Egészség / Életmód

Ezért létfontosságú, hogy te is ügyelj a szelénfogyasztásodra: Magyarországon mindenkinek pótolnia kellene

Ezért létfontosságú, hogy te is ügyelj a szelénfogyasztásodra: Magyarországon mindenkinek pótolnia kellene

A szelén jótékony hatásaival még nem olyan régóta foglalkoznak a szakértők, hiszen korábban csak az egészségre veszélyes tulajdonságaival hívta fel magára a figyelmet. Tény és való, a szelénnek túladagolás esetén komoly árnyoldalai lehetnek, azonban hazánkban csak igen kis eséllyel lehet szó erről a problémáról. Jóval inkább a szelénpótlás az, amivel a többségnek foglalkoznia kellene…

Alapvető a hormonegyensúly szempontjából

Az egyik első, és legfontosabb dolog, amiért a szelén egyre többször kerül a középpontba az, hogy fokozatosan nő a hormonális problémákkal küzdő betegek száma. Ennek oka igen sokrétű: a hormonegyensúly megborulhat a helytelen táplálkozás hatására éppúgy, mint pl. hosszantartó stressz következtében. Ugyanakkor nem annyira közismert tény, hogy a szelén pontosan olyan fontos szerepet tölt be a hormonális egyensúlyban, mint a jód – a szelénhiány is vezethet pajzsmirigyproblémákhoz, főleg alulműködéshez.

Ezzel kapcsolatosan talán már nem olyan meglepő, hogy gyakran a szelénhiány okozza a meddőséget. Sokszor elég, ha a családra vágyó férfiak ügyelnek a szelénpótlásra, és már néhány hónapon belül aktívabbak lesznek az ondósejtjeik, tehát a szelénnel növelhető a termékenység.

Nőknél is megfigyelték, hogy jóval nehezebb a teherbeesés sőt, meddőség is felléphet akkor, ha szelénhiánnyal küszködnek, ellenben megfelelő ellátottság esetén könnyebben létrejön a várandósság, és a terhesség is kisebb kockázatokkal jár.

Miért van még szükségünk rá?

A szelénhiány az említetteken felül izomgondokat is okozhat: nem „csak” a szokásos mozgásszervi problémákat idézheti elő, hanem a szívizomra is negatív hatást gyakorolhat, ebből adódóan az érrendszer működéséért is felelős. Továbbá befolyásolja a máj és a hasnyálmirigy egészséges működését is.

Ezért létfontosságú, hogy te is ügyelj a szelénfogyasztásodra - Magyarországon szinte mindenkinek pótolnia kelleneKép: bit245/depostphotos.com

A szelénnek ismert az antioxidánshatása, amivel hozzájárul az egészségünk megőrzéséhez. Csökkenti a rákos megbetegedések kockázatát, amit számos kutatással alátámasztottak már. Nem feltétlenül gondolunk szelénhiányra fáradtságérzet, vagy vérszegénység esetén, pedig ezek a problémák is könnyen előfordulhatnak akkor, ha a szervezetünk nem jut elég szelénhez.

Ezek után már csak a jéghegy csúcsa, hogy a szelén a szépségünket illetően is fontos mikroelem: hiánya következtében fokozódik a szervezetben a pigmentáció, tehát több anyajegy, májfolt, egyéb bőrprobléma megjelenésével kell számolnod.

Kell pótolni, vagy nem?

Ugyan hazánk nem az erősen, hanem a mérsékelten szelénhiányos területek közé tartozik, a legtöbb ember pótlásra szorulna ebből a mikroelemből. Ennek az az oka, hogy sajnos a többség nem kifejezetten egészségesen táplálkozik, főleg nem változatosan, ezért könnyen felléphetnek a szelénhiányos állapotok. Ugyanakkor nem javasolt, hogy eszeveszett szelénpótlásba kezdj, hiszen ahogy azt már említettük, ennek is megvannak a hátulütői, veszélyei.

Általában kb. 0.05-0,07 mg naponta az a szelénmennyiség, amire szüksége van a szervezetünknek, de természetesen mindez változhat akkor, ha már eleve hiányos a szervezet, vagy, ha valamilyen betegség áll fenn.

Emiatt lenne lényeges, hogy gyanú esetén konzultálj az orvosoddal, és semmiképpen se kezdj el szelént szedni találomra. Azonban arra igenis ügyelhetsz, hogy az étrendedet úgy állítsd össze, hogy az tartalmazzon szelént, hiszen szerencsére nem csak kapszulák formájában lehet pótolni.

Ezért létfontosságú, hogy te is ügyelj a szelénfogyasztásodra - Magyarországon szinte mindenkinek pótolnia kellene

Miben található szelén?

Szelént tartalmaznak a teljes kiőrlésű gabonák, valamint az abból készült lisztek, ételek, a hüvelyesek, a magfélék, amik közül kiemelendő a szezámmag, a brazildió, a dió, a napraforgómag, valamint a búzacsíra is említésre méltó. A jobb hasznosulás érdekében célszerű a szelént E-vitamin társaságában fogyasztanod, ugyanis kölcsönösen segítik egymás felszívódását.

E-vitamin található a korábban is kiemelt búzacsírában, a növényi olajokban – és ebből adódóan természetesen a magokban is. Ha nem is önmagukban nassolod ezeket a finomságokat, célszerű teljes kiőrlésű péksüteményeket választanod, magokat szórnod a salátádra, vagy éppen búzacsírával gazdagítanod a fogásokat.

Kép forrása: Valentinjukov/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást