Nehezek az éjszakáid? 4 bevált praktika horkolás ellen

Nehezek az éjszakáid? 4 bevált praktika horkolás ellen

Címlap / Életmód / Egészség / Nehezek az éjszakáid? 4 bevált praktika horkolás ellen

A horkolás rendkívül kellemetlen élmény tud lenni – kiváltképp annak, aki hallgatja. Nincs is rosszabb annál ugyanis, amikor édes álmunkból arra riadunk éjjel, hogy valaki a közvetlen közelünkben békésen alszik és hangosan horkol. Mivel egy-két felszólítás után a jelenség általában tovább folytatódik, a helyzetet gyakran az oldja meg, hogy a horkoló fél morogva és zsörtölődve átballag egy másik szobába vagy a nappaliba. Valóban idegesítő a horkolás, de mégis miért alakul ki, és mit tehetünk ellene?

Szerencsés vagyok, mert nálunk nem igazán horkol senki. Én biztosan nem, legalábbis eddig erre sosem kaptam egyéb visszajelzést. Nagy valószínűséggel nem tartozom bele abba a 10-20%-ba, akik hazánkban notórius horkolók. A jelenségnek több oka is lehet, és mindig kész kihívás kideríteni, mi húzódik meg a háttérben.

Nyilvánvaló, hogyha az ember beteg, meg van fázva vagy nem kap úgy levegőt, ahogy azt szeretné, előfordul, hogy a nyitott szájjal történő alvás következtében horkolni kezd. Ám alapvetően ennek nem kellene természetesnek lennie, de mégis, nagyon sokaknál előfordul. Talán nem árulok el azzal semmi újat, hogy a legtöbb kutatás azt az eredményt hozta, hogy leginkább a férfiak horkolnak. A jelenség az évek előrehaladtával egyre rosszabb lesz, tehát minél idősebb valaki, annál többet zavarja meg a nyugodt éjszakát a horkolásával. 

Miért horkolunk?

Az alapvető ok mindig a légutakhoz és azok elzáródásához köthető. A felső légút falai, a garat és a gége lágy szövetei rezonálni kezdenek, a légáramlás pedig akadályokba ütközik a garatnál. Ez lehet teljes vagy részleges, de a helyzeten nem változtat, horkoló hangot eredményez. Persze nem feltétlen ez lehet az egyetlen oka a jelenségnek, ugyanis gyakran a mandulák nagyobb mérete is eredményezhet hasonlókat. Ez leginkább gyerekeknél fordul elő, amit alá is tudok támasztani, mert a lányom olykor hajlamos rá, hogy bár halkabban, de horkoljon. Amikor megvizsgáltattam, azt mondták, picit nagyobb a mandulája a megszokottnál, és ez néha eredményezhet nála horkolást.

Az esti zavaró hangok tehát összefüggnek az életkorral, illetve a túlsúllyal és a dohányzással is. Azok az emberek ugyanis, akiken jelentősebb súlyfelesleg van, esetleg rendszeresen dohányoznak, nagyobb eséllyel fognak horkolni, mint azok, akik nem.

PeopleImages/istockphoto.com

Szerencsére van pár lehetőségünk, hogyha házilag szeretnénk elejét venni a problémáknak:

  1. Anatómiai párna: Választhatunk anatómiailag horkolásra kifejlesztett párnát, mely speciálisan ezekre az esetekre lett kitalálva. A memóriahabos párnák úgy lettek kialakítva, hogy azonnal segítsenek a helyzeten, tehát biztosítsák a szabad és teljes levegőáramlást a szájba, ezáltal támogatnak minket a minőségi alvásban és a pihenésben.
  2. Horkolás elleni pizsama: Talán viccesnek hangozhat, de igenis létezik horkolás ellen pizsama. Ez azt teszi lehetővé, hogy bizonyos testhelyzeteket elkerüljünk az alvás során. Ha például valaki csak a háton alvás esetén kezd bele a hangos horkolásba, egy ilyen különleges pizsamával távol lehet tartani az előbb említett testhelyzettől. A pizsama hátulján apró tüskék vagy kis göbök vannak, melyek kényelmetlenné válnak, ha a hátunkra fekszünk, ezáltal meggátolják a pozíció felvételét.
  3. Horkolásgátló óra: Lehet kicsit barbár megoldásnak tűnik, de úgy néz ki, működik! A horkolásgátló óra amint érzékeli, hogy az adott alany belekezd a váltott hangok kiadásába, enyhe impulzust gyakorol a bőrre, ezzel „figyelmeztetve” tulajdonosát, hogy itt az ideje pozíciót váltani. Az óra hatásosnak bizonyul, de csak gyenge fokú, vagy csak egy-egy testhelyzet alatt fellépő horkolás kapcsán.
  4. Orrcsipesz és orrtapasz: Ezek abban az esetben jók, ha a horkolás átmeneti, tehát vagy allergiával küzdünk vagy meg vagyunk fázva, esetleg enyhe orrsövényferdülésünk van. Az orrcsipeszek és tapaszok kívülről nyitják meg az orrüreget, biztosítva a levegő szabad áramlását. Könnyebb a lélegzetvétel, jobb a levegőáramlás, így elkerülhető a horkolás is.

Ez a néhány tipp csak gyenge vagy átmeneti horkolás esetén alkalmazható, és természetesen nem helyettesíti a szakorvosi vizsgálatot és javaslatot. Szakértők úgy vélik, ha valakinek horkolásos problémái vannak, érdemes változtatni az életmódon és a tápanyagbevitelen és kerülni a dohányzást. Súlyos esetekben mindenképpen szakorvosi kivizsgálás ajánlott, hiszen egyáltalán nem mindegy, mi van a háttérben. A szakember megállapítja, hogy milyen a nyálkahártya állapota, és mekkorák a mandulák, van-e orrpolipunk vagy orrsövényferdülésünk, esetleg asztma vagy egyéb allergia. A diagnózis felállítása és a további kezelés csak ezek után, szakszerű orvosi ellátás keretén belül lehetséges.

Nyiótkép: urbazon/istockphoto.com

VIDEO Ők lesznek 2024 legszerencsésebb csillagjegyei

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!