Állandóan a telefonod nyomkodod? Ilyen egészségügyi következményekre számíthatsz

Állandóan a telefonod nyomkodod? Ilyen egészségügyi következményekre számíthatsz

Címlap / Életmód / Egészség / Állandóan a telefonod nyomkodod? Ilyen egészségügyi következményekre számíthatsz

Ha sokat gépelsz a munkahelyeden, vagy az okostelefon mindig a kezedben van, netán a súlyzós edzés a mindennapjaid része, akkor sajnos téged is fenyegethet az ínhüvelygyulladás veszélye!

Mozgásszervrendszerünk erősen igénybe vett részei az ínhüvelyek, melyek a test egyes részein – pl. kézfej, csukló, lábfej, boka – helyezkednek el. Olyan alagútszerű képződményeket képzelj el, melyek magukba foglalják az inakat, és az a feladatuk, hogy a bennük lévő nyákszerű anyag segítségével megkönnyítsék az inak mozgását, amik az izmok erejét továbbítják a csontok felé.

Mitől alakul ki az ínhüvelygyulladás?

Két fajtája is létezik: a fibrines ínhüvelygyulladás általában megerőltetés miatt jön létre, a gennyes ínhüvelygyulladás háttérében pedig többnyire szálka, tövis vagy tűszúrás áll. Cikkünkben most az előbbiről lesz szó. Fibrines ínhüvelygyulladás esetén az ínhüvelyek begyulladnak, megduzzadnak, mindez pedig hirtelen fellépő, nyilalló fájdalmat eredményezhet. Leggyakrabban a kézháton, a csuklóban alakul ki a hasogatás, ilyenkor az ujjak mozgatása igen keserves, a fájdalom pedig esetenként kisugározhat az egész alkarra is, megkeserítve a mindennapokat.

Ínhüvelygyulladásban főként azok szenvedhetnek, akik valamilyen monoton és intenzív munkát végeznek: írók, zenészek, pénztárosok, varrónők, takarítók vagy sportolók.

De egyébként szinte bárki veszélynek van kitéve, aki rengeteget számítógépezik és/vagy sokat nyomkodja az okostelefonját. Igen, Te is!

Hogyan kezelhető?

Kezdeti stádiumban és enyhébb esetekben olyan praktikákat érdemes bevetni, mint hideg vizes borogatás, jeges tömlő használata, fáslizás, hűsítő, gyulladáscsökkentő krémmel vagy zselével való átmasszírozás (pl. fekete nadálytő krém), illetve ezekből pakolást is feltehetünk éjszakára, de természetesen az a legfontosabb, hogy minél többet pihentessük a fájó végtagot. Gyógyászati segédeszköz boltokban kaphatóak olyan, bármikor levehető, tépőzáras rögzítő sínek, melyek sokat segíthetnek a gyógyulásban.

Ha a fájdalom nem múlik el, vagy már nem első alkalommal küzdesz ilyen makacs gyulladással, mindenféleképpen ajánlatos felkeresni egy orvost. Fájdalomcsillapításként szükséges lehet gyulladáscsökkentő gyógyszerek alkalmazása is, súlyosabb és krónikus esetekben pedig fizikoterápia és ortopédiai kezelés javasolt, melynek során az érintett testrészt akár több hétre nyugalomba helyezhetik sínezéssel.

Hogyan kerülheted el?

  • A monoton munkát lehetőség szerint szakítsd meg minél többször és tarts kisebb-nagyobb szüneteket.
  • Számítógéppel végzett munkánál nagyon oda kell figyelni arra, hogy csakis jó minőségű egérrel kattintgass, és rakj alá csuklótámaszos egérpadot is. Azt is ellenőrizd, hogy az egér használatakor a könyököd fel tud-e feküdni teljesen az asztalra, és a billentyűzet is kényelmesen elérhető-e. Ha a billentyűzetnek vannak kis lábacskái, akkor azokat inkább hajtsd vissza, mert ha a klaviatúra vízszintesen terül el, akkor a csukló és a kéz ízületei kevésbé vannak kitéve terhelésnek.
  • Sportolás előtt mindig alaposan melegíts be, ne blicceld el a szokásos csukló- és bokakörzéseket, a végén pedig a nyújtás se maradjon el. Ezen kívül ne sajnáld a pénzt a jó minőségű, kényelmes cipőre, hidd el, ezen nem érdemes spórolni!
  • Kúraszerűen fogyassz hideg tengeri halakból kivont halolaj kapszulát, mert ez segít belülről „beolajozni’’ a testet, így hasznos az ízületek szempontjából is.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást