Stílus

5 dolog, amiről szakértők úgy vélik, hogy csökkenti a termékenységet

Nők millió küzdenek (és küzdöttek meg) szerte a világon a meddőséggel, valamint az ezzel járó fizikai és lelki következményekkel. Ezt rendkívül nehéz feldolgozni, még akkor is, ha az orvostudomány fejlődik, és különböző módszerekkel lehetőség nyílik akár megoldást találni. De mi lehet az oka annak, hogy nem tudsz teherbe esni? Meglepő, de szakértők is úgy vélik, néha a legtriviálisabb dolgok állhatnak a háttérben, amelyek befolyásolják a termékenységet.

Túlzásba vitt sportolás

Noha a rendszeres mozgás javíthatja a termékenységet, pláne azon nők között, akik túlsúllyal küzdenek, egy bizonyos pont után sajnos az ellenkező hatást érheted el vele.

Számtalan kutatás vizsgálta már az összefüggést a sport és a meddőség között: például 2017-ben egy Rio de Janeiro-ban található biokémiai laborban végeztek felmérést, és megállapították, hogy ha napi 30-60 percet mozogsz, az pozitívan hat a testedre és az ovulációra.

De ha ezen felül, azaz egy óránál többet sportolsz aktívan szinte minden nap, annak az anovuláció lehet a következménye.

Ez azt jelenti, hogy az érett pete kilökődése elmarad, azaz a peteérés hiánya lép fel, és a progeszteron hormon szintje is alacsonnyá válik.

Állandó stressz

A stressz az a betegség, amit az emberek nem vesznek komolyan, hiszen nincsenek olyan látható fizikai tünetei, mint egy náthának vagy influenzának. De ez nem jelenti azt, hogy nem létezik! Sőt, sajnos a stressz kiszámíthatatlan, és egyéntől függ, melyik testrészünkön fejti ki negatív, romboló hatásait. Vannak nők, akiknél ez sajnos a termékenységre van hatással.

Egy 2004-es ázsiai kutatás során vizsgálták az összefüggést a két probléma között: ekkor a felmérés során 122 meddőséggel küzdő nő vállalta, hogy vizsgálják meg őket közelebbről. Az eredmények szerint 40%-uknál rendkívül magas szorongást és/vagy depressziót fedeztek fel, amelyek komoly hatással lehettek arra, miért nem sikerül teherbe esniük.

Sajnos nem véletlen, hogy amikor valaki nagyon vágyik kisbabára, olyannyira feszültté válik emiatt, hogy végül nem jön össze: mert a stressz szintje még magasabbá válik a testében. Érdekes módon amikor viszont egy időre felfüggeszti a próbálkozást, és eltereli a figyelmét, a szorongás csökken, és többen számolnak be pozitív eredményekről.

Az életkorod

Ma már egészen kitolódott a várandósság ideje. Míg korábban az volt a természetes, ha valaki 20 évesen vállal gyermeket, most már a 30, 35 évnél sem rebben a szemünk.

Sőt, a sztárok körében rengeteg példát láthatunk arra, hogy valaki bőven 40 felett szül kisbabát. Azonban sajnos ettől még nem lehet eltekinteni attól, hogy az életkorunk óriási szerepet játszunk a termékenységünkben, és hiába nézel ki fiatalosnak 45 évesen, az esélyeid jelentősen lecsökkennek.

Egyes felmérések szerint egy nőnek a 20-as éveiben nagyjából 25-30% esélye van MINDEN hónapban arra, hogy teherbe essen. Ez az arány 40 felett már csak 5%.

PCOS betegség

Egyre több embernél diagnosztizálják a policisztás ovárium szindrómát: egyes statisztikák szerint sajnos minden tizedik nőt érint. Ilyen esetben a petefészek kérge alatt ciszták jelennek meg, amelyek a teljes hormonháztartásra hatással vannak.

A tünetei közé tartozik a túlsúllyal való küzdelem, az inzulinrezisztencia megjelenése, a pattanások, aknék állandó jelenléte, a rendszertelen menstruáció, és sajnos a termékenységi problémák is.

Ma már ezt tartják az egyik leggyakoribb oknak a női meddőségek terén, kezelése pedig megfelelő étrenddel, mozgással, orvosi beavatkozásokkal történik.

A parabén

Talán nem is tudtad, de a parabén egyike a legkárosabb összetevőknek, amelyek a kozmetikumokban megtalálhatók.

Kutatások már régóta vizsgálják veszélyes hatásait: károsítja a hormonokat, rákot okozhat, és a fertilitást is képes befolyásolni.

A gond pedig az, hogy nem csak krémekkel juttatjuk be a szervezetünkbe, hanem élelmiszerekkel vagy akár gyógyszerekkel is. Azonban hamar kiürül a testből, ezért is használják még ma is olyan sok termékben.

A parabének az endokrinológiai rendszerünkre vannak káros hatással, és bár a pontos összefüggést még mindig kutatják a szakértők, azért ha kisbabát tervezel, ennek mértékét érdemes lecsökkenteni. Nézz utána, mit eszel és milyen testápolókat, hidratálókat használsz!

Mit tehetsz?

A termékenység növelése érdekében fontos odafigyelned az alapokra. Hogy próbálj meg mozogni, például jógázni (de ne vidd túlzásba!), és változtass az étkezéseden, hogy az kiegyensúlyozottabb legyen. A túl sok koffein szintén káros lehet, ezért ha napi szinten megiszol kettő csészénél többet, fontos lenne lecsökkentened ennek mértékét.

Arra is érdemes odafigyelni, hogy milyen termékeket használsz a nemiszervednél, ugyanis vannak olyan intimspray-k, intim mosakodószerek, amelyek megváltoztatják a hüvely természetes PH-ját, ezáltal pedig nem csak a fertőzések jelentkezhetnek gyakrabban, hanem a teherbe esést is megnehezítik.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást