Életmód / Lélek

Így készítheted el a saját boldogság-képletedet

Alapvetően kiegyensúlyozott és pozitív embernek tartom magamat, de ahogy bárki másnak, úgy nekem is vannak rossz napjaim. Sokszor elég, ha a kislányom az átlagosnál többször kel az éjszaka folyamán, máris nem tudok olyan türelmes lenni a következő napon. Próbálom ignorálni a családon kívülálló emberek hatását az életemre, de néha nem sikerül, és olyasmin bosszankodom, amin egyáltalán nem kellene. Időnként nem működnek a jól bevált módszerek, és nem tudjuk figyelmen kívül hagyni mások véleményét sem. Ezeken a napokon muszáj kiskaput keresni, ami nálam jellemző módon az edzés szokott lenni. Sokat segít már az, hogy elhagyom a feszültséggel teli környezetet, de a fizikai stressz levezetés – fejhallgatóval és pörgős zenével kiegészítve – nálam tökéletesen működik. Minden edzésről úgy megyek haza, mint aki kicseréltek. Persze jól tudom, nem mindenkinek válik be ez a praktika, több ismerősöm csak szenved, ha sportolnia kell, nemhogy feltöltődjön tőle.

Ezért is van az, hogy nem egyezik meg a boldogság-képletünk: egyszerűen nem ugyanaz tesz boldoggá minket. 

Boldogság mikró és makró szinten

Az életed termelékenységének működtetéséhez az egyik kulcs az, ha tudod magadról, miként tudsz visszazökkenni a megszokott kerékvágásba, hogyan tudsz visszatalálni az egyensúlyodhoz. Nehéz, ha nem is lehetetlen elfordulni a szorongástól, vagy az aktuális boldogtalanságtól.

A saját, egyedi boldogság-képleted a környezeti tényezőid és tevékenységeid egyedülálló keveréke. Érdemes rá úgy gondolnod, mint egyfajta szűrőre, amit a weboldalakon is használsz a keresések során. Szűkítened kell a keresési feltételeidet annak érdekében, hogy a legjobbat hozhasd ki magadból és a napodból egyaránt. A további egyszerűsítés érdekében jó, ha mikró és makró szinten is gondolsz a saját képletedre.

Mikró szinten a napi, rövid, 10-20 perces vagy néhány órás szokások segítenek, makró szinten pedig a jóval nagyobb volumenű dolgok, mint amilyen a munkahelyed, vagy éppen a párkapcsolatod rendezettsége.

simonapilolla/istockphoto.com

Mit is jelent ez a valóságban?

A boldogság-képleted elemeit nem csak mikró és makró szempontok alapján bonthatod fel, még tovább szűkítheted három szinten a találatokat. Először is szükséged van olyan elemekre, amik érzelmileg és spirituálisan töltenek fel. Aztán kellenek még olyanok is, amik a fizikumodra bírnak pozitív hatással, valamint olyanokra is, amik a szociális életedet teszik kiegyensúlyozottá. 

Lássuk először, ez a halmaz hogyan működik akkor, ha a rövid tevékenységeket, azaz a mikró szempontokat vizsgáljuk! Érzelmileg és spirituálisan is feltölthet az olvasás, a meditáció, vagy éppen az, ha a szokásos ütemben tudsz haladni a reggeli rutinoddal. A fizikumodat feltöltheti a szabadban tett séta, az edzés, míg a szociális igényeidet kielégítheti egy tartalmas beszélgetés a barátnőddel, egy randevú a szerelmeddel, vagy egy közös program a családoddal.

Makró szinten érzelmileg és spirituálisan az tud boldoggá tenni, ha olyan helyen élsz, ami megnyugvást, állandó örömforrást jelent számodra, de ide tartozik az is, ha tartalmas, kreatív projekteken dolgozhatsz. A fizikumodnak segít, ha ki tudod aludni magadat, valamint, ha rendszeresen tápláló, egészséges ételeket fogyasztasz. A szociális igényeidet pedig sok egyéb mellett azzal elégítheted ki, ha gyakran tudsz nyaralni, kulturális- és sporteseményeken, valamint összejöveteleken veszel részt.

A cikk a következő oldalon folytatódik. Kattints ide a lapozáshoz >>

Így állítsd össze a saját boldogság-képletedet

Most már tudod, milyen szempontok alapján és milyen nyomvonalon elindulva kell vizsgálódnod a boldogságod megtalálását illetően. 

  1. Ha összeállítanád a saját boldogság-képletedet, akkor első lépésben értékeld az elmúlt napjaid reggeli és esti szertartásait: Hogyan teltek? Mi működik most a legjobban az életedben? Mi hiányzik? Ha egytől tízig terjedő skálán kellene értékelned ezeket az órákat, akkor hányast adnál magadnak? Min kellene változtatnod, hogy tízest adhass?
  2. Második lépésben készítsd el a saját diagramodat! Felezd el középen a papírt, egyik oldalra kerüljenek a mikró, a másik oldalra a makró tevékenységek, majd vízszintesen oszd őket három részre – ide jöhetnek a korábban ismertetett érzelmi, fizikális, végül pedig a szociális területek. Minden szakaszba legalább három-öt olyan tevékenységet írj, amelyek a legtöbb energiát adják számodra! Mindkét kategória (tehát a mikró és a makró) esetében vedd figyelembe, hogy mit csinálsz már most jól, és mi az, amiben akadnak hiányosságok!
  3. Harmadik lépésben válaszd ki azt a szakaszt, ami téged a legjobban energizál és feltölt – érdemes ezt megtenni makró és mikró szinten egyaránt. Lehet, hogy makró szinten a szociális igényeid kielégítése tesz a legboldogabbá, míg mikró szinten érzelmileg és spirituálisan tudsz a legkönnyebben kiegyensúlyozottá válni. Ha ezekkel tisztába kerülsz, akkor már automatikusan tudni fogod, hogyan mentheted meg a józan eszedet a stresszes időkben. 
Jasmina007/istockphoto.com

Hogyan fest a képlet?

Ha a napi boldogságot szeretnénk matematikailag leírni, akkor szükségünk lesz hozzá néhány összetevőre. Ilyenek a személyes szertartások, amikből legalább három kell ahhoz, hogy jól érezzük magunkat. Szorzóként működik az, ha sikerült beiktatnod olyasmit is a napodba, amit a harmadik pontban már kiemeltél, hiszen a legkönnyebben boldoggá tesz. Végül pedig akadályként, mínuszként jelenik meg mindaz, ami visszahúz a realitás talajára, vagy kizökkent a harmóniából. Ilyenek a félelmek, a rossz szokások, vagy éppen a zavaró, feszélyező körülmények, a stressz források. 

A boldogság napi képlete tehát így fest:

[(1. szertartás + 2. szertartás + 3. szertartás) x emlékeztető] – Lezuhanó akadály (ok) = napi boldogság

Az én hétköznapi boldogság-képletem pedig valahogy így nézne ki:

[(nyugodt kávézás + délutáni edzés + forró fürdő)] x közös családi program a szabadban – gyermekem fegyelmezése = Boldogság

Oldalak: 1 2

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást