Görcsbe rándul a gyomrom naponta több tucatszor – Egy agorafóbiás hétköznapjai

Görcsbe rándul a gyomrom naponta több tucatszor – Egy agorafóbiás hétköznapjai

Címlap / Életmód / Lélek / Görcsbe rándul a gyomrom naponta több tucatszor – Egy agorafóbiás hétköznapjai

Az agorafóbia pontos kiváltó okai nem ismertek

A COVID miatt az otthonunkban eltöltött időszak után nem meglepő, hogy sokan szorongtunk, amikor újra be kellett lépnünk a zsúfolt, nyüzsgő világba. Az agorafóbiában szenvedők számára azonban az ilyen érzések meghatározzák a hétköznapi életet, és ez sokszor rosszabb, mint a szorongás.

Görcsbe rándul a gyomrom naponta többször.” Ez az a mondat, amivel egy agorafóbiás biztosan képes azonosulni. A legtöbb ember úgy gondolja ez a betegség nem más, mint félelem attól, hogy ki kell lépnünk az ajtón vagy el kell jutnunk egy forgalmas helyre, ám ez ennél sokkal összetettebb is lehet.

Úgy is megnyilvánulhat, hogy félünk attól, hogy olyan helyzetekbe kerülünk, ahonnan nehéz lehet a menekülés, vagy ahol nem lenne segítség, ha valami rosszul sülne el. 

Egyelőre nem teljesen értjük az agorafóbia pontos okát. Sokan úgy vélik, hogy biológiai és pszichológiai tényezők kombinációja, beleértve a neurotranszmitterek egyensúlyhiány, amelyek aktiválják a harcolj vagy menekülj reakciót. Előzménye lehet traumás gyermekkori élmény, egy stresszes életesemény, de előrejelezhet mentális betegséget is.

Természetesen az agorafóbia pánikbetegség nélkül is lehetséges. Jelei és tünetei személyenként jelentősen változhatnak. Előfordulhat, hogy valaki súlyos agorafóbiában szenved, azért nem tudja elhagyni az otthonát, míg másnak csak a enyhébb változata keseríti meg az életét és nem képes olyan helyre menni, ahol vélhetően egyszerre több ember lesz egy helyen. Például koncertre, piacra, bevásárló központba, kiállításra, repülőtérre, pályaudvarra, szülői értekezletre, játszótérre.

Az agorafóbia tünetei
Grigorev_Vladimir/istockphoto.com

Így segíthetsz magadon és másokon agorafóbia esetén

Számos módon segíthetünk magunkon vagy azon szeretteinken, akiknek megkeseríti a mindennapjait a betegség. A pánikrohamos helyzetekben segítő technikák jó kiindulópontot jelentenek. 

Először is maradj egy helyben, állj ellen a távozási késztetésnek. Próbálj valami fizikai dologra összpontosítani, például egy előtted lévő tárgyra és emlékeztesd magad a valóságra. Lélegezz lassan. A pánik és a szorongás érzése rosszabbodhat, ha túl gyorsan veszed a levegőt, próbálj a lassú, mély légzésre összpontosítani. Ami szintén nagyon fontos: ne küzdj ellene. Próbáld elfogadni, ami történik, és hagyd. Végül pedig emlékeztesd magad, hogy felismerted a helyzetet, minden rendben lesz.

Az egészséges életmód is segít megőrizni az érzelmi egyensúlyt. A rendszeres testmozgás enyhítheti a stresszt és javíthatja a hangulatot, míg az egészséges táplálkozás segíthet egyensúlyban tartani a belső rendszereket. Az alkohol és a koffein csökkentése vagy elkerülése szintén javasolt azok számára, akik megtapasztalták már a betegség tüneteit.

Mi a legjobb kezelés az agorafóbiára?

Egyedül szinte lehetetlen megküzdeni az agorafóbiával, mielőbb fordulj a háziorvosodhoz, és kérj segítséget. Valószínűleg egy lépésről lépésre történő megközelítést fog javasolni, ami a következő lehet:

  • Tudj meg többet az állapotodról!
  • Ismerj meg életmódbeli változtatásokat, önsegítő technikákat, amelyeket segítenek csökkenteni a tüneteket.
  • Jelentkezés irányított önsegítő programra.
  • A tünetek súlyosságától függően intenzívebb kezelésekre is sor kerülhet, például kognitív viselkedésterápiára vagy gyógyszeres kezelésre.
  • Feltétlenül szólj háziorvosodnak, ha egyéb testi tüneteket, például mellkasi fájdalmat, légszomjat, szédülést vagy ájulást tapasztalsz.

Nagyon fontos, hogy tudd, nem vagy egyedül. Átlagosan minden ötvenedik ember megtapasztalja élete során a tüneteket. Az agorafóbia egy igen kellemetlen, de jól kezelhető és kordában tartható betegség.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást