel, mert olyan, hogy „tökéletes”, ebben a kérdésben ritkán adódik. Ráadásul nyomasztó, hogy évekre előre kell döntést hoznunk, az pedig, hogy hibáztunk-e, csak utólag derül ki.
Ennek kapcsán merült fel a kérdés bennünk, hogy napközis legyen-e a lányunk. Szerencsére ebben a tekintetben is rugalmasak a lehetőségek, gyakorlatilag bármelyik nap meg lehet szakítani a napközit, maradhatnak a gyerekek végig, vagy csak a tanulásig, a lényeg, hogy mindez bekerüljön az üzenőbe. Ez hála az égnek olyasvalami, amivel évközben is lehet „variálni”, ha szükséges, pl. ha a későbbi időpontban már nehezére esik a tanulás, akkor el tudjuk hozni előbb.
Egyelőre mindez csak tervezgetés, de azon kaptam magamat, hogy óhatatlanul is kutakodom, hogyan tudnánk a legjobb körülményeket teremteni az iskolakezdéshez, a további mentális-érzelmi fejlődéshez. Mázlink van, mert a lányunk nagyon talpraesett, önálló. Már tavaly is gond nélkül feltalálta magát a nyári táborban a nagyobbak között. Szóval oda lyukadtam ki, hogy elsősorban nekünk kell félretennünk a félelmeinket és egyre nagyobb teret engedi neki. Bár eddig is törekedtem arra, hogy önálló legyen, nem gondoltam volna, hogy ennek ekkora jelentősége van, míg kezembe nem került egy tanulmány, amit a Centers for Disease Control készített.
Egyre ritkább, hogy a gyerekek felügyelet nélkül lehetnek
Sokszor téma ismerősök körében, hogy régen a környék összes gyereke együtt töltötte a délutánt és gyakorlatilag felügyelet nélkül lehettünk estig. Ha kész volt a lecke, beütött a szabadság és éppen csak azért estünk haza este, mert majdnem éhen vesztünk.
Az pedig szóba sem került, hogy kísérettel járok iskolába, a mamámhoz, szakkörre, vagy éppen boltba, hogy ne én fizessem be az ebédemet. Csupán azokra az eseményekre kísért el, amelyeken feltétlenül szükséges volt a jelenléte (pl. fogszabályozás). Egyedül kellett megoldanom szinte mindent, ha jól emlékszem, kb. harmadikos koromtól kezdve. Ha otthon maradt a tornacucc, akkor felszerelés nélkül tesiztem, ha elhagytam a tollamat, akkor a zsebpénzemből kellett újat vennem. Ezeknek a körülményeknek és feltételeknek egy jó része manapság szinte elképzelhetetlen. Nem csak azért, mert mi megváltoztunk, hanem mert megváltozott körülöttünk a világ is.
De tényleg akkorát fordult a világ, hogy indokolt legyen a túlféltésünk?
A mostani felmérések szerint az elmúlt 40-50 évben drasztikus mértékben csökkent a gyermekek szabadsága, azaz annak az ideje, hogy komolyabb felügyelet nélkül a szabadban legyen, játszanak, vagy bármilyen tevékenységet folytassanak felnőtt kontroll nélkül.
Múltkor az egyik óvodapedagógusunknak szóltam, hogy a lányom egyedül szeretne feljönni reggel, lehetséges-e? És ekkor került szóba, hogy régen óvodába is sokszor egyedül jöttek a gyerekek. A nagyobbak kísérték a kicsiket – ezért manapság lehet, hogy még fel is jelentetnének, de hogy totálisan felelőtlennek titulálnának, az biztos. Közben értem, hogy egyre kevesebben engedik a gyerekeket szabadon „kószálni”. Jóval nagyobb a forgalom és a hírekből minden nap értesülünk különféle tragédiákról, zaklatásokról.
Egyre jobban kíméljük a gyerekeket mindentől. Látom a szintén beiratkozásra készülő anyukákon, hogy szörnyen stresszelnek, féltik a kicsiket és előre rettegnek, ha arra gondolnak, hogy a tanár esetleg határozottabban fog rászólni a csemetére.
Meddig tudjuk óvni a gyerekeinket ettől és milyen hatással van ez rájuk?
Nagyon sokáig tudjuk őket óvni, csak nem egyértelmű, mennyire éri meg. A tanulmány, amit említettem, felfedte, hogy pontosan ebben a 40-50 évben nőtt drasztikusan a szorongók, a depressziósok és az öngyilkosságok aránya a gyermekek, valamint a tizenévesek körében.
Szám szerint ez annyit tesz, hogy nyolcszor-tízszer több gyermek sorolható ebbe a csoportba, mint 40-50 évvel korábban, vagy azelőtt. A 2019-es adatok szerint (tehát még a Covid előtt!), az amerikai középiskolások 37%-a számolt be tartós és állandósuló szomorúságról, kilátástalanságról, és 19%-uk komolyan fontolgatta az öngyilkosságot. Minden évfolyamon, 3-4 osztályból csaknem 1 teljes osztály úgy érzi, hogy véget kellene vetnie az életének… És emeljük ki ismét, hogy ez a tanulmány a lezárások, távolságtartások előtti időszakot mérte, ami alatt és után egyértelmű, hogy nem javulhatott ez az arány.
A kutatók most azt pedzegetik, hogy ez a hatás igen nagymértékben abból adódik, hogy a gyerekek egyszerűen nem lehetnek gyerekek. Folyton a kötelezettségeikre kell figyelniük és valójában nem élhetik meg, milyen felügyelet nélkül játszani, vagy ellátni a feladatokat anélkül, hogy valaki minden lépésüket figyelné.
Félünk őket terhelni az igazán fontos feladatokkal, mert „már eleve csomó dolguk van” és a „mai világban” kész őrültségnek érezzük, hogy nagyobb önállóságot kapjanak. Úgy tűnik azonban, hogy a felügyelet nélküli szabadság hiánya lelki gyötrelmet okoz a gyerekeknek. Mentális egészségük nagyban függ attól, hogy egyre nagyobb mértékű önálló tevékenységet teszünk-e lehetővé számukra, vagy sem.
Mit tehetünk a gyerekek lelki hanyatlása ellen?
A szakértők mindezt azzal magyarázzák, hogy a gyerekeket a szabad játék feltölti, az önállóság pedig boldoggá, magabiztossá teszi őket. Nem csak rövid-, hanem hosszú távon is, mert fejlődnek általa szellemi képességeik. Ezen kívül érzik, hogy meg tudják csinálni, kompetensek a saját életük alakulásában.
Mindenki életében vannak elkerülhetetlen stressz-faktorok, amelyeket önállóan kell orvosolnunk, megoldanunk. Az iskolakezdő gyerekeknek az, hogy be kell menniük egy új intézménybe, új gyerekek, pedagógusok és feladatok közé. Nekünk pedig az, hogy ép ésszel, a gyerekeket támogatva és biztatva, sziklaszilárd háttérbázist biztosítva kell megúsznunk ezt a projektet.
Ha nem engedjük ezt meg nekik, akkor viszont a tanulmányok szerint is további alapot biztosítunk a depresszióra, az elszigetelődésre. Mindez pedig egyébként is hatalmas probléma ebben a században és ebben az életkorban.