160 grammos szénhidrátdiétára állított az orvosom – Így változott meg az életem

160 grammos szénhidrátdiétára állított az orvosom – Így változott meg az életem

Címlap / Életmód / Táplálkozás / 160 grammos szénhidrátdiétára állított az orvosom – Így változott meg az életem

A történetem, röviden

A szülés után eltelt évek során mindig figyeltem az étkezésemre, de azért nem vittem túlzásba. Imádom a jó ízeket, és nem igazán tudtam elképzelni, hogy diétásan is lehet jól enni. Figyelgettem, méregettem a cukromat is időnként, és arra lettem figyelmes, hogy éhgyomorra nem mérek valami jó értékeket, mindig 6 mMol/l felett volt. Ez már nem tekinthető normálisnak, de még nem is mondják azt, hogy cukorbeteg vagy.

Nem hagytam annyiban, folyamatosan figyeltem, és igyekeztem kevesebb szénhidrátot magamhoz venni. Ez azonban nem volt elég, rosszabbodtak az értékeim. Persze a Covid kicsit közbeszólt, nem nagyon akartam orvosi rendelőkben üldögélni. Ahogy lehetett, elmentem vérvételre, cukorterheléses vizsgálatra. Az eredmény szerint sajnos már diabétesszel nézek szembe, ráadásul a pajzsmirigyem is alulműködik.

Először kétségbeestem, de megráztam magam, és elmentem egy endokrinológushoz, aki a cukorbetegséget és a pajzsmirigy-alulműködést együtt kezeli.

Cukorbetegség? Mi lesz velem?

Amikor a diagnózisra fény derült, letaglózott. Arra gondoltam, hogy most mi lesz velem… hogy fogok én így élni, hiszen imádok jókat enni, és nem éppen diétásan. Az orvosom azonban hajthatatlan volt, a gyógyszer mellé szigorú diétát írt elő. A 160 grammos szénhidrátdiétával kapcsolatban sok jót és sok rosszat is hallottam már. Tény azonban, hogy nagyon sikeresen alkalmazható inzulinrezisztencia és 2-es típusú, gyógyszerrel kezelt cukorbetegség esetén. 

Elmentem hát egy dietetikushoz, aki felvázolta a diétám alapjait. 

Az én 160 grammosom

Mivel minden ember más, másképp is reagál a szervezete a különböző élelmiszerekre. Ennek megfelelően teljesen természetes, hogy a diétát is mindenkinek személyre szabottan érdemes összeállítani. Az én esetemben a diéta minden elképzelésem felülmúlta.

A 160 grammos szénhidrátdiéta azt jelenti, hogy egy nap alatt 160 gramm szénhidrátot ehetünk. Ez elsőre kicsit kevésnek tűnik, de egy felnőtt szervezet számára bőven elegendő. Feltéve, ha jó minőségű szénhidrátokat fogyasztunk, és betartjuk a gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátok diéta által előírt idejét.

Számomra eleinte nem volt egyszerű, hogy reggeliznem kell. Soha nem reggeliztem eddig, mert nehezen megy le étel a torkomon kora reggel. Most azonban lassú felszívódású szénhidrátokat kell bevinnem, pontosan 30 grammot. Ez lehet zabkása cukormentes növényi tejjel készítve, lehet teljes kiőrlésű kenyérrel készített szendvics, sok-sok zöldséggel, lehet tojásrántotta és még sok minden más. Nem lehet azonban joghurt, gyümölcs, gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmazó gabonapehely. 

Ellieelien/unsplash.com

A tízórai régebben nem volt számomra fontos, ám most be kell iktatnom minden nap. Pontosan 20 gramm szénhidrátot ehetek ilyenkor, aminek a fele lassú felszívódású kell legyen, a fele pedig lehet gyors. Ilyenkor választhatok valami cukormentes nasit, kekszet egy kis gyümölccsel, magvakat vagy egy szelet sütit, joghurtot, ilyesmit. 

Az ebéd 50 gramm szénhidrátot tartalmazhat, amiben 20 gramm lehet gyors felszívódású. Ilyenkor is előnyben kell részesíteni a fontos alapelveket, tehát teljes kiőrlésű liszt, teljes kiőrlésű panírmorzsa, csak kevés burgonya, sok zöldség. A diéta szerint elvileg burgonya csak egy héten egyszer fogyasztható, mivel gyorsan emeli a cukrot, de én jól reagálok erre a zöldségre, így többször is ehetem. Ez teljesen egyéni, de mivel imádom, örülök neki.

Az uzsonnám 20 gramm szénhidrát, és általában lassú felszívódású, de ha akarom, lehet az egész gyors is. Változó, hogy mit választok. Van, hogy egy-két kocka étcsokit eszem.

A vacsora 40 gramm szénhidrátot tartalmazhat, amely az én esetemben általában csak lassú felszívódású szénhidrát. Szendvics, grillezett csirke… sok minden belefér.

A folyadékfogyasztás nagyon fontos. Ez volt számomra az egyik legnehezebben megmászható lépcsőfok a diétában. Főleg vizet iszom, de nem mondtak le a zéró kóláról sem, mert nagyon szeretem.

Pozitív változások testben és lélekben

A diéta nagy előnye, hogy sosem hagyja éhezni a szervezetet. A vércukorszint nem ingadozik. Ennek ellenére nem volt könnyű belerázódni, kellett hozzá néhány hónap, de az eredményeim már az első orvosi kontrollon sokkal jobbak voltak. Nem mellesleg pedig fogynak rólam a plusz kilók, ami örömöt és sikerélményt okoz. 

Az életem teljesen megváltozott, már nem ehetek bármit és nem fogyaszthatom az ételeket bármikor. Azonban sohasem gondoltam volna, hogy a diabéteszre valaha is pozitívan gondolok majd, de így van. Sokféle új élelmiszert ismertem meg, felfedeztem régi kedvenceket kiváltó alternatívákat, beindult a fogyásom, és jól érzem magam. Nem gondolok magamra betegként, hanem egy új, teljesen tiszta lapot kezdtem az életemben, ami eddig szuper újdonságokkal van tele.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást