Egészség / Életmód

3 jel a testedtől, hogy túl sok sót fogyasztasz

3 jel a testedtől, hogy túl sok sót fogyasztasz

Az már nem újdonság, hogy a túl sok só nem tesz jót az egészségednek: rengeteg módon jelezhet a tested, hogy túl sokat vittél be belőle, és ideje lenne visszafogni a fogyasztást. Figyelj a tested jelzéseire, és bánj óvatosan a feldolgozott, sós ételekkel, mert hosszú távon nagyon károsak lehetnek! Egy átlagember ideális nátriumfogyasztása nagyjából 3400 milligramm környékén mozog, ami egyáltalán nem sok, ha megfigyeljük, mennyi só található meg a feldolgozott, előre elkészített élelmiszerekben. Nem is feltétlenül kell matekozgatnia az embernek ahhoz, hogy tudja, mikor sok a sóbevitel, a szervezet magától is szól, például az alábbi jelekkel.

Folyamatosan szomjas vagy

Vannak olyan időszakok, attól függően, hogy mit és mennyit eszel, hogy szomjasabb vagy az átlagosnál. De ha úgy érzed, mindegy, mennyit iszol, a szomjúság nem akar elmúlni, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy a túlzott sófogyasztás lehet az oka.

Pedig a sónak egyébként kulcsszerepe van abban, hogy a test vízháztartását szabályozza, tehát egy bizonyos adagra szükség is van ahhoz, hogy jól működjön a szervezet.

A nátrium felel azért, hogy az éltető folyadék eljusson a sejtekhez, és bennük is maradjon. A szomjúság akkor jön, ha nincs elég víz a testben ahhoz, hogy a nátriummennyiséget ki tudja egyenlíteni.

Komoly puffadástól szenvedsz

Ennek is az előbb említett folyamathoz van köze: ha túl sok a nátirum a testben, a víz elhagyhatja a sejteket, puffadást okozva az egész testben, de leginkább az emésztőrendszered környékén.

A nátrium-folyadék egyensúly megborul, és észreveheted, hogy a hasad felpuffad, vagy egy sós étel után az ujjaid és a lábujjaid is megduzzadnak – ez ijesztő lehet, de valójában csak a sótúltengés az oka.

Fáj a fejed

Ha nincs semmi más okod arra, hogy fejfájásod legyen, akkor könnyen lehet, hogy nagyon sok sót tartalmazó ételt ettél.

A túl sok nátrium ugyanis kitágíthatja a vérereket, ami fájdalommal járhat, főként a fej területén. Próbálj meg sok vizet inni, hátha ez segít kiegyensúlyozni a só hatását, és megállítja a fejfájást.

Íztelennek érzed az ételeket

A gyakori sófogyasztás egyik legnagyobb hátránya, hogy az ízlelőbimbóid elkezdenek hozzászokni az intenzív ízhez, és ha kevesebbet akarsz a sóból fogyasztani, akkor íztelennek fogod érezni az ételeket.

Minél több sót eszel, annál többre lesz előbb-utóbb szükséged, hogy ugyanazt az ízélményt elérd. Ez ugyanaz, mint amikor az ember a cukor fogságába esik: minél több megcukrozott ételt fogyasztasz, a természetes édes íz annál kevésbé kellemes.

De hogyan tudsz leszokni a túl sok sófogyasztásról?

Ne egyél például túl gyakran olyan ételeket, amelyekben alapvetően sok a só – ilyenek az olyan feldolgozott élelmiszerek, mint a felvágottak, a szendvicsek, a hamburgerek, a pizza, a konzervlevesek vagy az előre panírozott húsfélék.

Ezekben már gyárilag annyi só van, hogy gyakorlatilag teljesen becsapod vele az ízlelőbimbóidat. Ha ilyenekre adod a fejed, keresd az alacsony sótartalmúakat, vagy még jobb, ha kiereszted a belső szuperséfedet, és saját magad sütsz-főzöl magadra.

Ilyenkor kísérletezgethetsz új fűszerekkel is, és úgy varázsolhatsz ízletes ételeket az asztalra, hogy a sószóró még csak a közeledben sem lesz.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást