Életmód / Lélek

A legszomorúbb évfordulók – Hogyan tudjuk könnyebben elviselni?

A legszomorúbb évfordulók – Hogyan tudjuk könnyebben elviselni?

Mi a legrosszabb emléked? Ez sok ember számára egy szerette elvesztése, egy szexuális trauma vagy fájdalmas szakítás, de lehet egy baleset vagy egyéb szörnyű esemény is. Az „évforduló reakció” intenzív lehet, főleg akkor, ha még viszonylag friss az élmény. A pszichológusok szerint ilyenkor a poszttraumás stressz szindrómához (PTSD) nagyon hasonló tüneteket produkálhatunk. 

Valamikor ezt nem is maga a dátum hozza elő, hanem a trauma idején fennálló körülmények hasonlósága, például az az évszak, amikor a fájdalmas élmény történt velünk. Egy kutatásban az Öböl háború veteránjait vizsgálták – feleségeik bevonásával – és egyértelmű volt, hogy a PTSD tünetei azokban a hónapokban voltak náluk a legerősebbek, amikor a legkeményebb harcokban vettek részt, tehát a legrosszabb élményekben volt részük. Ilyenkor nemcsak a volt katonák, hanem feleségeik is arról számoltak be, hogy férjük érzelmileg elérhetetlenebb, könnyebben gurul méregbe és rosszabbul alszik. 

De nemcsak elménk emlékszik, a testünk sem felejt.

Bizonyított, hogy ilyenkor az emberek nagyobb eséllyel kapnak infarktust, tüdőgyulladást és egyéb szív- és érrendszerrel kapcsolatos betegségeket.

Egy 2015-os kutatás során a Stockholmi Egyetem tudósai több mint 50.000 olyan szülőt vizsgáltak, akik elveszítették gyermeküket. Az édesanyákat 1973 és 2008 között figyelték meg. Kiderült, hogy nagyobb eséllyel haltak meg gyermekük halálának évfordulójának hetében és a halál oka legtöbbször valamilyen szívvel kapcsolatos betegség volt. Ez még gyakoribb volt azoknál a nőknél, akiknek gyermeke 12 évesnél idősebb volt halála idején.

Ez a tendencia egy egész közösségnél is kimutatható volt. 2000-ban egy thaiföldi közösség komoly áradást élt át Hat Yai-ban és a pszichológusok még éveken keresztül vizsgálták a lakosokat, a PTSD tüneteit kutatva. Ahogy teltek a hónapok a tragédia után, úgy az emberek tünetei egyre enyhébbek lettek, azonban az áradás egyéves évfordulóján erősen megugrott náluk a depresszió, stressz és szorongás szintje. Főleg azoknál, akik életét a legmélyebben érintette a tragédia. 

Povozniuk/istockphoto.com

Ha közeleg egy fájdalmas évforduló, tedd könnyebbé az alábbi öt tippel.

1. Felkészülés

Az első évben még nem igazán lehet tudni, hogyan fogsz reagálni. Ha úgy érzed, megvisel majd lelkileg a dátum, akkor erre az időszakra ne tervezz több munkát, költözést, egyszóval semmit, ami extra stresszel jár.

2. Emlékezz!

Az emlékeket nem szabad elnyomnunk, mert hosszú távon azzal csak még rosszabbul járunk. Amennyire erős vagy hozzá, nézz szembe a traumával és emlékezz, ez is segít feldolgozni. Adományozz egy érintett jótékonysági szervezetnek, menj ki a temetőbe, csinálj valami pozitívat, ami az emlékhez kapcsolódik, ez felszabadítóan fog hatni rád.

3. Ne felejtsd, hogy el fog múlni   

A negatív évforduló-reakciók legtöbbször maximum pár hétig tartanak – csak a friss és súlyos traumát esetében fordul elő, hogy egy egész évszakon keresztül – így hamar eljön a fény az alagút végén.

4. Keress támogatást!

Ilyenkor nem jó egyedül lenni, ezért erre az időszakra vedd magad körül támogató személyekkel: családdal vagy barátokkal.

5. Fordulj szakemberhez

Ha úgy érzed, nem tudod feldolgozni a traumát, keress egy szakembert. Vannak terápiás technikák és gyógyszerek, amik bizonyítottan segítenek feldolgozni a rossz emlékeket. Kell hozzá egy jó orvos, elszántság, munka és bátorság, de a legutóbbi trauma-reakciód így az utolsó lehet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást