Egészség / Életmód

Tartod a száraz januárt? Az alkohol elhagyásának előnyei, és néhány ellenérv

Tartod a száraz januárt? Az alkohol elhagyásának előnyei, és néhány ellenérv

Január elsején elég sokan meg szoktuk fogadni, hogy soha többet nem iszunk, de legtöbbünknek ez a következő hétvégéig tart ki maximum. Valószínűleg részben ezért találták ki a száraz januárt, ami nagyjából olyan, mint a száraz november, csak januárban – csak semmi alkohol legalább 31 napig. De érdemes-e ebbe belevágni, és ha igen, akkor hogy kéne elkezdeni?

A száraz januárt legtöbben azért tartják, hogy egy kicsit lenullázzák az egészségtelen szokásaikat, és egészségesebben, frissebben, tisztábban kezdjék az új évet. Egyfajta detox ez a szervezetnek, olyan, ami a legtöbb léböjtkúrával ellentétben tényleg működik is, ha pontosan tudod, hogy miért szeretnéd tartani, és tényleg szükséged is van rá.

Nem mindegy ugyanis, hogy mennyi és milyen alkoholt iszol az év többi részében.

Szakértők szerint addig nem számít egészségtelennek az alkoholfogyasztás, amíg a heti hét adagnyit nem léped túl – egy adag alkohol pedig nagyjából másfél deciliter bornak felel meg.

Tartod a száraz januárt? Az alkohol elhagyásának előnyei, és néhány ellenérvKép forrása: AllaSerebrina/depositphotos.com

A bor kis mennyiségben egyébként is egészséges, így nem is biztos, hogy annyira jót teszel a szervezeteddel, ha teljesen megvonod tőle, viszont ha túlzásba viszed, komoly egészségügyi következményei lehetnek: többek között megnövekszik a mellrák, a szívbetegségek vagy – nem meglepő módon – a májbetegségek kialakulásának esélye.

A száraz januárnak lehetnek nagyon komoly előnyei is. Egy kis alkoholmegvonás tényleg jól jöhet a szervezetednek, de csak akkor, ha a megfelelő okok vezérelnek: ha kárpótlásul a februárt és márciust komolyabban tolod, mint egyébként tennéd, inkább ártasz, mint használsz vele magadnak.

Az alkoholmentes 31 nap pozitív hatásai közé tartozik például az összesen bevitt kalóriák számának csökkenése, ami szintén jól jöhet egyik-másik újévi fogadalomhoz: egy sztenderd italban például 150 kalória minimum van, ráadásul mind üres, azaz a szervezeted nem tudja hatékonyan hasznosítani. Ezért úgy tudnád csökkenteni a napi kalóriabeviteledet, hogy fel kéne áldoznod más, tápanyaggazdag élelmiszert az életmódváltás oltárán.

Aztán persze az alkohol elhagyásának további pozitív hozadéka is van: kipihentebb lehetsz – hiszen az alkohol hatására éberebben alszol –, és az emésztésed is javulhat. A jó emésztés pedig rengeteg mindenre hatással van, többek között az agyműködésedre is, ami azt jelenti, hogy fittebbnek és éberebbnek érezheted magad, ami segíthet a munkában, a magánéletedben és a sport terén is.

Ha úgy érzed, hogy tényleg szükséged lehet egy kis szünetre, akkor ne félj elkezdeni a száraz januárt – egész egyszerűen mától tedd le az alkoholt, és február elejéig elő se vedd újra.

Ha viszont úgy gondolod, hogy nem iszol sokat, ne várj óriási változásokat, hiszen a jó minőségű alkohol kis mennyiségben még egészséges is lehet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást